دستگاه تصفیه آب چیست؟

آب در طبیعت به طور مداوم در حال گردش است و آلودگی های زیادی وارد آب میشوند. آب بسیاری از مواد را در خود حل میکند. که بخش گسترده ای از آن به وسیله سیستم تصفیه آب شهری حذف میشوند و برخی از آن ها تا آخرین مرحله باقی می مانند. بنابراین برای رفع این گونه آلودگی ها باید از دستگاه تصفیه آب استفاده کرد که در انواع مختلفی این دستگاه ها ساخته شده است و هرکدام کاربرد متفاوتی دارند. این دستگاه ها با استفاده از فیلتر های مخصوص خود انواع آلودگی ها را برطرف میکنند.

"

انواع دستگاه تصفیه آب

1) دستگاه سرشیری

دستگاه سرشیری یک فیلتر بسیار ساده دارد که به جای سرشیر بسته میشود. ابتدا سرشیر علمک را با یک آچار فرانسه یا دست باز کنید. دستگاه سرشیری تصفیه آب را به جای آن ببندید. در این سرشیری با فشردن یک دکمه آب از سرشیر خارج می شود.

این نوع از دستگاه فقط برای تصفیه املاح درشت آب کاربرد دارد و برای تصفیه آب آشامیدنی سالم نمیتوان از آن استفاده کرد. دستگاه تصفیه آب سرشیری، ابعاد کوچکی دارد به طوری که میتوان آن را روی شیرآلات روشویی کم ارتفاع نصب کرد. عملکرد آن نیز به این صورت است که ناخالصی های اضافی و کلرها را حذف میکند، ترکیبات آلی را جذب می نماید، بوی بد را کاهش میدهد و عملکرد ضد باکتری دارد.

2) دستگاه کلمنی

دستگاه تصفیه آب کلمنی نوعی از وسایل ضروری هر خانواده ای به شمار میرود که در آن از کلمنی کوچک و قابل حمل استفاده شده است. با کمک نیروی جاذبه زمین آب را تصفیه می کند. دستگاه تصفیه آب کلمنی املاح درشت آب را حذف و تا حدود زیادی کلر و مواد جانبی کلر را هم تصفیه میکند.

یکی از مزایای بسیار خوب این دستگاه این است که بدون برق کار میکند. به همین دلیل در مناطقی که به برق دسترسی ندارند از این دستگاه استفاده میکنند. از نقاط ضعف آن می توان به سرعت پایین تصفیه آب در آن اشاره کرد.

دستگاه کلمنی
دستگاه کلمنی

3) دستگاه سه مرحله ای

دستگاه سه مرحله ای، آب را به طور مستقیم تصفیه می کند و در دسترس مصرف کننده قرار میدهد. این دستگاه نیاز به ذخیره آب در مخزن خود ندارد. به همین دلیل معمولا دچار نقص فنی نمی شود. سه مرحله ای قادراست تمام ذرات ریز و درشت املاح آب مانند گل و لای را از بین ببرد و حتی  باعث بهبود بو و طعم آب شود.

دستگاه تصفیه آب سه مرحله ای فقط رسوبات آب یا گچ را حذف نمی کند بلکه باکتری ها و ویروس های موجود درآب را نیز از بین می برد. بعضی از افرادی که دوست ندارند در املاح آب تغییری ایجاد شود و فقط قصد دارند کیفیت آب را برای آشامیدن بالا ببرند از دستگاه تصفیه آب سه مرحله ای استفاده می کنند.

4) دستگاه زیر سینکی

دستگاه زیر سینکی باعث می شود، آب از لحاظ خواص فیزیکی و ظاهری کیفیت بالایی داشته باشد. دستگاه زیر سینکی میتواند ذرات شن و ماسه، گل و لای و… را با ابعاد 1 تا 5 میکرون حذف کند. در این وسیله هرچقدر فیلتر دقیق تر نصب شود آب زلال تر است زیرا تصفیه آب، به فیلتر آن بستگی دارد. این وسیله نیاز به نصب صحیح دارد و باید توسط افراد متخصص در زیر سینک ظرفشویی نصب شود.

فیلتر آن را به راحتی می توان تعویض نمود، هزینه بسیار پایین تصفیه آب، مجهز به شیر مجزا برای تصفیه آب روی سینک از مزایای آن م باشد. و از معایب این دستگاه می توان به این مورد اشاره کرد که رسوبات ناخالص فیزیکی را حذف میکند، اما طعم بد و بوی ناخوشایند آب را حذف نمیکند.

5) دستگاه شش مرحله ای

این دستگاه دارای قطعات مونتاژ شده در ایران است و به همین دلیل آب سالم در اختیار مصرف کننده قرار میدهد. در سال های اخیر، هایپر صنعت فامکو فعالیت خود را در زمینه ساخت این دستگاه آغاز کرده است. برای نصب دستگاه تصفیه آب شش مرحله ای قدیمی از چهار راهی استفاده میکنند و برای دستگاه های جدید از شیر برقی استفاده میشود. دستگاه تصویه آب شش مرحله ای دارای پایه ایستاده است و باعث محکم نگه داشتن دستگاه میشود و جابه جا کردن آن بسیار راحت است. قیمت شش مرحله ای نسبت به دستگاه های دیگر تصفیه آب پایین تر می باشد.

دستگاه شش مرحله ای
دستگاه شش مرحله ای

6) دستگاه آب شیرین کن خانگی اسمز معکوس RO

این نوع از دستگاه جدیدترین و به روز ترین دستگاه تصفیه آب میباشد. قیمت RO به فیلترتصفیه آب، کیفیت قطعات و کشوری که در آن ساخته می شود بستگی دارد. از این وسیله میتوان در تصفیه آب در بخش های بهداشتی، صنعتی، غذایی، دارویی، مرغداری، دامپروری، کشاورزی و گلخانه ها استفاده کرد. اجزای این دستگاه شامل پمپ تغذیه، فیلتر کربنی، فیلتر شنی، فیلتر میکرونی وسیستم تزریق مواد ضد رسوب می باشد. تبدیل آب شور به آب شیرین، قابلیت جابجایی آسان، و قدرت حذف فلزات سنگین از مزایای این دستگاه می باشد.

7) دستگاه هفت مرحله ای یونیزه قلیایی

این نوع از تصفیه آب دارای هفت فیلتر مجزا می باشد. آبی که دراین  دستگاه می شود به شرطی که کنترل شده باشد برای بدن ضرر ندارد. به طور مثال اگر در بین وعده های غذایی مصرف شود باعث ضعیف شدن اسید معده میشود. همچنین آب تصفیه شده در دستگاه هفت مرحله ای یونیزه قلیایی میتواند با برخی از داروها تداخل داشته باشد. این آب را نباید در هوای آزاد قرار دهید و برای نگه داری آن باید در ظرف دربسته ریخته شود به گونه ای که برای آب آکواریوم نیز مناسب نمی باشد.

دستگاه هفت مرحله ای یونیزه قلیایی
دستگاه هفت مرحله ای یونیزه قلیایی

تاسیسات نوبهار در این مقاله، انواع دستگاه تصفیه آب را به شما عزیزان معرفی کرده است. با شناخت ویژگی ها و کارکرد انواع دستگاه تصفیه آب می توانید بهترین دستگاه را برای هر محیطی اعم از منازل، ادارات، مدارس و… انتخاب کنید.

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *