انواع لوله های مورد استفاده در لوله کشی ساختمان

انواع لوله های مورد استفاده در لوله کشی ساختمان


انواع لوله کشی ساختمان

لوله کشی ساختمان یکی از مهمترین کارهای تاسیساتی ساختمان می باشد. لوله کشی ساختمان  شامل دو مرحله اصلی یعنی نصب لوله های حمام، دستشویی و آشپزخانه می باشد.

در لوله کشی حمام به لوله های آب سرد و گرم و فاضلاب نیاز است. اما در آشپزخانه علاوه بر لوله های آب سرد و گرم و فاضلاب، نصب لوله های مربوط به گاز هم مد نظر می باشد. البته در ساختمان هایی که قسمتی به نام لاندری وجود دارد از لوله کشی مجزایی برخوردار خواهند بود.

لوله کشی ساختمان به سه زیر گروه اصلی شامل آب، گاز و فاضلاب تقسیم می گردد. در هر کدام از این مراحل باید با تخصص و دقت کامل برنامه را اجرا نمود. به عنوان مثال، اگر لوله کشی آب و فاضلاب به درستی صورت نگیرد، آسیب رسیدن و کاهش عمر لوله ها را در بر خواهد داشت، همچنین بوی نامطبوعی در ساختمان پخش می گردد.

اجرای اصولی طرح از فرسودگی آنها جلوگیری می کند. اگر لوله های گاز به صورت غیر اصولی در جای خود قرار بگیرند، در آینده احتمال نشت گاز و خطرات ناشی از انفجار خواهد بود. لوله های ساختمان را می توان به صورت توکار یعنی مخفی و یا روکار یعنی آشکار نصب کرد.

 

"انواع

لوله کشی آب در ساختمان

در بیشتر ساختمان های قدیمی جنس لوله های استفاده شده برای لوله کشی آب ساختمان، فلزی و برای فاضلاب از جنس چدن و اتصالات آن از جنس سرب بوده است. اما در ساختمان های نوساز امروزی لوله و اتصالات آن برای لوله کشی آب از جنس پلی پروپیلن و برای قسمت فاضلاب از جنس پلیکا می باشد. لوله های فلزی سریع دچار پوسیدگی و زنگ زدگی می شوند و حداکثر به مدت 15 سال می توانند عمر کنند.

لوله های موجود در بازار ایران برای لوله کشی آب

لوله پلی پروپیلن

این لوله به لوله pp و لوله سفید پلاستیکی معروف است. در این نوع از لوله ها، اتصالات از جنس خود لوله می باشد و توسط ابزار مخصوصی به لوله جوش می شوند. این لوله ها دچار رسوب نمی شوند، اما اتلاف انرژی در آنها زیاد رخ می دهد و به همین دلیل برای لوله کشی در قسمت شوفاژ کاربرد خوبی ندارند. البته در صورت استفاده از فوم مخصوصی می توان از برودت حرارت جلوگیری کرد.

بعضی اوقات که لوله آب سفید در نمای بیرونی ساختمان نصب می شود می توان از پرایمر لوله گاز به عنوان عایق حرارتی استفاده نمود. این کار مانع یخ زدن آب در داخل لوله در روزهای سرد زمستان می شود.

لوله پنج لایه

این لوله ها در دو مدل نیوپایپ و سوپرپایپ در بازار موجود است. اتصالات در این لوله از جنس گالوانیزه می باشد و در اثر فشار با ابزار خاصی به لوله متصل می شوند. لوله نیوپایپ و سوپرپایپ از انعطاف پذیری بالایی برخوردار است و قابل استفاده در هر محیطی می باشند. در لوله های پنج لایه اتلاف حرارت به نسبت کمتر از لوله های سفید پلاستیکی است، بدین منظور در مقایسه با آنها قیمت بالاتری دارند.

لوله گالوانیزه

لوله آهنی آب، نام دیگر این لوله ها است. به دلیل قیمت بالای آهن و سنگینی این لوله ها، استفاده از گالوانیزه برای لوله کشی آب منسوخ شده است. برای آب بندی بهتر این نوع لوله ها از چسب تفلون استفاده می کنند.

لوله کشی فاضلاب در ساختمان

در حال حاضر در قسمت فاضلاب برای لوله کشی لوله های پلیکا را به کار می برند. اتصالات لوله پلیکا به کمک نوعی چسب مخصوص به نام پی وی سی به همدیگر وصل می گردند. انواع اتصالات لوله کشی فاضلاب به سه حالت زانویی 90 درجه و 45 درجه و سه راهی سایلنت تولید می شوند. پخش نشدن صدای فاضلاب در بین واحدها از ویژگی های اتصالات سایلنت است.

از لوله پلیکا 10 برای فاضلاب دستشویی، پلیکا 8 برای قسمت حمام و روشویی و از لوله پلیکا 6 برای فاضلاب کفشور استفاده می کنند. در صورت انتخاب لوله پلیکا با قطر نامناسب بعد از مدتی گرفتگی در لوله های فاضلاب رخ خواهد داد. همچنین شیب لوله پلیکا به هنگام نصب کردن لوله های مربوط به فاضلاب یکی از موارد مهمی است که باید دقت کرد. جهت اطلاعات بیشتر می توانید مقاله مربوط به لوله کشی فاضلاب ساختمان را در وبسایت ما مطالعه کنید.

لوله کشی گاز در ساختمان

برای نصب لوله های این قسمت بهتر است لوله های مانیسمان و یا لوله های بدون درز را انتخاب نمایید. اتصالات مربوط به لوله مانیسمان بدون درز را به دو حالت اتصالات رزوه ای و اتصالات جوش می توانید از بازار فراهم کنید.

لوله های گاز توصیه می شود به صورت جوشی باشد و در انتهای کار حتما محل جوش با استفاده از آب و کف مورد بررسی قرار گیرد تا بتوانید از خطرات احتمالی جلوگیری کنید. همچنین برای اینکه خوردگی لوله مانیسمان در صورت مواجه با گچ و سیمان رخ ندهد، بعد از اتمام نصب لوله های گاز از نوار پرایمر استفاده کنید. در صورت عدم دسترسی به نوار پرایمر، می توانید از اسپری مخصوص خوردگی لوله پانیسمان استفاده نمایید. از نوار تفلون نیز در محل اتصال لوله گاز به سرشیر گاز استفاده کنید. برای نصب لوله های این قسمت حتما از افراد متخصص مشاوره بگیرید. زیرا استفاده از لوله های غیر استاندارد در لوله کشی گاز باعث خسارت های جبران ناپذیری برای ساکنین ساختمان می شود.

"<yoastmark

 

چه عواملی در قیمت لوله کشی ساختمان تاثیر دارند؟

  • نوع لوله های مصرفی و اتصالات آنها
  • متراژ لوله کشی
  • تجهیزات مورد نیاز به هنگام نصب لوله ها
  • اجرت لوله کشی

لوله های پلیکا برای فاضلاب در مقایسه با لوله های چدنی قیمت پایین تری دارند. زیرا برای نصب لوله های چدنی از کنف و سر استفاده می شود، لذا هزینه اجناس و دستمزد اجرای نصب بیشتر از لوله پلیکا است. البته در حال حاضر استفاده از لوله های چدنی در ساختمان به مراتب نسبت به گذشته منسوخ شده است.

 

امیدواریم توانسته باشیم اطلاعات مفید و مختصری در رابطه با انواع لوله کشی در ساختمان به شما عزیزان بدهیم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *