آیا شیرهای آتش نشانی برای هر مجتمعی الزامی است؟

آیا شیرهای آتش نشانی برای هر مجتمعی الزامی است؟


آیا شیرهای آتش نشانی برای هر مجتمعی الزامی است؟

به منظور اطفا حریق در مجتمع های که ساختمان های آن ها بیش از سه طبقه باشد از شیرهای آتش نشانی استفاده می شود. شیرهای آتش نشانی به طور مستقیم به آب منطقه متصل شده و از این رو در مجتمع های مسکونی نصب می شوند تا در هنگام وقوع حریق آتش نشانان بتوانند از طریق آب عملیات اطفا حریق را با سرعت بالا انجام دهند.

شیرهای آتش نشانی تجهیزات مورد استفاده برای اطفا حریق هستند که توسط آتش نشانان مورد استفاده قرار می گیرد. کارکرد شیر آتش نشانی در زمان وقوع آتش به این صورت است که از طریق اتصال به سیستم لوله کشی آب منطقه، برای اطفا حریق آب مورد نیاز آتش نشانان فراهم می شود.

در اکثر موارد می توان گفت نصب شیرهای آتش نشانی در مجتمع های مسکونی در مقایسه با خودرو آتش نشانی عملکرد بهتری دارد. البته لازم به ذکر است که نصب این تجهیزات از لحاظ اقتصادی نیز به صرفه تر خواهد بود. در صورتی که شیرهای آتش نشانی را در شرایط مناسب نصب نمایید هزینه های خرید و نگهداری خودروی آتش نشانی تا حد قابل توجهی کاهش خواهد یافت.

شیر آتش نشانی مدل ایستاده در مجتمع های مسکونی روی شبکه آبرسانی شهری و اضطراری به صورت تحت فشار نصب می شود. شیر آتش نشانی یک دهانه گیرنده و سه دهانه دهنده دارد که اندازه های دهانه دهنده متفاوت می باشد و دهانه های دهنده به درپوش زنجیردار مجهز هستند.

شیر آتش نشانی
شیر آتش نشانی

آشنایی با انواع شیرهای آتش نشانی قابل نصب در مجتمع

شیر آتش نشانی امروزه در انواع و سایزهای مختلف تولید می شود که در ادامه قصد داریم به معرفی انواع شیر آتش نشانی بپردازیم. به طور کلی می توان گفت شیر آتش نشانی به دو دسته ایستاده و زیرزمینی طبقه بندی می شود:

شیر آتش نشانی ایستاده

شیر آتش نشانی ایستاده معمولا یک شیر قرمز رنگ می باشد که ممکن است آن ها را در سر چهارراه ها و یا خیابان ها دیده باشید. این نوع از شیرهای آتش نشانی اغلب در داخل و یا خارج از مجتمع نصب و به شبکه خدمات آب شهرداری و یا آب خصوصی متصل می شوند. این نوع از شیرها به گونه ای نصب می شوند که آب مورد نیاز آتش نشانان را به منظور خاموش کردن آتش به سرعت تامین می کنند. این مدل از شیر خود به دو دسته دیگر طبقه بندی می شوند که می توان به شیر آتش نشانی ایستاده خشک و تر اشاره کرد.

شیر آتش نشانی ایستاده
شیر آتش نشانی ایستاده

شیر آتش نشانی ایستاده خشک

در شرایط عادی محفظه بالای این نوع شیر خشک می باشد و به طور کلی آن را خارج از سطح زمین نصب می کنند. در صورتی که شیر اصلی آن را باز کنید محفظه آن از آب پر خواهد شد. این مدل شیر آتش نشانی به سیستم تخلیه مجهز می باشد به صورتی که پس از این که شیر اصلی بسته شود عمل تخلیه در آن به صورت خودکار انجام می شود.

مزایای شیر های آتش نشانی ایستاده خشک

در صورت نصب این نوع از شیر آتش نشانی برای مجتمع مسکونی خود از مزایای قابل توجه زیر بهره مند خواهید شد:

  • استفاده از این نوع شیر آتش نشانی برای مناطق سردسیر و منطقه ای که در آن امکان یخ زدگی وجود دارد گزینه مناسبی می باشد.
  • این شیر دارای مکانیزم ضربه گیر است از این رو از خروج آب در زمان حادثه جلوگیری می شود.

شیر آتش نشانی ایستاده تر

بخش فوقانی این شیر را باید روی سطح زمین نصب کنید، یکی از ویژگی های بارز این نوع از شیرهای آتش نشانی این است که محفظه این شیر به صورت دائم از آب پر می باشد. این شیر مجهز به شیر اصلی نیست اما در خروجی ها یک شیر به صورت جداگانه و مستقل نصب شده است. این نوع از شیرهای آتش نشانی دارای مزایای شیر آتش نشانی ایستاده خشک نمی باشد. از این رو استفاده از آن برای مناطقی که در معرض یخ زدگی قرار دارد گزینه مناسبی نخواهد بود و از آنجا که مجهز به سیستم ضربه گیر نیست در زمان وقوع حادثه مانع از خروج آب نخواهد شد.

شیر آتش نشانی زیر زمینی

یکی از انواع شیرهای آتش نشانی، شیر آتش نشانی زیر زمینی می باشد که باید آن را در زیر زمین و داخل محفظه نصب کرد. این شیر به شیر قطع و وصل جریان مجهز است. همچنین این نوع از شیرها دارای شیلنگ و پایه شیلنگ می باشد و نوع اتصال در این گونه از شیرها به صورت فلنجی است.

شیر آتش نشانی زیر زمینی
شیر آتش نشانی زیر زمینی

نحوه نصب شیرهای آتش نشانی در مجتمع مسکونی

در اکثر موارد و در زمان وقوع حوادث شیر آتش نشانی فایرهیدرانت به عنوان روش اصلی آتش نشان ها برای اطفا حریق در نواحی شهری در نظر گرفته می شود. شیرهای آتش نشانی باید بر اساس قوانین مشخص و در فواصل معین نصب شوند. شیرهای آتش نشانی ایستاده باید به ساختمان ها، کارخانه ها، مناطق شهری و توسعه یافته دسترسی آزاد داشته باشد زیرا این ابزار در مبحث اطفا حریق برای کنترل آتش سوزی و ایجاد امنیت از اهمیت قابل توجهی برخوردار است.

شیرهای آتش نشانی به ابزار خاصی برای باز کردن نیاز دارند که در مواقع ضروری توسط آتش نشانان باز می شوند. همچنین اتومبیل نیز نباید در فاصله 3 تا 5 متری از شیرهای آتش نشانی پارک شود. منطق پشت این قانون این است که در مواقع ضروری شیر آتش نشانی باید به راحتی قابل مشاهده باشد و آتش نشانان بتوانند به راحتی به آن دسترسی داشته باشند.

در مناطق روستایی به دلیل عدم دسترسی به سیستم آب شهری برای تامین آب جهت مبارزه با آتش سوزی از شیر فایر هیدرانت خشک استفاده می شود. برای نصب شیر فایر هیدرانت خشک به یک لوله بدون فشار نیاز خواهید داشت که در زیر سطح آب دریاچه و حوض قرار گرفته است. پمپ خودرو آتش نشانی به منظور مکش آب از منبع استفاده می شود.

شما می توانید شیرهای آتش نشانی که یکی از تجهیزات ساختمانی محسوب می شوند را از فروشگاه تاسیسات نوبهار به صورت اینترنتی خریداری نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *