انواع شیرآلات ساختمان

انواع شیرآلات ساختمان

آشنایی با انواع شیرآلات ساختمان از اهمیت قابل توجهی برخوردار می باشد و این موضوع بسیار مفید و ارزشمند است زیرا در مواقع مختلف از جمله احداث ساختمان، بازسازی و یا گاهی اوقات به دلیل پوسیده شدن شیرآلات ساختمان نیاز به تعویض آن ها خواهید داشت از این رو در صورتی که با انواع شیرآلات ساختمان آشنایی داشته باشید می توانید هنگام خرید انتخاب بهتری داشته باشید. شناخت جنس انواع شیرآلات ساختمان نیز بسیار مهم است و در هنگام خرید شیرآلات به شما کمک خواهد کرد.

به طور کلی می توان گفت انواع شیرآلات ساختمان به دو دسته شیرآلات واشردار و بدون واشر طبقه بندی می شوند. شیرآلات بدون واشر خود به طور مستقل به انواع شیرهای توپی، شیر آب دیسکی و شیر کارتریجی به طور مستقل طبقه بندی می شوند. البته لازم به ذکر است که شیرآلات فشاری از انواع شیرآلات واشردار به حساب می آیند. در ادامه قصد داریم انواع شیرآلات ساختمان را مورد بررسی قرار دهیم و از لحاظ کاربرد و جنس بدنه به انواع مختلف طبقه بندی کرد.

انواع شیرآلات ساختمان
انواع شیرآلات ساختمان

طبقه بندی انواع شیرآلات ساختمان

پیشرفت تکنولوژی و روش های طراحی جدید باعث تولید انواع شیرآلات ساختمان شده است. این شیرآلات بر اساس محل نصب و کارایی به انواع مختلف طبقه بندی می شود. از این رو همواره توصیه می شود قبل از خرید شیرآلات ساختمان ابتدا تحقیق کنید و فاکتورهای لازم را برای خرید مناسب در نظر بگیرید. همواره بهتر است این نکته را به خاطر بسپارید که طول عمر شیرآلات البته به جز در موارد معدود بسیار بالاست و می توان برای مدت زمان زیادی از آن ها استفاده کرد. در صورتی که شیرآلات انتخابی شما کیفیت مناسب نداشته باشند و یا در تولید آن ها از مواد نامرغوب استفاده شده باشد ممکن است در مدت زمان کوتاه با مشکلات مختلف مواجه شود.

شیرآلات ساختمان توپی

اکثر اوقات شیرهای آب توپی در آشپزخانه و روی ظرفشویی نصب می شوند و مورد استفاده قرار می گیرند. شیرآلات توپی از انواع شیرآلات بدون واشر محسوب می شوند که تنها از طریق یک اهرم عملکرد خود را انجام می دهند. در این نوع شیرآلات اهرم دور یک کلاهک توپی که در بخش بالایی بدنه اصلی شیر آب قرار گرفته است چرخیده است. اهرم موجود در این شیر یک توپ پلاستیکی و یا فلزی موجود در داخل بدنه شیر را کنترل می کند. شدت و دمای آب را می توان با استفاده از همین اهرم به راحتی تنظیم کرد. این نوع شیرآلات دارای مکانیسم توپی هستند و از آنجا که همیشه در معرض آب قرار دارند با گذشت زمان دچار خوردگی می شوند که این موضوع باعث می شود این نوع شیرآلات ساختمان به صورت دائم چکه کنند.

شیرآلات ساختمان توپی
شیرآلات ساختمان توپی

شیرآلات ساختمان دیسکی

یکی از مدرن ترین و پیشرفته ترین شیرآلات موجود در بازار شیرآلات دیسکی سرامیکی است. این نوع از شیرآلات به عنوان شیرآلات تک اهرمی محسوب می شوند که اهرم آن ها روی بدنه ای استوانه ای شکل عریض قرار گرفته است. این نوع شیرآلات آب سرد و گرم را داخل مخزنی به نام کارتریج تعادل فشار ترکیب می کند. در انتهای این مخزن نیز دو دیسک سرامیکی وجود دارد که به سمت بالا و پایین حرکت می کنند تا فشار آب را کنترل کنند. با چرخش اهرم به سمت راست و چپ دمای آب تنظیم می شود. این نوع از شیرآلات ساختمان از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند و در مقایسه با دیگر انواع شیرآلات ساختمان به تعمیرات کمتری نیاز دارند. این نوع شیرآلات در دسته شیرهای گران قیمت قرار دارند.

شیرآلات ساختمان کارتریجی

این نوع از شیرآلات در طبقه بندی دو اهرمی ها قرار می گیرند زیرا ظاهر آن ها به شیرآلات فشاری دو اهرمی شباهت بسیار زیادی دارند و تنها تفاوت بین این دو نوع از شیرآلات در این است که شیرآلات کارتریجی به عنوان شیرآلات بدون واشر محسوب می شوند در صورتی که شیرآلات فشاری در طبقه واشردار قرار گرفته اند. نکته مهم در این بخش این است که هرچند این دو نوع شیر آب ظاهری بسیار شبیه به یکدیگر دارند اما هنگام استفاده متوجه تفاوت در عملکرد آن ها به راحتی خواهید شد.

شیرهای فشاری در زمان چرخاندن اهرم به فشاری نیاز دارند که روی واشر وارد شود. به عبارت دیگر در شیرآلات فشاری، آب به راحتی از شیر آب خارج نمی شود. در صورتی که در شیرآلات ساختمان کارتریجی یک چرخش کوچک اهرم باعث قطع و وصل شدن جریان آب خواهد شد و جریان آب سریع و راحت، در این نوع شیرآلات وجود دارد.

شیرآلات فشاری

از زمان های قدیم این نوع شیرآلات در ساختمان مورد استفاده قرار می گرفت. این نوع شیرآلات از جمله شیرآلات واشردار محسوب می شوند که بیشتر در منازل قدیمی مشاهده می شوند. البته امروزه این نوع شیرآلات با اندکی تغییر در ساختمان های جدید نیز مورد استفاده قرار می گیرند. این نوع شیرآلات ساختمان به عنوان شیرآلات ارزان قیمت محسوب می شوند.

شیرآلات فشاری به عنوان شیرآلات دو اهرمی محسوب می شود که قادر به جدا کردن دو اهرم آب سرد و گرم از یکدیگر هستند و برای باز کردن و یا بستن آن ها معمولا در مقایسه با دیگر شیرآلات به فشار بیشتری نیاز دارند. همانطور که بیان شد این نوع شیرآلات با استفاده از واشر، عملکرد خود را انجام می دهند و این موضوع باعث شده است تا این نوع شیرآلات در مقایسه با دیگر انواع شیرآلات ساختمان بیشتر چکه کند. زیرا فشاری معمولی که اغلب به این نوع از شیرآلات وارد می شود به طور دائم باعث ساییدگی این نوع شیر می شود و در نهایت شما نیازمند تعویض واشر شیر خواهید شد.

شیرآلات فشاری
شیرآلات فشاری

شیرآلات لمسی

این نوع از شیرآلات دارای سنسور حرکتی هستند و این سنسور این اطمینان را به شما می دهد که از آب به صورت مستقیم و کارآمد استفاده نمایید و برای باز و بسته کردن این نوع شیرآلات تنها کافی است دستان خود را روی سنسور حرکت دهید. انتخاب این نوع شیرآلات برای آشپزخانه و حمام مناسب می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *