وسایل سرمایشی و گرمایشی

وسایل سرمایشی و گرمایشی


در عصر حاضر در تمامی خانه ها وسایل سرمایشی و گرمایشی مورد استفاده قرار می گیرند. در صورت استفاده از وسایل سرمایشی و گرمایشی در ساختمان می توان آسایش و راحتی را برای اعضای خانواده فراهم کرد. هدف اصلی استفاده از این وسایل در خانه ایجاد محیطی مناسب با دمای قابل تحمل است.

طرح اصلی این سیستم بر اساس اصول مکانیک سیالات، ترمودینامیک و انتقال گرما است. در ادامه قصد دارم به مقایسه وسایل سرمایشی و گرمایشی در ساختمان بپردازیم. وسایل سرمایشی و گرمایشی در مکان های مسکونی مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. این‌مکان های مسکونی شامل موارد زیر خواهند بود:

  • خانه
  • هتل
  • آسمان خراش
  • آپارتمان
  • ساختمان تجاری
  • فروشگاه
  • بیمارستان

 

مقایسه وسایل سرمایشی و گرمایشی 
مقایسه وسایل سرمایشی و گرمایشی

 

وسایل سرمایشی در ساختمان

وسایل سرمایشی به آن دسته از وسایل مورد استفاده در ساختمان گفته می شود که با استفاده از آن می توان به راحتی محیط را خنک کرد. در حقیقت منظور از وسایل سرمایشی تاسیسات سرمایشی مرکزی هستند. این وسایل اغلب با استفاده از آب و یا ماده سیال خنک می شوند. هوای خنک تولید شده به بخش های مختلف ساختمان ارسال می شود.

کولر گازی و انواع اسپیلت به عنوان وسایل سرمایشی محسوب می شوند که باید به صورت شخصی خریداری شوند. این وسایل باید در محیط خانه نصب گردند و در محیط خانه هوای سرد را تولید کنند.

وسایل گرمایشی مختلف در ساختمان

وسایل گرمایشی در ساختمان برای استفاده از انرژی گرما در داخل ساختمان دارای مکانیزم مشابه هستند. وسایل گرمایشی قادر خواهند بود کنترل درجه هوا را به بهترین شکل در ساختمان انجام دهند. وسایل گرمایشی در عصر حاضر از کیفیت نسبتا مطلوبی برخوردار هستند.

به گونه ای که حتی در هوای سرد قادر به متعادل سازی دمای محیط داخل ساختمان می باشند. وسایل گرمایشی در منزل ممکن است توزیعی و یا مرکزی باشند. وسایل گرمایشی به طور کلی شامل شوفاژ، انواع آبگرمکن، بخاری گازی، فن کویل، رادیاتور و موتورخانه هستند. در اکثر ساختمان های مسکونی، منازل و آپارتمان های شخصی از وسایل گرمایشی مرکزی همچون شوفاژ استفاده می شود.

آشنایی با انواع وسایل سرمایشی و گرمایشی

وسایل گرمایشی و سرمایشی دارای انواع مختلفی هستند که با توجه به نوع نیاز و محل نصب این وسایل می توان آن ها را انتخاب کرد.

وسایل سرمایشی دارای انواع مختلفی هستند که هر یک از این وسایل کاربرد و مزایای منحصر بفرد و مختص به خود را دارند. در ادامه چندین وسیله سرمایشی را مورد بررسی قرار خواهیم داد:

کولر آبی

وظیفه کولر آبی تبخیر آب می باشد و با انجام این فرآیند قادر به خنک سازی هوا است. همانطور که می دانید تبخیر بیش از حد ممکن است باعث افزایش رطوبت هوا شود از این رو استفاده از این وسیله سرمایشی در محیط هایی توصیه می شود که رطوبت چندانی نداشته باشد.

روش خنک سازی تبخیری در حقیقت فرآیندی می باشد که در آن روش تبخیر در نقش مولفه جذب کننده هوای گرم مورد استفاده قرار می گیرد. در این روش گرمای محیط به طور کامل جذب شده و به عنوان گرمای مورد نیاز برای تبخیر هوا مورد استفاده قرار می گیرد. از این رو از این وسیله سرمایشی باید در مناطق با رطوبت کم مورد استفاده قرار گیرد.

پنکه

پنکه یکی از وسایل سرمایشی قدیمی می باشد که نسبت به انواع وسایل سرمایشی انرژی کمتری مصرف می کند و قیمت ارزان تری نیز دارد. امروزه پنکه ها را به گونه ای طراحی می کنند که با استفاده از یک کنترل می توان آنها را روشن، کم و یا زیاد کرد.

کولر سلولزی

کولر سلولزی عملکردی همانند کولر آبی دارد. نحوه عملکرد کولر سلولزی به این صورت می باشد که در این سیستم سرمایشی، باد و آب از یک واسط تبخیری عبور می کنند و هوا خنک می شود.

اسپیلت

یکی دیگر از وسایل سرمایشی اسپیلت می باشد از این وسیله سرمایشی می توان به عنوان کولر گازی نیز استفاده کرد. استفاده از اسپیلت مزایای بسیاری دارد. از جمله این مزایا می توان به تصفیه هوا، از بین رفتن باکتری و ویروس مضر، مصرف انرژی پایین با توجه به استفاده انرژی به میزان کم اشاره کرد.

این مزایا باعث شده است تا استفاده از این وسیله سرمایشی تا حد قابل توجهی افزایش یابد. اسپیلت در حقیقت یک کولر گازی می باشد که هوای گرم را گرفته و به صورت هوای سرد به محیط پیرامون باز می گرداند تا ترموستات را به دمای مورد نیاز خود برساند. این وسیله سرمایشی اکثر اوقات در منازل و مغازه ها مورد استفاده قرار می گیرد. لوله کشی این دستگاه محدود است از این رو طول و کانال های آن را تحت هیچ شرایطی نمی توان کنترل کرد.

اسپیلت
اسپیلت

آشنایی با انواع وسایل گرمایشی

بدون شک یکی از نخستین نیازهای انسان در زندگی در طول تاریخ داشتن محیطی گرم در فصل زمستان می باشد. در زمان های گذشته برای رفع این نیاز از آتش استفاده می کرده اند. در صورتی که امروزه علم پیشرفت کرده است و برای رفع این نیاز بشراز وسایل گرمایشی پیشرفته استفاده می کند. از وسایل گرمایشی قدیمی می توان به بخاری نفتی، بخاری برقی و تجهیزاتی همچون شومینه اشاره کرد. در ادامه وسایل گرمایشی پیشرفته را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

رادیاتور

یکی از وسایل گرمایشی بسیار کاربردی و عالی برای توزیع گرما رادیاتور می باشد. از این وسیله گرمایشی معمولا در ساختمان های اداری، مدارس، دانشگاه ها و منازل استفاده می شود. آب گرم تولید شده در این رادیاتورها محیط پیرامون را گرم می کند. از انواع رادیاتور می توان به مدل پنلی، آلومینیومی، فولادی و برقی اشاره کرد.

هیتر

یکی از بهترین وسایل گرمایشی  یونیت هیتر یا همان هیتر است. هیتر دارای کاربردهای فراوان می باشد و در ساختمان های بزرگ و کوچک مورد استفاده قرار می گیرد. هیترها دارای انواع مختلف همچون گازوئیلی، گازی، دوگانه سوز و نفتی هستند. هیترها برای گرم کردن محیط اطراف به آب گرم نیاز ندارند و می توانند بدون هیچ گونه مشکلی هوای گرم را تولید کرده و محیط اطراف را گرم می کنند.

هیتر
هیتر

هیتر گازی

یکی از پرکاربردترین وسایل گرمایشی هیترهای گازی هستند. این وسایل گرمایشی در دو مدل مختلف در بازار وجود دارند که شامل هیترهای فن دار و بدون فن می باشند. هیترهای گازی در ظرفیت های مختلف تولید می شوند و این امر باعث شده است برخی از هیترهای خانگی دارای کاربرد صنعتی باشند.

همچنین از آنجا که هیترهای گازی با ظرفیت های مختلف تولید می شوند از این رو از این وسایل گرمایشی می توان در اماکن مختلف استفاده کرد. برخی از این وسایل گرمایشی در محیط های مسکونی و برخی نیز در اماکن تجاری که شامل مغازه ها می شوند کاربرد دارند. برخی از آن ها نیز دارای کاربرد صنعتی هستند و از آن ها می توان در کارخانجات بزرگ با مساحت بالا استفاده کرد.

بخاری گازی

یکی از قدیمی ترین و پرکاربردترین وسایل گرمایشی، بخاری گازی می باشد. بخاری گازی بر اساس نوع استفاده دارای انواع مختلفی همچون زمینی، دیواری، دودکش دار و بدون دودکش می باشد که از نظر ظاهری نیز با یکدیگر متفاوت می باشند.

مصرف انرژی کم و تولید گرمای زیاد از مزایای استفاده از بخاری گازی می باشد.

بخاری برقی

یکی دیگر از انواع وسایل گرمایشی، بخاری برقی می باشد. همانطور که از نام این بخاری مشخص است سوخت مورد نیاز آن از طریق انرژی الکتریکی تامین می گردد. این بخاری ها معمولا ابعاد کوچکتری نسبت به بخاری گازی دارند اما مصرف انرژی آنها نسبت به بخاری گازی بیشتر است.

نکات مهم در انتخاب و خرید وسایل سرمایشی و گرمایشی ساختمان

تاسیسات نوبهار در این مقاله به بررسی مقایسه سیستم های سرمایشی و گرمایشی ساختمان پرداخته است. اکنون در این قسمت قصد دارد با ارائه چند نکته مهم به شما در انتخاب این سیستم ها کمک کند. انتخاب و خرید وسایل سرمایشی و گرمایشی به عواملی همچون شرایط آب و هوایی و پیکربندی ساختمان بستگی دارد.

به طور کلی در انتخاب سیستم های سرمایشی و گرمایشی باید علاه بر شرایط آب و هوایی و پیکربندی ساختمان به مواردی همچون مقدار هزینه، نیازهای مکانی، متراژ ساختمان، ظرفیت ساختمان و… توجه کرد.

وسایل سرمایشی و گرمایشی ساختمان
وسایل سرمایشی و گرمایشی ساختمان

تاسیسات نوبهار در این مقاله به بررسی مقایسه وسایل سرمایشی و گرمایشی پرداخت. امیدواریم با ارائه این مطالب توانسته باشیم به شما در انتخاب سیستم مورد نیاز خود کمک کنیم. در تاسیسات نوبهار انواع خدمات مربوط به وسایل سرمایشی و گرمایشی اعم از نصب، تعمیر، سرویس های دوره ای و تعویض انجام می شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید به صورت رایگان با مشاوران تاسیسات نوبهار در تماس باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *