سیستم اطفا حریق چیست؟

سیستم اطفا حریق از تجهیزاتی تشکیل شده است که با استفاده از آنها می توان از بروز حادثه و آتش سوزی جلوگیری کرد. در این مقاله قصد داریم شما را با سیستم اطفا حریق و همچنین تجهیزات آن آشنا کنیم پس تا انتها با ما همراه باشید.

چهار عامل اصلی یعنی اکسیژن، حرارت، ماده سوختنی و واکنش شیمیایی در ایجاد آتش نقش دارند که تجهیزات اطفا حریق این زنجیره را قطع نموده و از پیشرفت و آسیب بیشتر آتش جلوگیری می کنند. یکی از متداول ترین تجهیزات سیستم اطفا حریق، کپسول آتش نشانی می باشد. امروزه به دلیل پیشرفت علم و تکنولوژی، بشر توانسته است از تجهیزات دیگری نیز برای اطفا آتش استفاده کند.

 

 سیستم های اطفا حریق دستی
سیستم های اطفا حریق دستی

انواع سیستم های اطفا حریق

سیستم اطفا حریق به طور کلی به دو دسته خودکار و دستی تقسیم می شود. سیستم اطفا حریق دستی توسط آتش نشانان و افراد معمولی و سیستم اطفا حریق خودکار توسط یک پنل خودکار انجام می شود.

 سیستم های اطفا حریق دستی

خاموش کننده آبی : این نوع سیستم اطفا حریق برای خاموش کردن آتش سوزی های ناشی از مواد قابل احتراق همچون کاغذ، پارچه و چوب مورد استفاده قرار می گیرد. خاموش کننده های آبی را به هیچ وجه برای خاموش کردن آتش حاصل از گاز و مایعات قابل اشتعال استفاده نکنید.

خاموش کننده دی اکسید کربن ( CO2 ) : خاموش کننده های دی اکسید کربن برای خاموش کردن آتش های حاصل از مایعات قابل اشتعال همچون رنگ و بنزین استفاده می شود. خاموش کننده دی اکسید کربن بیشتر در مکان هایی مانند اتاق های سرور کامپیوترکه به دلیل وجود تجهیزات برقی نمی توان از ماده ی دیگر استفاده کرد، مورد استفاده قرار می گیرد.

خاموش کننده پودر خشک : این خاموش کننده برای اطفا آتش حاصل از موادی همچون کاغذ، پارچه، چوب، رنگ، بنزین، متان، بوتان و هیدروژن مورد استفاده قرار می گیرد.

خاموش کننده شیمیایی مرطوب : از این خاموش کننده برای و مهار آتش حاصل از روغن های خوراکی استفاده می شود. این نوع از کپسول اطفا حریق در اطراف غذاخوری های بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد.

خاموش کننده فوم : از این خاموش کننده برای مهار آتش حاصل از مایعات قابل اشتعال و مواد جامد قابل اشتعال استفاده می شود. در واقع خاموش کننده فوم وظیفه خنک کردن آتش را بر عهده دارد.

 سیستم های اطفا حریق خودکار

سیستم های اطفا حریق خودکار بعد از شناسایی آتش به صورت خودکار و اتوماتیک فعال شده و نسبت به مهار و اطفا آتش اقدام می کنند. سیستم های اطفا حریق خودکار عبارتند از :

آبی : آب می تواند باعث خنک شدن آتش و درنتیجه اطفا و مهار آن شود. از آب برای مهار آتش حاصل از رنگ، بنزین، متان، بوتان، هیدروژن، کاغذ، چوب و… استفاده می شود.

فوم : ترکیب آب و فوم آتش نشانی از پیشرفت آتش جلوگیری می کند و می تواند برای اطفا مایعات قابل اشتعال و همچنین مواد جامد قابل اشتعال مناسب باشد.

گازی : از این سیستم برای مهار آتش در مکان های پر خطر مانند مراکز نگهداری اسناد، پست های برق و… استفاده میشود.

 سیستم های اطفا حریق خودکار
سیستم های اطفا حریق خودکار

انواع تجهیزات سیستم اطفا حریق

در این قسمت از مقاله، تاسیسات نوبهار چند نمونه از تجهیزات سیستم اطفا حریق را معرفی خواهد کرد.

مانیتور اطفا حریق

مانیتور اطفا حریق یا همان مانیتور آب و فوم آتش نشانی برای پرتاب آب و فوم در هنگام آتش سوزی مورد استفاده قرار می گیرد. همانطور که می دانید هنگامی که آتش سوزی رخ می دهد، باید بتوان از فاصله ایمن، آب و فوم آتش نشانی را پرتاب کرد و آتش را خاموش کرد. این وظیفه خطیر بر عهده مانیتور اطفا حریق می باشد. این مانیتور بیشتر در مکان های صنعتی مانند پالایشگاه ها، نیروگاه ها و پتروشیمی ها استفاده می شود. همچنین این مانیتور در ماشین های آتش نشانی نیز یافت می شود.

مانیتور اطفا حریق
مانیتور اطفا حریق

هوزریل آتش نشانی

هوزریل آتش نشانی در واقع همان شلنگ و قرقره آتش نشانی است. شلنگ های هوزریل ازمقاوت بالایی برخوردار هستند. از شلنگ های هورزیل برای اطفا و مهار حریق های کوچکی که در واحد های مسکونی رخ می دهد، استفاده می شود. هورزیل آتش نشانی باید در مکانی از ساختمان نصب گردد که قابل دسترس باشد و بتوان از آن در مواقع ضروری استفاده کرد.

هوزریل آتش نشانی
هوزریل آتش نشانی

شیر هیدرانت اطفا حریق

هیدرانت های حریق یا شیر های آتش نشانی یکی از انواع سیستم های اطفا حریق در مکان های باز هستند که در سطح شهرها نصب می گردند. از هیدرانت ها بیشتر در معابر و محوطه اماکن و تاسیسات صنعتی، مسکونی و… استفاده می شود. هیدرانت اطفا حریق در دو نوع زمینی و ایستاده وجود دارد. در واقع شیرهای آتش نشانی که در مکان های باز و پر رفت و آمد نصب می گردند برای اطفا حریق مورد استفاده قرار می گیرند.

شیر هیدرانت اطفا حریق
شیر هیدرانت اطفا حریق

پتو نسوز

پتو نسوز یکی دیگر از انواع سیستم های اطفا حریق دستی می باشد. پتو نسوز دارای ورقه های ضد حریق می باشد که بر روی آتش قرار می گیرد و آتش را خاموش می کند. پتو نسوز بهترین انتخاب برای کسانی می باشد که دانش استفاده از کپسول آتش نشانی را ندارند. در واقع می توان به جای استفاده از کپسول آتش نشانی برای محار آتش های کوچک از پتو نسوز استفاده کرد.

پتو نسوز
پتو نسوز

روش های اطفا حریق

به چهار روش می توان آتش را اطفا کرد. این چهار روش عبارتند از:

  1. قطع کردن واکنش های زنجیره : در این روش شما باید با استفاده از وسایلی همچون مواد شیمیایی بازنده، از پیشرفت و گسترده تر شدن آتش جلوگیری کنید.
  2. کاهش حرارت و سرد کردن آتش : همانطور که می دانید هر ماده سوختنی برای آتش گرفتن به حرارت و اکسیژن نیاز دارد. هنگامی که آتش سوزی رخ می دهد شما باید با استفاده از آب، حرارت آتش را کم نموده و در نهایت با سرد کردن آتش از پیشرفت آن جلوگیری کنید.
  3. حذف اکسیژن و هوا : برای حذف اکسیژن و یا هوا باید از پتو نسوز و یا درپوش های مخصوص آتش استفاده کنید تا بتوانید آتش را اطفا و مهار کنید.
  4. جداسازی مواد سوختنی از آتش : در این روش شما باید به روش درست، موادی که قابل اشتعال هستند را از آتش دور کنید و شیرهای اصلی گاز را ببندید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *