انواع مختلف دیگ بخار و اساس کار آنها

دیگ بخار دارای مدل های گوناگونی می باشد که در هر کدام از مدل های آن اساس کار متفاوتی دارد. در این مقاله قصد داریم شما را با اساس کار دیگ بخار آشنا کنیم.

جهت آشنایی با دیگ بخار و همچنین معایب و مزایای آن می توانید مقاله دیگ بخار چیست، را در وبسایت ما را مطالعه کنید.

 دیگ بخار
دیگ بخار

دیگ بخار واتر تیوب

در دیگ بخار واتر تیوب لوله هایی وجود دارد که آب در این لوله ها در جریان است. اطراف لوله های آب، بخار بسیار داغی قرار دارد که سبب گرم شدن آب درون لوله ها می شود و در نتیجه بخار آب تشکیل می گردد.

ظرفیت تولید بخار آب را می توان در دیگ بخار واتر تیوب افزایش داد. از آنجایی که این دیگ بخار دارای ظرفیت بالا تولید بخار آب می باشد در مکان هایی همچون نیروگاه ها، پالایشگاه ها و پتروشیمی ها مورد استفاده قرار می گیرد.

دیگ بخار واتر تیوب توانایی تولید بخار آب اشباع و فوق اشباع را دارد. همچنین آبی که در این دیگ بخار استفاده می شود باید از سختی پایینی برخوردار باشد.

دیگ بخار واتر تیوب
دیگ بخار واتر تیوب

دیگ بخار فایر تیوب

دیگ بخار فایر تیوب در مواردی استفاده می شود که به بخار آب با فشار بسیار بالا نیاز نباشد. اساس کار دیگ بخار فایر تیوب به این صورت می باشد که لوله های بویلر و محفظه احتراق در محفظه ای استوانه ای قرار دارند و گاز داغ تولید شده درون لوله از لوله خارج می شود. و به آبی که در خارج از لوله ها قرار دارد، حرارت منتقل می کند. به طور کلی می توان گفت اساس کار دیگ بخار فایر تیوب نسبت به دیگ بخار واتر تیوب بسیار ساده می باشد.

دیگ بخار فایر تیوب توانایی تولید بخار آب اشباع را دارد.

دیگ بخار فایر تیوب
دیگ بخار فایر تیوب

دیگ بخار مرطوب

استفاده از دیگ بخار مرطوب از نظر مصرف سوخت بسیار مقرون بصرفه می باشد. در دیگ های بخار مرطوب قسمت تحتانی دیگ، مرطوب بوده  و محفظه احتراق توسط آب احاطه شده است.

دیگ بخار خشک

همانطور که از نام این دیگ بخار مشخص است، بخار های تولید شده توسط آن خشک می باشد. در دیگ بخار خشک قسمت تحتانی در معرض هوا قرار دارد. در این دیگ ها گرمای تابشی به جای برخورد به آب و گرم کردن آن به قسمت تحتانی دیگ برخورد می کند. در نتیجه بخار مرطوب به بخار خشک تبدیل می شود.

دیگ بخار درام طولی

دیگ بخار درام طولی قابلیت جداسازی یک مایع از یک بخار را دارد. به همین دلیل در شرکت های نفت  برای جداسازی اجزای نفتی، از دیگ بخار درام طولی استفاده می کنند. در دیگ بخار درام طولی آبی که به لوله ها وارد شده است توسط بخاری داغ می شود و هنگامی که آب در این لوله ها می جوشد، چگالی آن کم می شود. همچنین وقتی که آب داغ در این لوله ها به گردش در می آید، بخار آب تولید می شود و در نهایت بخار آب از آب داخل لوله ها جدا می شود و خارج می گردد.

دیگ بخار متقابل

دیگ بخار متقابل یکی دیگر از انواع دیگ بخار می باشد که می تواند بخار را از آب جدا کند و در پالایشگاه ها، شرکت ها و کارخانه ها مورد استفاده قرار می گیرد. دیگ بخار متقابل یکی از انواع مدل های دیگ بخار درام است که درام این دیگ بخار در مقابل کوره حرارتی قرار دارد و دمای تولید شده در این دیگ بخار حالت یکنواخت تری نسبت به دیگ بخار درام طولی دارد.

دیگ بخار دوپاس

دراین دیگ بخار عملیات تولید آب گرم و بخار در دو مرحله انجام می شود به همین دلیل به آنها دیگ بخار دو پاس می گویند. این دیگ ها درای شکلی استوانه ای می باشند که حرارت از طریق مشعل های بزرگ به قسمت مرکزی دیگ انتقال می یابد و در اطراف قسمت مرکزی لوله های آب باریکی قرار دارند که آب داخل لوله ها توسط مای بالای این مشعل، گرم می شود. در نهایت آب داغ داخل لوله ها در اثر حرارت به جوش می آید و بخار تولید می کند.

دیگ بخار سه پاس

در داخل دیگ بخار سه پاس، سه مکان برای انتقال حرارت تعبیه شده است. دیگ بخار سه پاس مشابه دیگ بخار دو پاس طراحی شده است اما امکان تولید بخار با فشار بیشتری را دارد. از آنجایی که بخار امکان گذر از سه مسیر را دارد، میزان انتقال حرارت بالا بوده و نسبت به دیگ بخار دو پاس بازدهی بیشتری دارد.

دیگ بخار کوره برگشتی

در دیگ بخار کوره برگشتی، محصولات احتراق وارد کوره می شود و هنگامی که این محصولات به قسمت پایانی کوره می رسند، از طرفین کوره به سمت لوله ها حرکت می کنند و از دودکش خارج می شوند. از دیگ بخار کوره برگشتی بیشتر برای تولید آبگرم استفاده می کنند. همچنین علمکرد این دیگ ها از دیگ های دوپاس بیشتر و از دیگ های سه پاس کمتر است.

دیگ بخار کوره برگشتی
دیگ بخار کوره برگشتی

دیگ بخار لنکاشیر

دیگ بخار لنکاشیر دارای دو مخزن بسیار بزرگ آتش است. گازهای داغ تولید شده در این دو مخزن، به قسمت جلویی دیگ وارد می شوند. سپس وارد دودکش شده و شروع به حرکت در قسمت جلویی دیگ بخار می کنند. گازهای داغی که در قسمت جلویی دستگاه قرار گرفته اند به سمت پشت دیگ هدایت می شود و از قسمت خروجی دیگ بخار لنکاشیر خارج می شوند.

دیگ بخار لوکوموتیو

در دیگ بخار لوکوموتیو گازهای داغ موجود در دیگ، گرما را به لوله ها انتقال می دهند. سپس بخار داغ در داخل محفظه دیگ بخار جمع می شود و به سمت بالای پوسته حرکت می کند. سپس بخار پس از عبور از قسمت سرامیک های ورودی به سمت لوله های خروج بخار هدایت می شود.

 

تاسیسات نوبهار در این مقاله سعی کرده است شما را با انواع  دیگ بخار و همچنین نحوه عملکرد آنها آشنا کند.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *