دیگ بخار چیست؟

دیگ بخار چیست؟


دیگ بخار چیست؟

برای ایجاد فضایی گرم و دنج در فصل سرد زمستان در خانه به یک منبع حرارتی نیاز خواهیم داشت. البته لازم به ذکر است که نصب صحیح این منبع حرارتی نیز در گرم ساختن فضای خانه تاثیر قابل توجهی دارد. این منبع حرارتی می تواند دیگ بخار باشد.

در صورتی که صاحب خانه تمایلی به استفاده از گاز و یا سوخت جامد و فله نداشته باشد، می تواند با استفاده از تجهیزات الکتریکی منزل خود را گرم کند. در این شرایط استفاده از تجهیزات الکتریکی برای گرمایش منزل می تواند راه حل ساده و صحیح باشد.

دیگ های بخار الکتریکی از جمله وسایل گرمایشی هستند که می توان از آن ها در منزل استفاده کرد. در ادامه قصد داریم تا کاربرد آن ها در خانه را مورد بررسی قرار دهیم.

دیگ بخار
دیگ بخار

مزایا و معایب استفاده از دیگ بخار در منزل

در صورت استفاده از تجهیزات الکتریکی همچون دیگ های بخار الکتریکی برای گرم ساختن فضای منزل و مایع خنک کننده سیستم های گرمایش مستقل می توان از مزایای زیر بهره مند شد:

  • واحدهای الکتریکی برخلاف واحدهای گاز و یا سوخت جامد در هنگام کار به منبع شعله باز نیاز ندارند. طراحی این وسایل گرمایشی از طریق تاثیر فرآیندهای فیزیکی و با استفاده از عناصر خاص دیگ بخار و تاثیر جریان الکتریکی گرمایش مایع خنک کننده را فراهم می سازد.
  • همانطور که ذکر شد در این سیستم ها مشعل و شعله های آتش وجود ندارد. و این امر باعث می شود با سیم کشی مناسب دی  از آتش سوزی پیشگیری کرد. با استفاده از این وسایل گرمایشی در منزل در مقایسه با دیگر وسایل گرمایشی که از منابع فسیلی استفاده می کنند، انتشار مضری در جو وجود نخواهد داشت.
  • در صورت استفاده از وسایل گرمایشی که از منبع اصلی گاز استفاده می کنند. برای گرمایش به لیست کاملی از شرایط فنی مورد تائید کارگران گاز در منطقه محل سکونت نیاز خواهید داشت. برای سال های بعدی قیمت گاز نیز در هزینه طراحی و لوله گذاری در نظر گرفته خواهد شد. اما خوشبختانه در دسترس بودن برق به تائید نیاز نخواهد داشت.
دیگ بخار
دیگ بخار

مزایای دیگ بخار

  • در صورت تمایل برای نصب این وسایل گرمایشی که از سوخت جامد استفاده می کند در منزل به اتاق ویژه برای این سیستم نیاز خواهید داشت. این اتاق باید به تمامی ویژگی ها و تجهیزات مجهز باشد. تا از آتش سوزی پیشگیری شود. فشردگی واحدهای الکتریکی باعث می شود دستگاه های گرمایشی در فضای داخلی اتاق نشیمن جا بگیرند.
  • طراحی تجهیزات الکتریکی دیگ های بخار کاملا ساده است. از این رو کنترل کردن آن ها و کار با آن ها بسیار راحت خواهد بود. گرم کردن خنک کننده در این دستگاه ها به کنترل نیازی ندارند. شما می توانید با استفاده از دکمه های پاور ساده موجود در این وسایل گرمایشی پارامترهای مورد نظر خود را تنظیم کنید. زمانی که تنظیم کردن پارامترهای تنظیم شده ضروری به نظر برسد به مشارکت بیشتر مصرف کننده در عملکرد دیگ بخار نیاز خواهید داشت.
  • امکانات ذخیره سازی سوخت جامد و یا مایع و قیمت پایین دیگ بخار از دیگر مزایای این وسایل گرمایشی است.

معایب نصب دیگ بخار در منزل

لازم به ذکر است که نصب این دیگ ها در منزل با معایبی نیز همراه می باشد. از مهمترین این معایب می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده از برق هزینه بسیار بالایی دارد. برای گرم کردن کلبه های بزرگ توانایی فنی لازم و مورد نیاز را ندارد.
  • استفاده از این وسایل گرمایشی در مدارهای بسته سیستم های گرمایشی تاثیر قابل توجهی دارد و این امر باعث می شود هزینه برق موجود در خانه افزایش و یا تغییر داشته باشد. تجهیزات الکتریکی دارای گردش طبیعی و یا مخزن انبساط باز هستند. و این امر قدرت حرارتی را تا حد قابل توجهی کاهش می دهد. این موضوع بیانگر ارتباط کاربرد می باشد.

تجهیزات مورد نیاز برای نصب دیگ های بخار در منزل

برای نصب انواع دیگ بخار در منزل اغلب به عناصر اضافه زیر نیاز خواهید داشت:

  • برای ایجاد یک مدار بسته به یک پمپ گردش نیاز خواهید داشت.
  • همچنین شما برای نصب این تجهیزات به تثبیت کننده ولتاژ با حساسیت بسیار بالا نسبت به نوسانات نیاز خواهید داشت.
  • بهتر است مایع خنک کننده را با ماده خنک کننده شیمیایی جایگزین کنید که برای دیگ های الکترود دارای مقاومت خاص باشد.
  • همچنین بهتر است رادیاتورها را جایگزین کنید زیرا سولفید هیدروژن می تواند در آب تشکیل شود و آلومینیوم را از بین ببرد.

آشنایی با انواع دیگ های بخار مورد استفاده در منزل

با توجه به نوع طراحی، عنصر گرمایش واحدهای الکتریکی شامل موارد زیر خواهند شد:

گرمایش در عناصر گرمایش با استفاده از عناصر لوله ای موجود در داخل مخزن آب انجام خواهد گرفت. مایع با استفاده از پمپ گردش می تواند به صورت مداوم در لوله حرکت کند. سپس مایع به دیگ بخار باز خواهد گشت. فناوری تولید این سیستم تولید دو و یا چندین عنصر گرمایشی را فراهم می سازد که تا حد قابل توجهی به دما وابسته می باشد.

واحدهای القایی در دیگ بخار با توجه به اصل گرمایش، سیم پیچ با هسته فرومغناطیسی تولید شده اند. که دارای عملکرد مشابه ترانسفورماتور استو بدین صورت که پس از این که جریان به سیم پیچ اعمال شد گرم خواهد شد و گرما از طریق یک ماده خنک کننده به لوله های فولادی منتقل خواهد شد. برای انتقال گرما به عناصر گرمایشی زیادی نیاز خواهید داشت. این سیستم ها به طور کلی قابل اطمینان تر و کارآمدتر هستند اما استفاده از آن ها به هزینه بالایی نیاز خواهد داشت.

انواع دیگ بخار
انواع دیگ بخار

شما می توانید در صورت تمایل به استفاده از این دیگ ها به عنوان یکی از وسایل گرمایشی برای گرم کردن منزل در فصل سرد زمستان در منزل به فروشگاه تاسیسات نوبهار مراجعه نمایید و دیگ بخار مورد نظر خود را به صورت اینترنتی سفارش دهید. و با اطمینان خاطر بیشتر و هزینه کمتر دیگ بخار مورد نیاز خود را خریداری نمایید تا بتوانید به راحتی از آن استفاده کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *