تهویه مطبوع چیست؟

تهویه مطبوع به معنای ایجاد شرایط محیطی مطلوب همچون کیفیت هوا، دما، فشار و رطوبت می باشد. تهویه مطبوع هر کدام از این شرایط را برای انسان فراهم می کند تا بتواند بهتر و آسان تر زندگی کنند.

به طور کلی می توان گفت شرایط مطلوبی که سیستم تهویه مطبوع برای انسان به وجود می آورد شامل دما 22 درجه سانتی گراد و رطوبت 50 درصد می باشد. امروزه به دلیل افزایش زندگی ماشینی، آلاینده های بسیاری در محیط پیرامون ما پراکنده هستند. از این رو سیستم تهویه مطبوع می تواند بر سلامتی انسان ها در مکان هایی همچون ساختمان منازل، ساختمان ادارات و ساختمان مدارس تاثیر گذار باشد.

در ادامه این مقاله قصد داریم شما را با کاربرد و مزایای استفاده از تهویه مطبوع آشنا کنیم. پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

کاربرد سیستم تهویه مطبوع

کیفیت هوا می تواند تاثیرات مثبت و منفی بر بدن افراد داشته باشد. بنابراین در این قسمت از مقاله شما را با کاربردهای سیستم تهویه مطبوع آشنا خواهیم کرد.

حذف آلودگی هوای داخل ساختمان

بنا بر تحقیقات و بررسی های انجام شده، هوای داخل ساختمان نیز می تواند آلوده باشد. و بر سلامتی و تندرستی افراد تاثیر منفی بگذارد. در فصل های گرم سال می توانید جهت تعویض این هوای آلوده، پنجره های ساختمان را باز بگذارید. اما در فصول سرد سال امکان باز گذاشتن درب و پنجره وجود ندارد. بنابراین شما می توانید جهت رفع این مشکل از یک سیستم تهویه مطبوع سرمایشی و گرمایشی در داخل ساختمان استفاده کنید و از آلودگی های داخل ساختمان و تاثیرات مضر آن رهایی یابید.

 

حذف آلودگی هوای داخل ساختمان
حذف آلودگی هوای داخل ساختمان

حذف گرمای ایجاد شده توسط لوازم برقی و الکترونیکی

لوازم برقی و الکترونیکی در محیط های بسته ماننده ساختمان منازل، گرما ایجاد می کنند. همانطور که در قسمت فوق اشاره کرده ایم، رطوبت 50 درصد و دما 22 درجه سانتی گراد می تواند برای انسان مناسب باشد. در نتیجه با تهیه سیستم تهویه مطبوع می توانید گرما حاصل از لوازم برقی و الکترونیکی را حذف کنید.

حذف گرمای ایجاد شده توسط لوازم برقی و الکترونیکی
حذف گرمای ایجاد شده توسط لوازم برقی و الکترونیکی

تنظیم رطوبت مورد نیاز ساختمان

تنظیم رطوبت داخل ساختمان یکی از فاکتورهای بسیار مهم برای هر ساختمانی می باشد. زیرا اگر رطوبت داخل یک ساختمان زیاد باشد، به وسایل و همچنین مطالح به کار رفته در ساخت ساختمان آسیب می رساند. با سیستم تهویه مطبوع دیگر هیچ نگرانی بابت خرابی و آسیب لوازم داخل ساختمان بر اثر رطوبت نخواهید داشت. علاوه بر مواردی که به آنها اشاره کرده ایم، رطوبت می تواند بر ایجاد قارچ و کپک بر روی مواد غذایی نیز تاثیر گذار باشد که سیستم تهویه مطبوع این مشکل را نیز بر طرف می کند.

حذف بوهای ناخواسته

یکی از دلایل اصلی ایجاد بوهای ناخواسته در محیط ساختمان، استهلاک فاضلاب می باشد. برای حذف این بوهای ناخواسته به یک گردش هوای مناسب نیاز دارید. در واقع استفاده از سیستم تهویه مطبوع می تواند هوا را به خوبی در داخل ساختمان به گردش در بیاورد و مشکل پخش شدن بوهای نامطلوب و ناخواسته را در داخل ساختمان بر طرف کند.

حذف عوامل آلرژی زا

یکی از مشکلات برخی افراد، درگیری با عوامل آلرژی زا در برخی از فصول سال است. با تهیه تهویه مطبوع می توانید این مشکل را از داخل ساختمان و محیط های سر بسته دور کنید. در نتیجه از آسیب های عوامل انرژی زا و ایجاد حساسیت های فصلی جلوگیری کنید.

حذف عوامل آلرژی زا

حذف ترکیبات سمی از هوا

در محیطی که شما زندگی می کنید ممکن است از وسایلی استفاده کنید که باعث ایجاد ترکیبات سمی در فضا می شوند. به طور مثال اگر در محیط منزل کارهای هنری انجام می دهید و از رنگ استفاده می کنید، این رنگ می تواند ترکیبات سمی و مضری را وارد هوای منزل کند. این ترکیبات سمی برای افراد ساکن آن محیط بخصوص کودکان می تواند مضر باشد. جهت حذف ترکیبات سمی از هوای داخل ساختمان می توانید از سیستم تهویه مطبوع استفاده کنید که این سیستم می تواند تاثیرات منفی ترکیبات سمی و مضر را به حداقل برساند.

 

مزایای استفاده از سیستم  تهویه مطبوع

مزایای استفاده از سیستم تهویه مطبوع عبارتند از:

تاثیر مثبت در سلامت افراد

یکی از مهم ترین مزایای استفاده از سیستم تهویه مطبوع، ایجاد محیطی به دور از هر گونه آلودگی و گرد و غبار می باشد. بنابراین سلامت افراد با زندگی کردن در یک محیطی با هوای پاک و فاقد از هرگونه آلودگی، تضمین می شود.

هوای تازه

می توان گفت امروزه استفاده از سیستم تهویه مطبوع بسیار ضروری می باشد. زیرا هر فردی در هر محیطی نیازمند هوای تازه و تمیز است که با استفاده از دستگاه تهویه مطبوع می تواند این نیاز را بر طرف کند.

آلودگی صوتی کمتر

در بسیاری از موارد، افراد برای گردش هوای محیط اقدام به باز گذاشتن درب و پنجره می کنند که این امر می تواند باعث ایجاد آلودگی های صوتی شود و برای ساکنان آن محیط آزار دهنده باشد. برای حل این مشکل نیز می توانید از دستگاه تهویه مطبوع استفاده کنید تا در معرض آلودگی های صوتی قرار نگیرید.

احساس نشاط و شادابی افراد

تحقیقات نشان می دهد دمای بالا محیط زندگی، باعث کلافگی و عدم تمرکز انسان می شود. هنگامی که دمای محیطی بالا است ساکنان آن محیط احساس خفگی دارند و این احساس می تواند منجر به کسلی و بی حالی افراد گردد. دستگاه تهویه مطبوع از بالا رفتن دمای محیط جلوگیری می کند و با ایجاد یک دمای مطلوب و دلنشین، احساس شادابی و نشاط را به افراد هدیه می دهد.

 

تاسیسات نوبهار در این مقاله سعی کرده است، شما را با سیستم تهویه مطبوع، دلایل استفاده  و مزایای آن آشنا کند تا با شناخت این موارد بتوانید از دستگاه تهویه مطبوع استفاده کنید و حس آرامش و نشاط را به محیط زندگی خود برگردانید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *