مخزن های تحت فشار

هنگامی که شما برای باز کردن یک شیر آب در خانه خود، در صدد کاهش مصرف برق و استهلاک پمپ اب هستید. و در ضمن خواهان تامین نیاز جریان آب با یک سرعت خاص می باشید در این صورت از منابع تحت فشار آب (مخزن تحت فشار) در خط رایزر استفاده می کنید.

مخزن تحت فشار از سه قسمت پوسته، تیوب و فلنج تشکیل شده است که پوسته خارجی آن معمولا با ورق 1.5 میلیمتر در کارخانه، بعد از قرار گیری در زیر دستگاههای پرس مخصوص به صورت دو عدسی قرینه هم تولید و سپس توسط ربات جوش داده می شوند.

در مرحله بعد، جوش هر منبع تحت فشار مورد تست قرار گرفته و سپس عمل نصب تیوب و فلنج بر روی منبع تحت فشار آب (مخزن تحت فشار) صورت می گیرد.

میزان فشاری که قطعات یک منبع تحت فشار آب مرغوب قادر به تحمل آن می باشد، بین ده تا پانزده بار است. تیوب منابع تحت فشار مرغوب از جنس EPDM یا BUTIL می باشد، که جهت مصارف آب بهداشتی تحت فرمول خاصی ساخته شده تا نگهداری آب به صورت پاک و بدون آلودگی میسر شود.

فلنچ های منابع تحت فشار توسط دستگاه پرس به صورت یک تکه بدون استفاده از جوش آماده و روی منابع نصب می گردند.

مخزن های تحت فشار
مخزن های تحت فشار

عملکرد منابع تحت فشار

در منابع تحت فشار میزان حجم هر منبع که با لیتر (LT) مشخص می شود معرف مقدار آبی است که در آن با فشار معینی ذخیره می شود. فشار آب داخل منابع تحت فشار با فشاری که پمپ آب قادر به ایجاد آن می باشد برابری می کند.

زمانی که در یک ساختمان مسکونی (آپارتمان چند طبقه یا ویلا) از منبع تحت فشار استفاده شده باشد و در آن ساختمان با مصرف آب ایجاد افت فشار در رایزرهای آب ساختمان صورت پذیرد، تا زمانی که میزان آب ذخیره شده در منبع تحت فشار تماما مورد استفاده قرار نگیرد پمپ آب شروع به فعالیت نخواهد کرد.

زمانی که در منبع تحت فشار میزان آب به صفر برسد، پمپ آب با فعالیت خود میزان آب مشخصی را (براساس ظرفیت منبع تحت فشار) در آن ذخیره و آماده  جهت استفاده مجدد می کند. با این عمل پمپ آب کمتر روشن و خاموش می شود و همین امر باعث کاهش میزان مصرف انرژی و مستحلک شدن پمپ آب می گردد.

فشارهوایی

میزان فشار هوایی که بین پوسته منبع تحت فشار و تیوب قرار دارد معمولا بین یک و نیم الی سه بار (بیست دو الی سی و سه درجه پی اس ای PSI) می باشد با این توضیح، آب با هر فشاری که توسط پمپ آب، وارد منبع تحت فشار گردد، در همان فشار در منبع باقی می ماند.

 

نگهداری از منابع تحت فشار

جهت نگهداری صحیح ازمنبع تحت فشار دو مورد مهم باید مورد توجه مصرف کننده قرار گیرد.

  1. استفاده از شیر صافی در ورودی مخزن تحت فشار جهت جلوگیری از ورود اجسام ریز با فشار زیاد توسط پمپ آب ،که معمولا باعث صدمه دیدن تیوب می شود و نیاز به تعویض تیوب مخزن تحت فشار را در پی خواهد داشت.
  2. بررسی ماهیانه میزان فشار هوای داخل منبع تحت فشار، این عمل باعث می گردد فشار هوای داخل مخزن در اثر پر و خالی شدن های متعدد تیوب، از حالت طبیعی خارج نگردد.

مخازن دیافراگمی

در این مخازن پرده ای لاستیکی، بین هوا و آب در داخل مخزن وجود دارد و داخل مخزن را به دو قسمت خشک و محتوی آب تقسیم می کند.

روی قسمت خشک شیری قرار دارد که توسط آن هوای پر فشار وارد تانک می شود. در قسمت محتوی آب هم خروجی ای وجود دارد که به پمپ وصل می شود.

هنگامی که پمپ کار می کند هوای پشت آن زیاد تر شده و وقتی به فشار مورد نظر رسید پمپ خاموش می شود. و در هنگام مصرف آب دیافراگم دوباره به حالت اولیه باز می گردد. این مخازن از لحاظ ساختاری، دوام بسیار بیشتری نسبت به مخازن تیوپی دارند. این تانک ها از جنس فولاد یا فایبرگلاس هستند. مدل فولادی جدید ارزان تر است و احتیاج کمتری به سرویس دارد که دیافراگمی هم داخل آن تعبیه شده است.

مخازن دیافراگمی
مخازن دیافراگمی

مخازن تیوپی

 

مخازن تیوپی یا بالونی به مخازنی می گویند که دارای تیوپی درون مخزن هستند که آب را تحت فشار نگه می دارد.

مخازن تیوپی از لحاظ دوام و کارایی، عملکرد کمتری نسبت به دیافراگمی دارند.

نحوه عملکرد مخازن تحت فشار

در این مخازن آب توسط پمپ با فشار وارد تیوپ مخازن می شود و زمانی که شیر یکی از واحد ها باز می شود آب تحت فشار از مخازن خارج شده و دوباره مخازن شارژ می شود، ۵ الی ۱۰ لیتر آب اولیه ای است که یک مخزن می تواند تامین کند.

زمانی که مخازن خالی می شود و همزمان دوباره شیر آب را باز می کنید، این بار مستقیما به پمپ دستور روشن شدن داده می شود و پمپ مستقیما آب را پمپاژ می کند. پس از آن پمپ همچنان روشن می ماند تا مخزن پر شود.

عملکرد مخزن فشار آب

۱) پمپ شروع به پر کردن مخزن می کند.

۲) پمپ به کارش ادامه می دهد تا زمانی که فشار مخزن به اندازه کافی برسد.

۳) پمپ خاموش می شود و آب مخزن آماده ی استفاده می شود.

4) شیر آب مصرفی باز می شود و مخزن به جای پمپ شروع به تامین آب مورد نیاز منزل با فشار پمپ می کند تا زمانی که فشار به صفر برسد.

5) وقتی فشار به صفر رسید پمپ شروع به کار می کند و این بار به دلیل اینکه شیر همچنان باز است پمپ مستقیم آب را تامین می کند.

6) شیر بسته می شود.

7) مخزن تحت فشار تا ظرفیت نامی خود بارگیری می شود.

8) پمپ خاموش می شود و فشار مخزن دوباره تکمیل و آماده آب رسانی است.

عملکرد مخزن فشار آب
عملکرد مخزن فشار آب

تاسیسات نوبهار در این مقاله شما را با پمپ و مخازن تحت فشار آشنا کرده است. جهت انجام کارهای تاسیسات ساختمانی می توانید به وبسایت ما مراجعه کنید و یا با ما در تماس باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *