ترکیدن لوله آب در ساختمان

ممکن است از درب منزل خود علائم نشتی لوله آب را مشاهده کرده باشید و به دنبال رفع نشتی لوله آب باشید. بدترین عاملی که می تواند بافت خانه را تخریب کند ترکیدن لوله در  ساختمان است. اگر یکی از لوله هایی که داخل دیوار ساختمان رد شده است دچار ترکیدگی  و نشتی شده باشد، آب به مرور زمان در بین مصالح دیوار پخش شده و تمام دیوار خیس می شود.

نحوه تشخیص ترکیدگی لوله در ساختمان

  •  تشخیص ترکیدگی لوله با مشاهده زیاد شدن مبلغ آب : زیاد شدن مبلغ قبض آب ساختمان می تواند ناشی نشت و ترکیدگی لوله فاضلاب در عمق زمین باشد که با چشم قابل مشاهده نیست. اما باید بگوییم که این نوع ترکیدگی بسیار خطرناک است زیرا مستقیما به پی ساختمان آسیب می رساند.
  •  تشخیص ترکیدگی لوله با مشاهده تورم و یا شل شدن موزائیک و سرامیک کف ساختمان : اگر کف ساختمان با موزائیک یا سرامیک فرش شده در هنگام راه رفتن روی آن دقت کنید که سرامیک و سنگ ها لق و شل شدگی نداشته باشد. اگر این اتفاق افتاده باشد به احتمال زیاد ترکیدن لوله درساختمان رخ داده است. در صورت مشاهده باید هرچه سریع تر با یک متخصص لوله باز کن تماس بگیرید و جهت تعویض لوله آب اقدام کنید.
  •  تشخیص ترکیدگی لوله با مشاهده تغییر رنگ پوشش سقف و دیوار ساختمان : یکی از علائم ترکیدن لوله در ساختمان مشاهده نم و رطوبت در دیوار و یا سقف ساختمان می باشد. برخی افراد نشت نم و رطوبت را جدی نمی گیرند و این باعث ریزش دیوار و سقف می شود.
  • تشخیص نم و رطوبت با دستگاه : با استفاده از دستگاه های مخصوص، مراکز لوله باز کن می توانند ترکیدگی لوله را در عمق به راحتی تشخیص دهند. و یک روش سریع و کم هزینه جهت تشخیص نم و رطوبت می باشد.
  •  چرخش کنتر آب هنگام بسته بودن شیرها : اگر مشاهده کردید که کنتر آب حتی زمانی که همه شیرها بسته است در حال چرخش می باشد به این معنی است که آب از خارج از شیرها در حال خروج است که به احتمال زیاد یک نشتی یا ترکیدگی می باشد.

 

دستگاه نشت یاب چیست؟

دستگاه نشت یاب برای پیدا کردن محل ترکیدن لوله ها در ساختمان و نشتی آب استفاده می شود. با استفاده از این دستگاه می توان به سرعت محلی که دچار مشکل است را تشخیص داد. و از بروز خسارات جدی تر به ساختمان جلوگیری کرد.

دستگاه نشت یاب
دستگاه نشت یاب

انواع دستگاه های نشت یاب:

  •  دستگاه نشت یاب آکوستیک آنالوگ (analoge acoustic) : دستگاه آکوستیک آنالوگ را به عنوان پرطرفدارترین دستگاه نشت یاب می توان معرفی کرد. از این دستگاه فقط می توان برای نشت یابی نقطه ای در محیط های بی سروصدا استفاده کرد. این ابزار دارای عقربه های بسیار حساس نسبت به فرکانس است و کار با آن بسیار ساده می باشد.
  •  دستگاه نشت یاب آب نویز کورلیتور : این دستگاه میتواند باحذف پارازیت های مختلف محل ترکیدن لوله در ساختمان را تشخیص دهد. یکی از قابلیت های مهم این دستگاه این است که میتواند در محیط های مختلف و شرایط پرسروصدا کارایی لازم را داشته باشد.
  •  دستگاه نشت یابی آب رادیویی دیجیتال : یکی از تخصصی ترین نوع دستگاه های نشت یابی لوله آب دستگاه digital acoustic می باشد. که برای تشخیص نشتی لوله آب در محیط خیلی وسیع به کار گرفته می شود. باید آن را بر روی سطح شیر خط آب قرار داد تا نویزها را بررسی کند.

 

مزیت استفاده از دستگاه تشخیص ترکیدن لوله آب در ساختمان چیست؟

در گذشته به دلیل نبودن دستگاه های نشت یاب افراد تاسیساتی باید روش آزمون و خطا را انجام می دادند. و باید تمام مکان های نم دار را خراب می کردند تا محل نشتی را پیدا کنند. اما امروزه با اختراع دستگاه های نشت یاب وضعیت تغییر کرده و کار تشخیص آن به راحتی قابل انجام است. همچنین هزینه های مربوط به نشت گیری نیز کاهش یافته است و دستگاه های بسیار پیشرفته ای می باشند. که تکنسین ها به وسیله آن محل دقیق ترکیدن لوله در ساختمان را پیدا می کنند.

این دستگاه دارای یک فرستنده و گیرنده امواج است که درون یک محفظه کپسول شکل قرار گرفته است. آن را بر روی لوله ها حرکت می دهند تا فرستنده، امواج خود را به سوی هدف مورد نظر رسانده و سپس امواج بازگشتی را دریافت کند. در این روش کار اصلی دستگاه نشت یاب یا دستگاه تشخیص ترکیدگی لوله بر مبنای امواج است.

دلایل نشتی لوله های آب ساختمان

اولین عامل نشتی لوله های آب، خوردگی لوله های فلزی است . در صورتی که خاک اطراف لوله کشی ساختمان مرطوب باشد به مرور زمان منجر به خوردگی لوله ها می شود. در نتیجه نشتی لوله های آب صورت می گیرد.

دومین عامل ایجاد فشار، به لوله های آب است. اگر لوله کش هنگام بستن لوله ها فشار زیادی به لوله ها وارد کند. محل بستن واشرها بریده شده و در مدت کوتاهی نشتی لوله های آب ساختمان بروز می کند. لوله کش باید حد اعتدال را رعایت کند و ایمنی را به حد استاندارد در نظر بگیرد.

سومین عامل نشتی آب ایجاد واکنش شیمیایی لوله ها ی فلزی در کنار یکدیگر است. به دلیل واکنش شیمیایی که بین لوله های فلزی رخ می دهد، اگر لوله ها کنار هم قرار گرفته باشند خوردگی لوله رخ داده و منجر به نشتی لوله های آب ساختمان مس شود.

چهارمین عامل انقباض و انبساط لوله های فلزی است. یکی از مهمترین ایراد های استفاده از لوله های فلزی در تاسیسات ساختمان، انبساط و انقباض آن ها است. اگر لوله های ساختمان از کنار وسایل گرماشی خانه رد شوند لوله ها مدام تغییر حجم داده و به شدت دچار ترکیدن لوله در ساختمان و نشتی خواهد شد.

 

اهمیت یافتن نشتی لوله های ساختمان

  •  کاهش ایمنی ساختمان به دلیل احتمال ریزش
  •  گسترش رطوبت به سایر قسمت ها و در نتیجه سست شدن متریال ساختمانی
  •  شیوع بیماری ها و میکروب ها در بافت مرطوب که باعث ایجاد آلرژی در محیط  می شود.
  •  احتمال نشت رطوبت به ساختمان های کناری و خسارت به آنها

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *