تاسیسات ساختمانی چیست؟

تاسیسات ساختمانی چیست؟


از جمله نیازهای اساسی و مورد نیاز در هر ساختمان تاسیسات ساختمانی می باشد. به طور کلی می توان گفت اجزای حیاتی هر ساختمان را تاسیسات ساختمانی تشکیل می دهد. با استفاده از تاسیسات ساختمانی می توان راحتی، آرامش و آسایش ساکنین ساختمان را فراهم‌ کرد. در ادامه قصد داریم تا با انواع تاسیسات ساختمانی بیشتر آشنا شویم.

تاسیسات ساختمان باید به خوبی طراحی شوند تا عملکرد صحیح و مناسبی داشته باشند. این سیستم ها همچنین باید با سیستم های ساختاری ساختمان هماهنگی لازم را داشته باشند که این هماهنگی نیازمند دانش و تخصص مهندسان و معماران حرفه ای می باشد.

به طور کلی می توان گفت انواع تاسیسات ساختمانی به دو گروه طبقه بندی می شوند:

  • تاسیسات مکانیکی
  • تاسیسات الکتریکی
تاسیسات ساختمانی
تاسیسات ساختمانی

 

تاسیسات ساختمانی مکانیکی

تاسیسات مکانیکی یک ساختمان شامل موارد زیر می باشد:

  • تاسیسات حرارتی که این بخش خود شامل سیستم های سرمایشی و گرمایشی می باشد.
  • تهویه مطبوع هوا: تاسیسات مربوط به تهویه مطبوع هوا به منظور جابجایی هوای آلوده ساختمان با هوای پاک و تمیز انجام می شود.
  • گازرسانی: انتقال گاز به نقاط مختلف ساختمان یکی از موارد مهم و در عین حال حساس در تاسیسات ساختمانی می باشد که اگر به صورت صحیح و اصولی انجام نشود خسارت های جبران ناپذیری را برای ساختمان و ساکنین آن به همراه دارد. به همین دلیل سیستم های گازرسانی ساختمان مطابق با استانداردهای لازم توسط شرکت گاز انجام می گردد.
  • سیستم های بهداشتی (آب و فاضلاب): تاسیسات مربوط به سیستم های بهداشتی مخصوصا سیستم آب و فاضلاب ساختمان به منظور تامین آب مصرفی و دفع آب های خاکستری انجام می شود. به طور کلی تاسیسات و یا سیستم های بهداشتی به چهار دسته آب های مصرفی، آب فاضلاب، هواکش و لوله کشی آب باران تقسیم می شوند.
  • آتشنشانی: سیستم های اعلام حریق مجموعه ای از تجهیزات آتش نشانی می باشند که وجود حریق را از طریق آژیرها و فلاشرها اعلام می کنند.
  • طراحی و اجرا آسانسور به نحو صحیح: امروزه در ساختمان ها به منظور افزایش رفاه ساکنین ساختمان از تجهیزاتی همچون پله برقی و آسانسور استفاده می شود. در طراحی و اجرای آسانسور باید مواردی همچون تعداد ساکنین، تعداد طبقات و واحدهای ساختمان و همچنین نوع کاربری ساختمان را مدنظر قرار داد.
  • تاسیسات گازهای طبی
  • سیستم های بخار

می توان گفت تاسیسات مکانیکی در یک ساختمان شامل شاخه های ساختمانی، صنعتی، ورزشی و درمانی می باشد. معمولا شبکه های پیچیده تاسیسات ساختمانی از نظرها پنهان هستند.

تاسیسات حرارتی ساختمان

آسایش و راحتی در یک ساختمان از لحاظ گرما علاوه بر دمای هوای موجود در اتاق و ساختمان به رطوبت نسبی هوا، دمای تابش فضای پیرامون، حرکت هوا و پاکی هوا وابسته می باشد. برای دستیابی به این شکل از گرما و حفظ آن در ساختمان باید بین این عوامل تعادل منطقی ایجاد شود.

نوع تجهیزات سرمایشی و گرمایشی به کار رفته در ساختمان و تهویه مطبوع و انتخابی داخل ساختمان به منظور کنترل فشار هوا، فراهم آوردن هوای تازه و تهویه شده برای فضای داخل ساختمان تحت تاثیر کیفیت هوای محیط داخلی قرار دارند. از آنجا که فضای رشد قارچ ها و ویروس ها روی تجهیزات سرمایشی و گرمایشی ساختمان مناسب است نگهداری صحیح از آن ها از اهمیت قابل توجهی برخوردار می باشد. به همین دلیل تعویض فیلترهای آن ها به طور مرتب از اهمیت قابل توجهی برخوردار است.

خرده چوب، مواد چسبنده و روکش دیوارها مواد شیمیایی فرار و مضری را آزاد می سازند که مشکلات مختلف از جمله  سوزش چشم، پوست و مشکلات تنفسی را برای شما به همراه خواهند داشت که طراحان داخلی ساختمان وظیفه آب بندی و یا گازبندی آن ها را برعهده دارند.

یکی از عناصر مهم و ضروری در هر ساختمان منبع هوای تازه می باشد. وجود این منبع جایگزینی اکسیژن مصرفی را در ساختمان برای شما ساده می سازد و باعث می شود دی اکسید کربن که در محیط ساختمان تولید شده است با دیگر ضایعات هوا خارج شود. از جمله راه های تازه کردن هوای داخل ساختمان می توان به پنجره های کاربردی و انواع سیستم های تهویه مطبوع و توزیع هوا اشاره کرد.

تاسیسات حرارتی ساختمان
تاسیسات حرارتی ساختمان

تاسیسات بهداشتی ساختمان

در ساختمان دو سیستم جابجایی آب وجود دارد که به صورت موازی با یکدیگر فعالیت می کنند. یکی از این سیستم ها شبکه آب مصرفی و آشامیدنی ساختمان را تامین می کند. در صورتی که سیستم دیگر مواد انباشته شده در لوله ها را تخلیه می کند. آب مصرفی ساختمان از طریق منبع اصلی تامین می شود و برای این کار باید به غلبه بر نیروی جاذبه اشاره کرد تا از این طریق بتوان آب را به تمامی نقاط ساختمان رساند.

در بخش تاسیسات بهداشتی ساختمان یک سیستم فرعی دیگر وجود دارد که هدف ان تامین آب گرم مورد نیاز ساختمان می باشد. در این سیستم از دیگ بخار و یا گرم کن استفاده می شود. در تاسیسات بهداشتی ساختمان معمولا از لوله های بزرگ تر استفاده می شود زیرا این سیستم به نیروی جاذبه متکی می باشد و از طریق آن ها عمل جابجایی سریع تر انجام‌ می گیرد.

تجزیه ضایعات در لوله های گاز در این سیستم به منظور پیشگیری از ورود این ضایعات بخش های داخلی ساختمان ایجاد می شود برای این منظور در اتصالات لوله ها باید از تله، سیفون یا آب بند استفاده کرد.

تاسیسات برقی ساختمان

یکی دیگر از تاسیسات ساختمانی تاسیسات برق می باشد که شامل سیستم های روشنایی، تلفن، اعلام حریق و آنتن مرکزی است. شرکت برق موظف است تا برق ساختمانی را تامین کند. بخش عمده برق به صورت جریان های متناوب مورد استفاده قرار می گیرد. در قطعات بزرگ اغلب از جریان مستقیم برق استفاده می شود.

تاسیسات ساختمانی برق، که برق مورد نیاز را برای روشنایی، گرما، دیگر تجهیزات داخلی ساختمان و لوازم برقی تامین می کنند یکی دیگر از انواع این تاسیسات می باشد. سیستم های برق باید به طور موثر و ایمن نصب شوند. برق شامل مدار انشعابی می باشد که در فضای داخل ساختمان برق را توزیع می کند. با توجه به مقدار جریان که حمل می شود در مدارها باید سیم پیچی ها انجام می گیرند.

در تابلو توزیع برق ساختمان یک فیوز یا برق شکن وجود دارد که در صورتی که جریان موجود در سیم پیچی بالا باشد مدار قطع خواهد شد. سیستم های برق ساختمان را مهندسین برق طراحی می کنند. از این رو در دست داشتن اطلاعات مربوط به تجهیزات روشنایی، خروجی، محل توزیع برق و کلیدها به منظور کنترل عملکرد آن ها برای مهندسین معمار و طراح از اهمیت قابل توجهی برخوردار است.

با توجه به مقررات مصوب در رابطه با ساختمان، شدت روشنایی برای بخش های مختلف ساختمان همچون راهروها، راه های خروجی، پله ها، آسانسورها، سرسراهای آسانسور، طبقات و محوطه های موجود در مسیر راه های ورود و خروج حداقل ۱۰ لوکس است. در نهایت برای پیشگیری از خطر برق گرفتگی توصیه می شود برای چراغ های استخر و سونا از ترانس ۱۲ ولت و ترانس کاهنده استفاده شود.

مزایای تاسیسات ساختمانی

تاسیسات ساختمانی در فراهم کردن رفاه و آسایش ساکنان ساختمان تاثیر گذار هستند و به نوعی ارتباط مستقیم با زندگی افراد دارد. راه اندازی صحیح و اصولی تاسیسات ساختمانی از نکات بسیار مهمی می باشد که باید مطابق با استانداردهای از پیش تعیین شده انجام شود. از مزایای تاسیسات ساختمانی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • میزان بازده و عملکرد انرژی بهبود می یابد.
  • هدر رفتن و اتلاف انرژی به کمترین حد ممکن می رسد.
  • طول عمر مفید ساختمان و تاسیسات مربوط به آن افزایش می یابد.
  • از بازسازی زود هنگام ساختمان در امان می مانید.
  • ایمنی ساختمان و ساکنین آن افزایش می یابد.

آخرین تاسیسات ساختمانی که‌ می توان به ضرورت وجود آن در ساختمان اشاره کرد سیستم اطفا حریق است. در صورتی که این تاسیسات در یک ساختمان وجود داشته باشد امنیت آن به طور کامل تامین خواهد شد.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *