انواع هود آشپزخانه

هود  وسیله ای ضروری برای هر آشپزخانه ای می باشد. استفاده از انواع هود آشپزخانه این امکان را برای شما فراهم می کند که بوی نامطبوع، دود، رطوبت و چربی حاصل از پخت غذا را از محیط آشپزخانه دور کنید.

در این مقاله به بررسی انواع هود آشپزخانه می پردازیم. پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

انواع هود آشپزخانه
انواع هود آشپزخانه

هود جزیره ای

اگر جای اجاق گاز در وسط آشپزخانه باشد باید از هود جزیره ای استفاده کنید. هود جزیره ای مجراهای تهویه اش در سقف متصل می شوند و حرارت، دود و بو را از محیط آشپزخانه خارج می کند. هود جزیره ای ظاهر بسیار زیبایی دارد و افرادی که به دکوراسیون آشپزخانه اهمیت می دهند  این نوع هود را تهیه میکنند.

 

هود آسانسوری

هود آسانسوری نسبت به انواع هودهای دیگر کاربرد کمتری دارد. هود آسانسوری را روی پیشخوان کابینت نزدیک اجاق گاز قرار می دهند. این نوع از هود آشپزخانه به مجراهای تهویه هوای زیر زمینی متصل میشود و هوا را با مکش رو به پایین خارج می کند. اگر زیاد آشپزی می کند این نوع از هود انتخاب مناسبی نمی باشد زیرا قدرت تهویه آن کم است.

هود آسانسوری
هود آسانسوری

هود مخفی

هود مخفی را در پشت کابینت قرار می دهند و بر ظاهر آشپزخانه تاثیری ندارد. هود مخفی نسبت به هود های دیگر هزینه ی مناسب تری دارد اما هزینه هایی که برای درست کردن محل نصب آن باید پرداخت شود را باید در نظر بگیرید که این هزینه ها را برای هود های دیگر نباید پرداخت کنید. مزایای استفاده از هود مخفی، زیبا نشان دادن آشپزخانه و معایب آن صدای زیاد و کیفیت پایین آن می باشد.

 

هود دیواری

هود دیواری شباهات زیادی با شومینه دارد و به همین دلیل این نوع از هود را با اصطلاح هود شومینه ای هم می شناسند. در برخی از آشپزخانه ها در بالای سر اجاق گاز، کابینت وجود ندارد و هود دیواری گزینه ی بسیار مناسبی برای این آشپزخانه ها می باشد. قسمت پایین این هود به اندازه ی طول اجاق گاز و پهن تر از قسمت بالای آن است.

هود زیر کابینتی

هود زیر کابینتی یکی از پر استفاده ترین انواع هودهای آشپزخانه می باشد. این نوع از هود تقریبا با دکوراسیون انواع آشپزخانه ها سازگار است. هود زیر کابینتی بالای اجاق گاز و زیر کابیت قرار میگیرد. هود زیرکابینتی در دو مدل مجرا و بدون مجرا در بازار وجود دارد. مدل مجرا، دود و حرارت را خارج میکند و هوای آشپزخانه را تهویه می کند و هود بدون مجرا هوا را در محیط آشپزخانه به جریان در می آورد و آلودگی ها را جذب فیلتر میکند. این نوع از هود دارای کلیدهای فشاری می باشد و قابلیت لمسی ریموت را ندارد. هود زیر کابینتی در دو مدل تک موتوره و دو موتوره تولید میشود.

 

هود تلسکوپی

هود تلسکوپی انتخاب مناسبی برای آشپزخانه های کوچک است. برای آشپزخانه هایی که فاقد فضای مناسب برای سیستم تهویه هوا است از هود تلسکوپی استفاده میشود. این نوع از هود را در کنار اجاق گاز نصب میکنند و دود و بخار به سمت پایین و یا کنار حرکت میکند. یکی از مزایای هود تلسکوپی شستن آسان فیلتر آن می باشد و همچنین این هود فضای بسیار کمی را اشغال میکند.

هود تلسکوپی
هود تلسکوپی

هود مورب یا شیب دار

هود مورب یکی از جدیدترین نوع از هودها می باشد که شباهت زیادی با هود شومینه ای دارد. نمای بیرونی هود مورب، شیشه ای و یا ترکیب شیشه و استیل می باشد. این نوع از هود نسبت به هودهای دیگر مکش کمتری دارد و صدای کمتری تولید میکند. این هود نسبت به انواع دیگر هودها طول عمر بیشتری دارد زیرا در معرض حرارت مستقیم اجاق گاز قرار نمی گیرد.

در ادامه مقاله به بررسی نکاتی می پردازیم که هنگام خرید هود آشپزخانه باید به آن توجه کنید.

 

مواردی که باید در هنگام خرید هود به آن توجه کنیم؟

مواردی که باید در هنگام خرید هود به آن توجه کنیم؟

مواردی که باید در هنگام خرید هود به آن توجه کنیم؟

زیبایی

اگر زیبایی آشپزخانه برای شما اهمیت زیادی دارد در هنگام خرید هود آشپزخانه می توانید هودهای شومینه ای ، دیواری و یا جزیره ای را انتخاب کنید. و اگر می خواهید هود در معرض دید نباشد می توانید از هود مخفی یا آسانسوری استفاده کنید.

 

اندازه

در هنگام خرید، هودی را انتخاب کنید که اندازه اجاق گاز شما باشد تا دود و حرارت را به طور کامل خارج کند. همچنین اندازه هود باید متناسب با اندازه آشپزخانه باشد.

 

قدرت و سرعت فن

افرادی که زیاد آشپزی میکنند و روغن زیادی استفاده میکنند بهتر است از هودهایی استفاده کنند که اندازه محفظه ای که هوا را خارج می کند بزرگ باشد. هودها سرعت فن متفاوتی دارند و این امکان را به شما می دهند که درجه آنها را کم یا زیاد کنید، هود هایی که این قابلیت را دارند کارآمدتر می باشند.

 

نوع تهویه

برخی از هود ها دارای کانال می باشند و برخی دیگرهوا را به درون خود میکشند و بعد آن را تصفیه میکنند. هود هایی که دارای کانال هوا هستند پرکاربردتر می باشند و مکش بهتری دارند. هودهای تصویه ای را در آپارتمان ها نصب میکنند و باید فیلتر آن را به صورت مرتب تمیز کنید.

 

هزینه

هود ها با توجه به امکاناتی که دارند هزینه آن ها متفاوت است. هرچقدر امکانات هود و طراحی آن بیشتر باشد و صدای کمتری تولید کند، هزینه ی آن هم بیشتر است. برخی از هود ها که هزینه ی راه اندازی دارند در هنگام نصب مصرف کنندگان باید هزینه های اضافی پرداخت کنند هودهایی که خروجی هوا دارند باید کانال مناسبی داشته باشند تا دود و حرارت را خارج کنند و نصب این کانال ها هزینه های بالایی دارد.

 

جنس هود

در هنگام خرید هود آشپزخانه به جنس هود دقت کنید و هودی را انتخاب نمایید که جنس آن در برابر گرما و حرارت زیاد، مقاوم باشد و به راحتی لکه های آب و یا چربی ها را بتوان از روی آن پاک کرد.

 

رنگ هود

هودهای آشپزخانه معمولا به رنگ سفید، مشکی و فلزی در بازار وجود دارند. در هنگام خرید باید رنگ هود را طوری انتخاب کنید که با دکوراسیون آشپزخانه متناسب باشد. هود با رنگ سفید یکی از متداول ترین رنگ ها است و معولا برای هر آشپزخانه ای مناسب می باشد. هود آشپزخانه با رنگ مشکی را می توانید زمانی انتخاب کنید که دکوراسیون آشپزخانه سفید و یا مشکی باشد. اگر در آشپزخانه شما بیشتر از وسایل فلزی استفاده شده است هود با رنگ فلزی گزینه ی بسیار خوبی می باشد.

رنگ هود
رنگ هود

تاسیسات نوبهار در این مقاله شما را با انواع هود آشپزخانه و نکاتی که در هنگام خرید هود باید به آن توجه کنید آشنا کرده است.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *