آبیاری قطره ای چیست؟

آبیاری قطره ای چیست؟


آبیاری قطره ای چیست؟

به نوعی از آبیاری میکرو و یا موضعی که آب در آن با فشار کم، از تجهیزاتی به نام قطره چکان به ریشه گیاه می رسد آبیاری قطره ای گفته می شود. در این روش نوین آب در پای گیاه به آهستگی ریخته می شود که این امر در صرفه جویی و افزایش بازدهی آبیاری تاثیر قابل توجهی دارد.

در این روش تنها مساحت کم و عمق کم از سطح خاک خیس می شود. از این رو میزان تبخیر آب تا حد قابل توجه کاهش می یابد. در این روش از آبیاری آب از شبکه ای از شیرها، لوله ها و قطره چکان ها عبور می کند. یک سیستم آبیاری قطره ای با توجه به کیفیت طراحی سیستم نصب شده ممکن است از دیگر روش های آبیاری همچون آبیاری سطحی و بارانی کارایی بیشتری داشته باشد.

آبیاری قطره ای
آبیاری قطره ای

 

انواع آبیاری قطره ای

در سیستم آبیاری قطره ای آب با استفاده از یک پمپ از منبع گرفته می شود. و پس از این که از سیلکون عبور کرد شن و مواد خارجی خیلی درشت در آن ته نشین می شود. اگر آب از فیلتر شن عبور کند جلبک ها و میکرواورگانیزم هایی که ممکن است به دلیل راکد بودن آب در استخر ایجاد شده باشند توسط فیلتر گرفته خواهد شد.

مواد جامد معلق در آب سپس با استفاده از فیلتر دیسکی و یا توری گرفته می شود. مقداری از این آب وارد تانک کود می شود. و پس از این که مقداری کود در آب حل شد این محلول از انتهای دیگر تانک خارج خواهد شد و دوباره وارد جریان اصلی آب می شود. پس از این که از لوله های توزیع کننده عبور کرد با استفاده از قطره چکان به پای گیاه ریخته می شود.

آبیاری قطره ای ثقلی یا گرانشی

از بهترین انواع آبیاری قطره ای می توان به آبیاری قطره ای ثقلی و یا گرانشی اشاره کرد که سازمان خواربار ملل متحر این روش را به عنوان روشی ارزان و ساده برای آبیاری توصیه کرده است. در این روش از آبیاری از پمپ استفاده نمی شود بلکه مخزن آب در ارتفاعی مشخص قرار خواهد گرفت و فشار مورد نیاز جریان آب داخل لوله ها به دلیل وجود مخزن آب در ارتفاع بالاتر تامین خواهد شد.

این روش امروزه به عنوان یکی از کم هزینه ترین و بهترین روش های آبیاری شناخته می شود. که با استفاده از آن می توان از مزایای بسیار زیادی همچون هزینه کم و کاهش گرفتگی قطره چکان بهره مند شد. این روش آبیاری همچنین به برق نیاز ندارد. این روش آبیاری قطره ای برای باغ ها و زمین های کوچک گزینه بسیار مناسبی به نظر می رسد. و دارای عملکرد و صرفه اقتصادی بسیار مناسب می باشد. استفاده از این روش در زمین های وسیع به دلیل عدم یکنواخت بودن جریان آب توصیه نمی شود.

آبیاری قطره ای تیپ

در آبیاری قطره ای تیپ از یک نوار بسیار نازک استفاده می شود که برای آبیاری موضعی کاربرد دارد. این روش اغلب برای گیاهان ردیفی همچون پنبه و چغندر گزینه مناسبی به نظر می رسد. جنس این نوارها معمولا از پلی اتیلن می باشد که به صورت حلقه شده هستند و در انواع مختلف 1،2 یا 3 ساله فروخته می شود. این نوارهای آبیاری از لحاظ پاشش آب به انواع نوارهای درزدار و نوارهای پلاک دار طبقه بندی می شوند.

از مهمترین مزایای این روش آبیاری قطره ای می توان به قابل استفاده بودن آن در مزارع دارای پستی و بلندی و فشار آب کم اشاره کرد. عمر کم و نیاز به تعویض نوارها به صورت دوره ای نیز از معایب این روش آبیاری قطره ای است.

آبیاری قطره ای تیپ
آبیاری قطره ای تیپ

آبیاری قطره ای با آرایش بابلر

در این روش از آبیاری، آب روی سطح خاک به صورت جریانی باریک و یا فواره از طریق یک سوراخ پخش می شود. در این روش از آبیاری دبی قطره چکان از سرعت نفوذ نهایی خاک بیشتر خواهد بود و برای نگهداری و یا کنترل پخش آب به ایجاد یک حوضچه نیاز خواهد داشت.

این سیستم آبیاری با آرایش بابلر بیشتر به سیستم آبیاری موضعی شبیه می باشد. تفاوت مهم بین این دو روش این است که در روش آبیاری با آرایش بابلر از قطره چکان استفاده نمی شود بلکه از پاشنده ای خاص با دبی حدودا 100 لیتر در ساعت و یا بیشتر استفاده می شود. در این سیستم به فیلتراسیون با دقت بالا نیاز نخواهید داشت و این روش بیشتر برای کشاورزانی مناسب می باشد که منابع آبی مورد استفاده آن ها کیفیت مطلوبی نداشته باشند و یا دارای حقابه باشند.

آبیاری قطره ای کلاسیک

این روش از ابیاری دارای لوله های اصلی و فرعی است. و همچنین دارای آبپاش می باشد که این آبپاش معمولا روی لوله های فرعی نصب می شود و می تواند به صورت دایم متحرک و یا نیمه متحرک باشد. از انواع آبپاش های مورد استفاده در این سیستم می توان به آبپاش چرخان و آبپاش ثابت اشاره کرد. آبپاش چرخان نیز خود دارای انواع ضربه ای، دنده ای و عکس العملی می باشد. اما آب پاش ثابت تنها دارای نوع آب فشان است.

چکش مورد استفاده در این سیستم آبیاری به گونه ای ساخته می شود که وقتی آب به چکش برخورد می کند باعث می شود چکش به سمت عقب و جلو حرکت کند و در نهایت آب پخش خواهد شد و به دور خود می چرخد.

لوله ها در محور چرخ هایی قرار گرفته اند که چرخ ها را می توان حرکت داد و جای دیگر مزرعه گذاشت. وقتی چرخ حرکت می کند آبپاش دارای وزنه ای است که باعث می شود ثابت باشد و همیشه به سمت بالا باشد و ممکن بوسیله موتور حرکت کند یا دستی باشد. این آبیاری برای محصولاتی تا ارتفاع یک متر که به صورت ردیفی کاشته می شوند به کار می رود.

 

آبیاری قطره ای کلاسیک
آبیاری قطره ای کلاسیک

آبیاری غلتان

یکی دیگر از روش های ابیاری، به صورت غلتان می باشد که دارای 4 بخش موتور، لوله اصلی، چرخ ها و آبپاش ها می باشد. لوله اصلی این سیستم از جنس آلومینیوم می باشد و طول لوله ها را می توان تا 370 متر نیز افزایش داد. از مهمترین وظایف لوله اصلی نیز می توان به حرکت آب از درون اشاره کرد که سپس به آبپاش ها می رسد. محور حرکت در این سیستم، چرخ ها هستند.

شما می توانید با مراجعه به سایت فروشگاهی تاسیسات نوبهار با انواع سیستم آبیاری قطره ای آشنا شده و با در نظر گرفتن شرایط زمین خود یکی از آن ها را انتخاب نموده و اقدامات لازم را برای خرید این سیستم به صورت اینترنتی انجام دهید. شما می توانید همچنین انواع تاسیسات ساختمان را از این فروشگاه خریداری کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *