تنظیم انواع پمپ

تنظیم انواع پمپ


تنظیم انواع پمپ

به وسیله ای مکانیکی که به منظور جابجایی و انتقال انواع مایعات مورد استفاده قرار می گیرد پمپ گفته می شود. معمولا این دستگاه با افزایش فشار، مایعات را به ارتفاع بالاتر و یا پایین تر انتقال می دهد. این وسیله معمولا در صنایع مختلف کاربرد فراوان دارند.

این دستگاه به طور معمول از منابع انرژی مختلف استفاده می کند که این منابع شامل مواردی از قبیل دستی، برقی، موتورهای درون سوز و نیروی باد می باشند. این وسیله دارای اندازه های مختلف می باشد، سایز میکروسکوپی این تجهیزات برای کارهای پزشکی کاربرد دارد در صورتی که پمپ های بزرگ، دارای مصارف صنعتی هستند.

به طور کلی می توان گفت این وسیله انرژی مکانیکی مورد نیاز خود را از منبع خارجی همچون موتور دریافت می کنند و این انرژی را به مایع در حال عبور از آن انتقال می دهند. انرژی مایعات و سیال پس از این که از این دستگاه خارج شود افزایش خواهد یافت. به طور معمول از پمپ ها برای انتقال و یا جابجایی سیالات در سیستم لوله کشی و یا هیدرولیک استفاده می شود.

نحوه تنظیم صحیح انواع پمپ
نحوه تنظیم صحیح انواع پمپ

تنظیم فشار پمپ

مرحله اول :

در مرحله نخست برای تنظیم فشار این دستگاه و به منظور حفظ امنیت اتصال آن به برق باید قطع شود. در مرحله بعد با استفاده از یک پیچ گوشتی تمام پیچ های موجود روی بدنه دستگاه باید باز شود. در این جا پیچ های ست کنترل فشار و یا سوئیچ کنترل فشار باید با استفاده از پیچ گوشتی باز شوند تا بتوانید درپوش ست را بردارید.

مرحله دوم :

در مرحله دوم در صورتی که ست کنترل فشار دستگاه شما دارای پیچ تنظیم فشار باشد. شما می توانید برای تغییر و یا قطع و وصل شدن فشار پمپ از یک پیچ استفاده کنید. نکته لازم به ذکر در این بخش این است که فشار را می توان با هر بار پیچاندن پیچ بین 1.2 تا 2 تغییر دهید. در این صورت باید پیچ تنظیم را هماهنگ با عقربه های ساعت بچرخانید تا برای حالت قطع و وصل پمپ فشار پمپ افزایش یابد. در صورتی که بخواهید فشار قطع و وصل این وسیله کاهش یابد توصیه می شود پیج را خلاف عقربه های ساعت بچرخانید.

برای تنظیم فشار این دستگاه در یک ست کنترل فشار با دو عدد پیچ تنظیم فشار به این صورت است که پیچ تنظیم با فنر بزرگ تر قادر به تنظیم میزان فشار قطع و وصل این تجهیزات خواهد بود.

در این مدل همانند مدل قبل در صورت چرخاندن پیچ تنظیم هماهنگ با جهت عقربه های ساعت فشار این دستگاه افزایش خواهد یافت و اگر پیچ تنظیم خلاف جهت عقربه های ساعت چرخانده شوند فشار این وسیله کاهش خواهد یافت.

در این مدل نقش پیچ تنظیم با فنر کوچک تر کنترل اختلاف فشار و یا دلتای فشار در این تجهیزات می باشد و در صورتی که این پیچ در جهت عقربه های ساعت چرخانده شود میزان فشار قطع و وصل این دستگاه افزایش خواهد یافت.

مرحله سوم :

در نهایت در مرحله سوم می توان میزان فشار تنظیم شده در این وسیله را با روشن کردن پمپ مورد بررسی و امتحان قرار دهید. اما قبل از روشن کردن این تجهیزات همواره توصیه می شود درپوش ست کنترل را در محل قبلی آن قرار دهید.

میزان فشار پمپ

لازم به ذکر است که باید توجه شود که میزان فشار وصل این تجهیزات از 2 بار نباید کمتر باشد و میزان فشار قطع این تجهیزات نیز نباید از 6 بار بیشتر باشد.

میزان فشار این تجهیزات را می توان با باز کردن شیر آب در ساختمان و در فشار سنج این تجهیزات مشاهده کرد و از فشار مناسب با اندازه دلخواه این تجهیزات نهایت لذت را ببرید. در صورتی که با وجود این توضیحات قادر به تنظیم فشار این تجهیزات در منزل خود نبودید و به کمک نیاز داشتید می توانید با تاسیسات نوبهار تماس بگیرید و یا فرم درخواست سرویسکار را تکمیل کنید تا همکاران این تاسیسات در اسرع وقت در محل مورد نظر شما حاضر شده و مشکل دستگاه شما را رفع کرده و تنظیم انواع پمپ را انجام دهند.

میزان فشار پمپ
میزان فشار پمپ

تنظیم کلید اتومات دیجیتال پمپ

در مرحله نخست برای تنظیم کلید اتومات باید یکی از شیرهای منزل را تا انتها باز کرد. و سپس به محل نصب پمپ رفت و شیر خروجی پمپ را ببندید. در مرحله بعد وقتی این تجهیزات خاموش شد شیر را باید کمی باز کنید تا میزانی که، آب از شیر سماور اندکی جریان پیدا می کند، باشد در این حالت در صورت روشن شدن این تجهیزات باید پیچ تنظیم را اندکی به سمت چپ و یا منفی بچرخانید.

این کار باید چندین مرتبه تکرار شود. تا زمانی که با باز کردن شیر به میزان اندک پمپ روشن نشود. در صورتی که با مصرف حداقل آب این تجهیزات روشن باقی بماند در تمام مدت زمانی که فلاش تانک پر می شود و یا آب شیرین کن فعالیت می کند پمپ روشن باقی خواهد ماند. در مرحله بعد تا نیمه آب را باز کرده در صورتی که این تجهیزات روشن شد بدین معناست که به تنظیم نیاز نخواهد داشت. اما اگر این تجهیزات روشن نشد باید پیچ تنظیم اندکی به سمت راست و یا مثبت چرخانده شود.

نکته لازم به ذکر در این بخش این است که به منظور تنظیم آسان و صحیح کلید اتومات باید شیر خروجی از نوع دسته گازی باشد. تا بتوان آن را سریع باز و بسته کرد. بهترین شیر دسته گازی مخصوص لوله سبز است و دارای قفل و واشر در دو سر می باشد و به نوار تفلن نیازی ندارد. به این دلیل که این شیرها در هر دو سر دارای قفل هستند، تعویض آن ها بسیار ساده می باشد. و تنها کافی است قفل ها را باز کرده و شیر خراب شده را تعویض کنید. همچنین برای تعویض این شیر به لوله کش نیاز نخواهید داشت.

تنظیم کلید اتومات دیجیتال پمپ
تنظیم کلید اتومات دیجیتال پمپ

نکات مهم در رابطه با تنظیم کلید اتومات دیجیتال

هر چه ارتفاع مصرف کننده بالاتر باشد باید پیچ تنظیم به سمت مثبت چرخانده شود. در بهترین حالت این تجهیزات باید روی 2 بار و یا بیشتر تنظیم شده باشد. در بیشترین حالت منفی در صورتی که فشار به 0.5 بار برسد این تجهیزات روشن نخواهند شد و در بهترین حالت مثبت در صورتی که فشار به 2 برسد این تجهیزات روشن خواهند شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *