تعویض کلکتور موتورخانه

تعویض کلکتور موتورخانه


کلکتورموتورخانه

کلکتور موتورخانه بخشی اساسی در هر سیستم لوله کشی است، که مسئولیت جمع آوری سیال را به عهده داد. در سیستم موتورخانه آب درون دیگ گرم شده و ازطریق لوله ها به قسمت های دیگر ساختمان انتقال داده می شود.

در هر موتورخانه دو کلکتور وجود دارد، یکی از آن ها برای آب گرم خروجی و دیگری برای آب گرم ورودی تعبیه شده است. کلکتور در قسمت خروجی به این صورت کار می کند که به وسیله لوله خروجی اصلی آبی که در مولد داغ شده را به کلکتور موتورخانه وارد می کند، و پس از آن با گرفتن انشعاب به تک تک واحد های ساختمان انتقال داده می شود.

در سیستم پخش کننده گرما از کلکتور رفت و برگشت استفاده می شود. آب پس از آن که از دستگاه های بخش کننده گرما عبور کرد، به دیگ موتورخانه بر می گردد.

مسئولیت آب گرم تولید شده برای انتفال به دیگ بخار و لوله کشی های آب گرم به عهده کلتکور رفت و یا آب گرم می باشد.، و کلکتور برگشت یا آب سرد مسئولیت جمع آوری آب سرد از داخل لوله کشی در ساختمان را به عهده دارد.

کلکتورهای برگشت یا آب سرد بنابر مصرفی که در ساختمان می شود بین پنج تا هشت عدد متفاوت می باشد.

پس از بالا رفت حرارت آب در گردش مدار به وسیله دیسک و مشعل آب داغ به سمت منابع دوجداره و یا مبدل ها هدایت می شود، که هر مصرف کننده یک مسیر رفت و یک مسیر برگشت دارد وبرای اینکه به مقدارمساوی آب داغ در لوله ها جریان یابد لوله های رفت و برگشت با سایز های مختلف تولید می شود.

به لوله های پهن تر که لوله های کوچک تر را بر روی آن ها قرار می دهند کلکتور می گویند. کلکتور موتورخانه به عنوان جمع کننده و پخش کننده آب توسط شیر فلکه شناخته می شود.

اصولا کلکتور موتورخانه بیشتر از اجزای دیگر آن فرسوده می شود، و با تعویض و نوسازی آن نیمی از موتورخانه بازسازی می شود.

کلکتورموتورخانه
کلکتورموتورخانه

مزیت استفاده ازکلکتور

  • نقش کلکتور در موتورخانه تقسیم آب گرم با یک فشار و اندازه به تمامی واحد های یک ساختمان
  • با بستن شیر کلکتور یک واحد در هنگام تعویض و یا تعمیر آن مشکلی برای واحد های دیگر پیش نمی آید.
  • کاهش پرت لوله
  • جمع آوری و افزایش سرعت
  • در طول مسیر لوله باعث کاهش پرت حرارتی سیال می شود.
  • در هنگام اقدام به تعویض لوله ها و یا تعمیر آن ها مسیر آب را کنترل می کند.

تعویض کلکتور موتورخانه

اگر در هنگام نشتی از شیر آلات و اتصالات کلکتور  به زودی اقدام به تعمیر موتورخانه آن نکنید، نشتی باعث چکه کردن آب بر روی لوله ها شده و به مرور زمان زنگ می زند.

و در این مواقع باید کلکتور تعویض شود، و به همین دلیل به سرویس موتورخانه تاکید بسیار زیادی می شود.

برای تعویض کلکتورموتورخانه ابتدا باید حجم زنگ زدگی و خوردگی آن بررسی شود و سپس تصمیم به تعویض کلکتور گرفته شود.

در برخی مواقع مقدار زنگ زدگی فقط بر روی لوله ها مشاهده می شود که به سادگی می توان لوله های قبلی را باز و لوله های جدید را جایگزین آن نمود.

در برخی مواقع مقدار خوردگی و زنگ زدگی به داخل لوله نفوذ کره است. و به دلیل این که کلکتور دمای بسیار بالا را تحمل می کند، باعث پوسیدگی کلکتور می شود، و در نتیجه کلکتور باید تعویض شود.

برای تعویض کلکتور باید کارشناس تاتسیسات تمام قطعات موتورخانه را بررسی کند زیرا خرابی آن ممکن است به اجزای دیگر موتورخانه آسیب وارد کرده باشد.

و در هنگام تعویض کلکتور باید موتورخانه را به صورت کامل خاموش نمایید و سعی کنید زمانی را برای تعویض آن در نظر بگیرید که نیاز زیادی به موتورخانه نداشته باشید.

کلکتوری را که انتخاب می نمایید باید از لوله فولادی سیاه ساخته شده باشد، و نوع لوله کلکتور باید با رعایت شرایط کار سیستم انتخاب شود.

لوله و سیستم لوله کشی باید به صورت استاندارد و کاملا یکسان، و لوله هایی که به کلکتور جوش داده شده است باید از نوع جوشی و یا ماسوره ای باشد.

و همچنین قطر کلتور باید بیشتر از سه اینچ باشد. کلکتورها را به صورت عمودی و افقی میتوان نصب کرد، که کلکتورهای موتورخانه ای را بیشتر به صورت افقی نصب می کنند.

هنگام تعویض کلکتور توجه نمایید که اگر وزن کلکتور زیاد است یک پایه برای نگه داشتن کل لوله ها در نظر بگیرید.

تعویض کلکتور موتورخانه
تعویض کلکتور موتورخانه

مراحل تعویض کلکتور موتورخانه

برای تعویض کلکتورموتورخانه ابتدا باید تمام ورودی ها به کلکتور رفت (آب گرم) و کلکتور برگشت (آب سرد) موتورخانه را قطع و خروجی آن را باز کنید، زیرا باید کل مسیر از آب تخلیه شود.

در مرحله بعد کلکتور قبلی را برش داده و محل اتصال آن را باز کنید، و کلکتور جدید را به آن جوش دهید. در ادامه فرایند ساخت، نحوه ساخت، تست و نصب کلکتور توضیح داده خواهد شد.

فرایند ساخت کلکتور

  • محاسبه اندازه ها
  • برش لوله
  • آماده سازی محل و لوله انشعابات
  • اتصال لوله ها
  • اتصال درپوش

روش ساخت کلکتور

ابتدا لوله فلزی با توجه به اندازه های تعیین شده برش داده شود. و برای مشخص نمودن محل انشعاب وسط ناودونی را علامت گذاری کنید، و لوله اصلی را بر روی ناودونی قراردهید.

گونیا را مماس بر روی علامت که مشخص نمودید قرار داده و در قسمت بالا و پایین لوله علامت بزنید و همین کار را برای سمت مقابل لوله تکرار کنید.

به وسیله خطکش دو نقطه به دست آمده را به کمک گچ به یک دیگر متصل کنید، و محل انشعابات را با خط کش بر روی لوله اصلی علامت گذاری کنید.

لوله های هر یک از انشعابات را بر روی نقاط علامت به صورت عمودی قرار دهید، و محیط لوله انشعاب را بر روی کلکتور رسم کنید، و توسط سرپیک برش محل هایی که علامت گذاری شده است را برش دهید.

 

نحوه تست کلکتور موتورخانه

هنگام تعویض کلکتور موتورخانه بهتر است ابتدا آن را تست نمایید، تا از عدم آب دهی و نشتی اتصالات مطمئن شوید.

ابتدا شیلنگ آب را در قسمت ورودی کلکتور متصل کنید، و دستگاه تست فشار را بر روی یکی از انشعابات کلکتورببندید و قسمت های دیگر را با در پوش بسته و فشار داخل کلکتور را به مقدار 7 بار افزایش دهید.

اگر نشتی مشاهده کردید، آب را تخلیه و محل نشتی را با سمباده تمیز کرده و آن محل را جوشکاری کنید. و مراحل تست را مجدد تکرار کنید تا از سالم بودن کلکتور مطمئن شوید.

تست کلکتور موتورخانه
تست کلکتور موتورخانه

نصب کلکتور موتورخانه

محل قراری گیری کلکتور در پشت دیگ بخار موتورخانه می باشد. کلکتور به وسیله شیرآلات ، اتصالات و لوله بر روی آن نصب می شود. برای جلوگیری از خوردگی کلکتور آن را در محلی که مرطوب است قرار ندهید و تا جایی که امکان دارد از چکه کردن آن جلوگیری کنید.

در هنگام نصب اولیه و یا تعویض کلکتور موتورخانه ارتفاع آب باید از کف به صورتی باشد که دسترسی به شیرهای متصل شده بر روی آن و همچنین فشار سنج به راحتی انجام شود.

از کلکتور موتورخانه در چه ساختمان هایی استفاده می شود؟

امروزه در لوله کشی از انشعابی به نام کلکتور استفاده می شود که در گذشته به جای کلکتور از دو لوله موازی یکی حامل آب گرم و دیگری حامل آب سرد استفاده می کرده اند که آب مصرفی گرم و سرد بتواند نسبت به تقاضای ساکنان به قسمت های مختلف ساختمان منتقل شود.

به بیان دیگر می توان گفت زمانی که در ساختمان چند لوله به یک نقطه وارد یا از آن خارج شوند از کلکتور استفاده می گردد.

رفع مشکلات کلکتور موتورخانه

در مواقعی که برای سیستم لوله کشی ساختمان مشکلاتی به وجود می آید قبل از هر عملی باید عدم گرفتگی لوله ها را بررسی کنید. همانطور که می دانید کلکتور با ورودی و خروجی های بسیار زیادی در ارتباط است و زمانی که یکی از این ورودی و خروجی ها و یا تجهیزات مربوط به آنها خراب شوند، مشکلاتی برای کلکتور نیز ایجاد می گردد.

موتورخانه باید به صورت دوره ای سرویس شود تا اگر مشکلات جزئی در آن وجود دارد برطرف گردد. کلکتور یکی از قطعات اصلی موتورخانه می باشد که ایجاد کوچکترین خرابی در قطعات آن می تواند اختلالاتی را در عملکرد صحیح موتورخانه به وجود آورد.

شیرهای خروجی کلکتور

کلکتور دو نوع شیر خروجی دارد که با نام های شیرهای والو کوپلی و شیرهای مهره ماسوره ای شناخته می شوند.

شیرهای والو کوپلی

این شیرها به یک واشر فلزی نیاز دارند و دارای دو اورینگ هستند.

شیرهای مهره ماسوره ای

این شیرها در محل اتصال خود به لوله ها دارای یک روکش پرسی هستند.

دلایل تعویض کلکتور موتورخانه

در برخی از مواقع به جای تعمیر کلکتور موتورخانه باید اقدام به تعویض آن نمایید. سوراخ شدن و رسوب گرفتگی لوله ها از مواردی می باشد که حتما باید کلکتور را تعویض کنید.

رسوبات تعادل آب مصرفی در بین کل ساختمان را با اختلال مواجه می کند و شیرآلات و تمام اتصالات دچار رسوب گرفتگی خواهند شد. و در چنین شرایطی راه حلی جز تعویض کلکتور موتورخانه وجود ندارد.

از دیگر دلایل تعویض کلکتور موتورخانه می توان به عوامل مخرب شیمیایی اشاره کرد. با گذشت زمان و نوسانات جوی خرابی لوله های کلکتورموتورخانه افزایش می یابد. همچنین باید برای ساخت لوله ها باید از آلیاژ فولادی سنگین استفاده شود، زیرا فرایندهای شیمیایی سطح کیفیت و مقاومت لوله را کاهش می دهد.

طریق تعویض کلکتور موتورخانه

تعویض کلکتور را به دو صورت تعویض بدون تغییرات و تعویض با تغییرات می توان انجام داد. در تعویض بدون تغییرات کلکتور آسیب دیده را از محل نصب شده بر روی زمین، که دقیقا مانند آن ساخته و دوباره بر روی دیگ نصب می گردد. و در روش با تغییرات کلکتور را باید بر اساس طراحی های جدید ساخته و سایز آن را کوچک و بزرگ نمایید.

زمان اجرا و میزان دستمزد این دو روش با یک دیگر کاملا متفاوت است. تعویض کلکتور از عملیات فنی می باشد که مجری آن باید از سابقه کاری در این زمینه، سلیقه و دانش فنی کافی برخوردار باشد. پیشنهاد ما به شما استفاده از خدمات و متخصصین تاسیات نوبهار در این زمینه می باشد.

 

کلکتور موتورخانه
کلکتور موتورخانه

در این مطلب تمام نکاتی که باید هنگام تعویض کلکتور موتورخانه رعایت شود در اختیار شما قرار داده ایم. در واقع به این نتیجه می رسیم که وجود کلکتور موتورخانه و کارکرد درست آن به میزان زیادی بر گرمای ساختمان تاثیرگذار می باشد.

اگر ساخت، تعمیر و تعویض کلکتورهای موتورخانه به درستی انجام شود، نگران تامین آب گرم منزل نخواهید بود و حس آرامش را تمام اعضای ساختمان تجربه می کنند. بنابراین تعمیر و تعویض کلکتور نیاز به توانایی و دقت زیادی دارد که باید توسط افراد کاربلد در این زمینه انجام شود.

به همین منظور مجموعه تاسیسات نوبهار با بهره گیری از کادر مجرب و متخصص در خدمت شما عزیزان می باشد تا کار ساخت، تعمیر و تعویض کلکتور موتورخانه به درستی انجام شود.

 

2 دیدگاه

  • با عرض سلام میخواستم تشکر ویژه داشته باشم از مدیریت تاسیسات نوبهار دررابطه با تعویض وساخت کلکتورو کلیه لولهای مرتبط برای ساختمان ما که یک مجموعه ده واحدی میباشد تمامی ساکنین از سرعت وحسن انجام کار بطور کامل راضی هستند در انتها برای شما آرزوی موفقعیت میکنم
    مدیریت مجتمع
    رضا یزدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *