موتورخانه ها از بخش های مهم هر ساختمانی می باشند که از تجهیزات مختلفی تشکیل شده اند. یکی از تجهیزات موتورخانه، دیگ موتورخانه است. این دیگ یک مخزن پر فشار می باشد که به منظور گرم کردن آب و یا تولید بخار تعبیه شده است.

دیگ موتورخانه یا دیگ بخار نیز همانند هر قطعه دیگری ممکن است در اثر عوامل مختلفی خراب شود و نیاز به تعمیر داشته باشد. این نکته را در نظر داشته باشید که وجود خرابی های جزئی در سیستم های گرمایشی همچون موتورخانه می تواند کارکرد سیستم را با اختلال مواجه کند. بنابراین در صورت مشاهده هر گونه خرابی برای قسمت هایی همچون دیگ موتورخانه می توانید با تاسیسات نوبهار تماس بگیرید.

تاسیسات نوبهار در این مقاله به بررسی تعمیر دیگ موتورخانه می پردازد پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

تعمیر دیگ موتورخانه
تعمیر دیگ موتورخانه

تعمیر دیگ چدنی موتورخانه

دیگ چدنی موتورخانه یکی از اجزا و تجهیزات اصلی موتورخانه می باشد که حرارت بالایی را می تواند تحمل کند به همین دلیل برای ظرفیت های دمایی بالا مناسب می باشد. همانطور که از نام این دیگ مشخص است، بدنه دیگ از جنس چدن می باشد. این دیگ نیز همانند سایز تجهیزات و اجزا موتورخانه ممکن است در مواردی خراب شود و نیاز به تعمیر داشته باشد. تعمیرات دیگ چدنی معمولا شامل تعمیرات زیر می شود:

  • تعویض روکش
  • تعویض پره
  • تعویض قطعات جانبی

جوشکاری دیگ چدنی موتورخانه

عدم نگهداری صحیح، فرسوده شدن دیگ، وجود ناخالصی و رسوبات می تواند باعث ایجاد نشتی در دیگ چدنی شود که در چنین مواقعی باید مشکل دیگ با جوشکاری برطرف شود. روش های مختلفی برای جوشکاری دیگ چدنی موتورخانه وجود دارد که برخی از آنها عبارتند از:

  • جوشکاری قوسی الکترود توپودری
  • جوشکاری قوسی فلزی
  • جوشکاری قوسی فلزی گازی
  • جوشکاری قوسی تنگستن گازی

تعمیر دیگ فولادی موتورخانه

دیگ های فولادی در دو مدل فایرتیوب و واترتیوب ساخته می شوند. بدنه این دیگ ها از ورق های فولادی ساخته می شود. دیگ فولادی نیز در مواقعی خراب می شود و نیاز به تعمیر دارد. تعمیرات دیگ فولادی موتورخانه معمولا شامل تعمیرات زیر می شود:

  • تنظیم درجه دیگ
  • اسید شویی دیگ
  • تعمیر مشعل دیگ
  • تنظیم ترموستات دیگ
تعمیر دیگ فولادی موتورخانه
تعمیر دیگ فولادی موتورخانه

سوراخ شدن دیگ موتورخانه

سوراخ شدن دیگ موتورخانه یکی از مشکلات رایج دیگ می باشد که دارای عوامل و دلایل گوناگونی همچون عمر بالای دیگ موتورخانه می باشد. علاوه بر آن ضربه و آسیب های فیزیکی نیز می تواند باعث سوراخ شدن دیگ موتورخانه شود.

علائم خرابی دیگ موتورخانه

خرابی دیگ بخار موتورخانه نیز مانند هر وسیله دیگری با علائم و نشانه هایی همراه است که در ادامه به معرفی آنها می پردازیم. با مشاهده این علائم باید نسبت به تعمیر دیگ موتورخانه اقدام و از ایجاد مشکلات متعدد برای آن جلوگیری کنید.

در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر می توانید با تکنسین های تاسیسات نوبهار تماس بگیرید.

نشتی و چکه کردن آب از دیگ موتورخانه

یکی از علائم و نشانه های رایج خرابی دیگ موتورخانه، نشتی و چکه کردن آب از دیگ موتورخانه است. این مشکل معمولا در دیگ های قدیمی و فرسوده رخ می دهد. از دیگر عواملی که می تواند باعث نشتی آب از دیگ موتورخانه شود می توان به خوردگی لوله ها، فرسوده شدن قطعات، فشار زیاد آب و کار کردن بیش از حد موتورخانه اشاره کرد.

نشتی و چکه کردن آب از دیگ موتورخانه
نشتی و چکه کردن آب از دیگ موتورخانه

خرابی ترموستات

در دیگ موتورخانه برای حفظ دمای آب گرم و گرما از ترموستات استفاده می شود. ترموستات ها با گذشت زمان قدیمی می شوند و عملکرد صحیح خود را از دست می دهند. در نتیجه کارکرد دیگ موتورخانه را نیز مختل می کنند.

گرم نشدن رادیاتور

اگر رادیاتور گرم نشود به احتمال زیاد در دیگ موتورخانه رسوب و لجن تشکیل شده است. بنابراین یکی دیگر از علائم خرابی دیگ موتورخانه، گرم نشدن و عملکرد نادرست رادیاتور است.

یخ زدن لوله میعانات دیگ موتورخانه

در فصول سرد سال، امکان یخ زدن لوله میعانات دیگ بخار وجود دارد. زمانی که این لوله یخ می زند، دیگ موتورخانه نمی تواند گازهای زائد تولید شده را حذف کند و در نتیجه با مشکل مواجه می شود.

خاموش شدن چراغ پیلوت

ترموکوبل باعث گاز رسانی به دیگ موتورخانه می شود و زمانی که چراغ پیلوت موتورخانه خاموش می شود به این معنا است که ترموکوبل با مشکل مواجه شده است. بنابراین یکی دیگر از نشانه های خرابی دیگ موتورخانه، خاموش شدن چراغ پیلوت موتورخانه است.

عوامل خرابی دیگ موتورخانه

عوامل متعددی وجود دارند که باعث خرابی دیگ موتورخانه می شوند که در ادامه به بررسی چند نمونه از آنها می پردازیم.

عوامل خرابی دیگ موتورخانه
عوامل خرابی دیگ موتورخانه

فشار زیاد آب

زمانی که فشار آب داخل دیگ موتورخانه زیاد باشد، احتمال سوراخ شدن دیگ وجود دارد. برای جلوگیری از سوراخ شدن دیگ موتورخانه در اثر فشار زیاد آب می توان پره های دیگ را آب بندی کرد.

خوردگی

یکی دیگر از عوامل خرابی دیگ موتورخانه، خوردگی و فرسایش است.

عدم انتخاب ظرفیت مناسب

در انتخاب ظرفیت مناسب برای دیگ موتورخانه باید توجه کنید. اگر به این موضوع توجهی نشود، تامین آب گرم در فصول سرد سال با مشکل مواجه می شود.

عدم انتخاب مشعل مناسب

مشعل موتورخانه را باید متناسب با ظرفیت بویلرها انتخاب کنید. یکی دیگر از عوامل خرابی دیگ موتورخانه، انتخاب نامناسب مشعل است که این موضوع می تواند منجر به وارد شدن تنش حرارتی بیش از حد به دیگ شود و در نتیجه دیگ سوراخ می گردد.

هزینه تعمیر دیگ موتورخانه

هزینه تعمیر دیگ موتورخانه به عوامل مختلفی همچون محل خرابی دیگ، میزان و نوع خرابی دیگ و مدل دیگ بستگی دارد. در برخی مواقع ممکن است مشکل دیگ موتورخانه جزئی باشد و با هزینه بسیار کم بتوان آن را تعمیر کرد در حالی که خرابی های پیچیده و مشکلات بزرگ در دیگ موتورخانه نیازمند پرداخت هزینه های زیادی است. تکنسین های تاسیسات نوبهار با بررسی مشکل، هزینه تعمیر دیگ موتورخانه را اعلام می کنند.

هزینه تعمیر دیگ موتورخانه
تعمیر و نگهداری موتورخانه

 

در این مقاله به بررسی تعمیر دیگ موتورخانه و همچنین عوامل و علائم تاثیرگذار در خرابی دیگ موتورخانه پرداخته ایم. تاسیسات نوبهار با سال ها سابقه در زمینه تاسیسات ساختمانی همچون نصب و راه اندازی موتورخانه و همچنین تعمیرات قسمت های مختلف موتورخانه همچون تعمیر دیگ موتورخانه توسط تکنسین های ماهر و کارآزموده آماده خدمت رسانی به شما عزیزان می باشد. جهت دریافت مشاوره رایگان می توانید با شماره های درج شده در تماس باشید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *