بام سبز چیست؟

بام سبز چیست؟


بام سبز چیست؟

به بامی که تمام یا اکثر بخش های آن با استفاده از پوشش گیاهی، کف سازی و درختان پوشیده شده باشد بام سبز گفته می شود. انواع بام سبز در بازار موجود می باشد و شما می توانید با در نظر گرفتن شرایط اقلیمی، میزان سایه اندازی و کیفیت آب منطقه گزینه مناسب را برای بام خود انتخاب کنید. در صورت انتخاب یک بام سبز مناسب می توانید تمام فصول سال پوشش گیاهی را روی پشت بام خود حفظ نمایید.

بام سبز به عنوان یک راه ایده آل و جایگزین مناسب برای لذت بردن از پرورش گل و گیاه در فضای بیرون و در تمامی فصول سال شناخته می شود. امروزه در محیط های شهری فضای سبزی در منازل وجود ندارد. از این رو با استفاده از بام سبز می توان یک فضای سبز کوچک در آپارتمان ها و یا ساختمان ها ایجاد کرد. به منظور بهره مندی از فضای سبز در محیط می توان از بام سبز استفاده کرد.

به طور کلی می توان گفت بام سبز یک پوشش گیاهی مورد استفاده روی بام است. از این رو با استفاده از آن می توان مصرف انرژی در ساختمان را بهبود بخشید.

 

بام سبز
بام سبز

تاریخچه بام سبز

بام سبز و یا بام چمنی به عنوان یک تکنیک متعارف و سنتی ساختمان سازی چمنی در سراسر دنیا شناخته شده است. استفاده از پوشش گیاهی روی بام اختراع و ایده جدیدی و تازه ای نیست. تفاوت مهم بین بام سبز مدرن و نوع سنتی آن اهداف و مواد به کار رفته در هر یک از آن ها می باشد. هدف اصلی در بام های سنتی استفاده از چمن برای عایق بندی و حذف لایه آب بندی بوده است. که این امر اغلب با استفاده از پوست درختان انجام می شده است. اما هدف اصلی استفاده از بام های سبز امروزی سلامتی، زیست محیط، اقتصادی و مدیریت اصلاح فاضلاب سطحی در شهر و توجه به مسائل زیباشناختی می باشد.

این که ایده اصلی و اولیه این طرح به کدام دوره و چه کسی تعلق دارد دقیق مشخص نیست. این طرح ممکن است از باغ معلق بابل نشات گرفته باشد. مدل های امروزی بام ها که با استفاده از سیستم لایه های پیش ساخته تولید می شوند پدیده ای نسبتا جدید هستند که در آلمان و در دهه 1960 توسعه یافت.

استفاده از این مدل بام ها در بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکایی گسترش یافت. معماران و طراحان امروزه امکان پوشش ساختمان را با استفاده از گونه های مختلف گیاهان و به منظور زیبایی و عملکرد فراهم ساخته اند.

آشنایی با انواع بام سبز

بر اساس روش اجرا بام های سبز به چهار دسته طبقه بندی شده اند، انواع بام شامل موارد زیر هستند:

سیستم گسترده

از دیگر نام های این سیستم می توان به روش مقطع کم ارتفاع و اجرا با ضخامت کم اشاره کرد. این سیستم دارای انواع کمی از گونه های گیاهی می باشد و به محیط کاشت با عمق کم نیاز دارد. وقتی که حداقل بار وزن مورد نظر باشد می توان از این سیستم استفاده کرد. این سیستم را می توان روی بام های شیب دار و مسطح احداث کرد. وزن این بام ها معولا بین 50 تا 100 کیلوگرم بر متر مربع می باشد. برای اکثر مکان ها در بام های شیب دار تنها 10 تا 20% از شیب در نظر گرفته خواهد شد. در صورتی که شیب 30% باشد به ابزارهای ضد فرسایش و زه وار نیاز خواهید داشت. کاربرد این سیستم زیاد نیست و اغلب جنبه زیست محیطی دارد.

سیستم گسترده
سیستم گسترده

سیستم متمرکز

از نام های دیگر این سیستم نیز می توان به مقطع عمیق و یا باغ بام اشاره کرد. این سیستم دارای انواع گونه های گیاهی مختلف می باشد. و همانند یک پارک طراحی می شود. برای سیستم متمرکز به تقویت بنیادین سازه نیاز خواهید داشت. زیرا برخی از این بام ها درختان بزرگ و آبنما دارند. استفاده از این سیستم برای بام ها به ویژه برای آن هایی که دسترسی عمومی دارند نیازهای سازه ای جدیدی را ایجاد می کند.

سیستم نیمه متمرکز

این سیستم در حقیقت چیزی بین سیستم های گسترده و متمرکز می باشد. این بام ها در مقایسه با سیستم های گسترده دارای لایه خاک و گیاه عمیق تر، گونه های گیاهی متنوع و لایه های زهکشی می باشند. در این سیستم ها، لایه ها وزنی بین 120 تا 200 کیلوگرم بر متر مربع دارند. عمق لایه ها نیز حداکثر 12تا 25 سانت می باشد. از ویژگی های مهم این سیستم در مقایسه با سیستم گسترده می توان به نیاز به نگهداری بیشتر، هزینه بالاتر، وزن بیشتر و امکانات بیشتر از لحاظ پوشش گیاهی اشاره کرد.

سیستم ماژولار و یا جعبه گیاه

در این نوع سیستم گیاه و محیط کاشت آن در جعبه هایی نگهداری می شوند که تمام و یا بیشتر بام را پوشش می دهند. در این سیستم در مقایسه با دیگر سیستم های بام سبز محیط کاشت ناپیوسته است. از مهمترین مزایای سیستم ماژولار می توان به نیاز به زمان کوتاه برای ایجاد این بام، امکان ایجاد طرح ها و الگوهای خاص، واحد های قابل انتقال و سبک، پیاده سازی قطعات و یا انبار کردن آن ها در بیرون از مکان استفاده و سوار کردن آن ها برای بار مجدد، زیباسازی و سازگاری با محیط زیست و در نهایت قیمت مناسب اشاره کرد. در سیستم های پرتبال مدولار اغلب محیط کاشت در فلاور باکس ها در نظر گرفته می شود.

سیستم ماژولار و یا جعبه گیاه
سیستم ماژولار و یا جعبه گیاه

مزایای بام سبز

در صورت استفاده از بام  های سبز می توان از مزایای قابل توجه زیر بهره مند شد:

صرفه جویی در مصرف انرژی

یکی از مهمترین مزایای بام سبز صرفه جویی در مصرف انرژی می باشد. در صورت ایجاد این بام ها مشاهده خواهید کرد که دمای ساختمان متعادل می شود. مصالح ساختمانی به کار رفته در بام های سبز نور خورشید را جذب کرده و آن را به عنوان گرما دوباره منتشر خواهد ساخت. در صورت استفاده ازاین بام ها در فصل سرد سال می توانید مانع از دست دادن گرما و در نهایت کاهش مصرف انرژی شوید. بام های سبز در ماه های سرد سال نور خوشید را جذب می کنند. در نتیجه این امر باعث حفظ انرژی گرمایی می شود. در ماه های گرم نیز 27% انرژی خورشید را بازتاب می دهد که این امر باعث جذب 60% آن توسط گیاهان می شود. از آنجا که تنها 13% انرژی تابشی باقی می ماند ساختمان خنک خواهد شد. مزایای دیگر بام سبز عبارتند از :

  • ایجاد زیستگاه طبیعی
  • ایجاد فیلتر طبیعی
  • کمک به انعکاس صدا در ساختمان
  • کاهش سرعت روان شدن آب باران در سقف

شما می توانید بام سبز که به عنوان یکی از تجهیزات ساختمان در نظر گرفته می شود را همچون وسایل سرمایشی و گرمایشی از فروشگاه تاسیسات نوبهار با قیمت منصفانه خریداری نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *