انواع اتصالات لوله کشی فاضلاب

انواع اتصالات لوله کشی فاضلاب


با پیشرفت صنعت و گسترش شهرنشینی ساختمان سازی نیاز به لوله و ابزار آن بیشتر شده است. از مهم ترین بخش های ساختمان که جزو زیر ساخت های هر ساختمان به حساب می آید لوله کشی ساختمان یا لوله کشی فاضلاب ساختمان می باشد.

انواع اتصالات لوله کشی فاضلاب
انواع اتصالات لوله کشی فاضلاب

انواع اتصالات لوله کشی فاضلاب پلیکا

لوله پلیکا یا لوله UPVC یکی از پرکاربردترین لوله های فاضلابی است که میتوان ورژن به روز شده لوله   PVC دانست که به رنگ خاکستری در بازار هستند. لوله PVC درسال 1980 به جمع  لوله های فاضلاب اضافه شد. پیش از اینکه این مدل از لوله ها در بازار عرضه شوند از لوله های فلزی و گالوانیزه برای فاضلاب ها استفاده می شد.

  •  زانویی : پرمصرف ترین انواع اتصالات لوله کشی فاضلاب پلیکا زانویی ها هستند که در سه مدل زانویی45 درجه، زانویی90 درجه و سه راه خم در بازار وجود دارند.
  •  رابط ها : رابط ها باعث اتصال دو قسمت به یک دیگر می شوند.
  •  درپوش ها : نقش درپوش ها بسیار ساده می باشد به صورتی که قسمت ورودی لوله را مسدود می کنند.
  • بوشن ها : بوشن ها استوانه ای شکل هستند و با دو سر مادگی همراه است. بوشن های پلیکا  در دونوع ترمزدار و تخت موجود است.
  •  سه راه خم : سه راه خم به دلیل حذف نقاط مرده درون آن ها باعث کاهش سرو صدای ناشی از عبور فاضلاب می شود.
  •  کوپینگ های کاهنده : کوپینگ های کاهنده می تواند به انتهای لوله پلیکا وصل شود و سایز آن را به گونه ای تغییر دهد که لوله به سایزهای متفاوت متصل شود. این مدل در دو نوع مادگی و نر وجود دارند.
  • کوپینگ ها : کوپینگ ها یک قسمت را به قسمت دیگر متصل می کند و یکی از ساده ترین و ارزان ترین اتصالات پلیکا هستند.

مزایای لوله های PVC

برخی از مزایای لوله های PVC عبارتند از :

  • وزن پایین
  •  دوام بالا
  • عبور آب پرفشار
  •  قیمت مناسب
  • انعطاف پذیری
  • مقاوم در برابر اسید ها و بازها
  • حمل و نقل، نصب و اجرا بسیار آسان می باشد.

معایب لوله های PVC

برخی از معایب لوله های PVC عبارتند از :

  • خطر خرابی در زیر زمین
  • خردشدن یا خوردگی بر اثر تماس مداوم با آب گرم
  • شکنندگی در اثر تابش پرتو ماورابنفش

لوله فاضلاب پلی اتیلن

لوله پلی اتیلن سال ها است که به عنوان یک لوله بسیار ساده و با کیفیت در فاضلاب ساختمان های مسکونی و تجاری استفاده می شوند. این روزها با وجود لوله های PVC و لوله پلیکا کمتر از لوله های پلی اتیلن در ساختمان ها استفاده می شود. پلی اتین بسیار مقاوم، محکم و عمر طولانی دارند. لوله پلی اتین یکی از انواع لوله فاضلابی است که دارای وزن نسبتا سبک و قیمت مناسب می باشد. اتصالی که به صورت حرارتی بین دو لوله پلی اتین ایجاد می شود، دوام بالایی دارد و مانند لوله پلیکا و لوله PVC  می توان برای عبور جریان پرفشار آب از این لوله ها استفاده کرد.

لوله فاضلاب پلی اتیلن
لوله فاضلاب پلی اتیلن

لوله فاضلاب پوشفیت

پوشفیت نسل جدیدی از لوله های فاضلابی است. لوله فاضلاب پوشیفت یکی از جدیدترین محصولات مورد استفاده در لوله کشی قسمت های مختلف ساختمان می باشد و به دلیل مزایای بسیار زیادی که دارد توسط ساختمان سازان مورد استفاده قرار می گیرد. این مدل از لوله ها دارای ویژگی هایی از جمله سرعت نصب، تنوع در سایز، کاهش خطر نشت، مواد اولیه متفاوت و… می باشند.

مزایای لوله کشی فاضلاب پوشفیت

مهم ترین مزایای سیستم  لوله کشی پوشیفت نصب آسان آن می باشد. مزیت دیگر عدم استفاده از چسب  یا هرماده دیگر جهت اتصال آن است از این رو کثیف کاری  و ریخت و پاش لوله های پلیکا و چدنی را ندارد.

معایب سیستم لوله کشی فاضلاب پوشیفت

اولین عیب لوله کشی پوشیفت این است که اگر بخواهید به صورت اصولی پیاده سازی کنید باید در تمام اتصالات از بست استفاده کنید که علاوه براین که هزینه اجرا بالا می رود زمان اجرا هم بسیار زیاد می شود. از عیوب دیگر سیستم لوله کشی فاضلاب پوشیفت، می توان به طریقه آب بندی این اتصالات اشاره کرد که از طریق واشر لاستیکی آب بندی می شوند که احتمال دارد به مرور زمان در اثر تماس با هوا و اسید لوله بازکنی دچار پوسیدگی شوند و سیستم را از آب بندی خارج کنند.

لوله کشی فاضلاب چدنی

در لوله کشی فاضلاب چدنی از اتصالات و لوله های چدنی استفاده می شود. لوله های چدنی روکش ندارند و از لوله های بسیار قدیمی می باشند. اتصالات در این روش توسط بندهایی ک با سرب داغ به یکدیگر متصل می شوند، انجام می گردد.

مزایای لوله کشی فاضلاب چدنی

از مهمترین مزایای لوله کشی فاضلاب چدنی به موارد زیر می توان اشاره کرد:

  • دور ریزی کمی دارد.
  • لوله های چدنی ارتجاعی یا الاستیکی نیستند.
  • دیواره لوله های چدنی نسبت به لوله های استیل یا لوله های داکتیل ضخیم تر است.

معایب لوله کشی فاضلاب چدنی

لوله کشی فاضلاب چدنی در کنار مزایایی که دارد از معایبی نیز برخوردار است که عبارتند از:

  • اتصالات لوله های چدنی وزن بالایی دارند.
  • احتمال صدمه پذیری لوله های چدنی نسبت به انواع لوله ها بیشتر است.
  • لوله های چدنی قابلیت انعطاف پذیری بسیار کمی دارند.
  • لوله های چدنی مواد زائد زیادی را جذب می کنند.

لوله فاضلاب بی صدا یا سایلنت

این یک سیستم تکنولوژی جدید در کشورهای اروپایی می باشد. باید توجه داشت که به علت نازک بودن جداره لوله و اتصالات پوشفیت این مزیت نسبت به پوش فیت کاملا بارز است. ولی در مورد لوله و اتصالات پلی اتین که دارای ضخامت جدار بالاتری هستند چندان چشمگیر نمی باشند. البته این تکنولوژی در کشور ایران با توجه به آلودگی صوتی فراوان و همچنین قرار گرفتن سیستم لوله  و اتصالات فاضلاب در مسیرهای انتهایی ساختمان انتقال صدا به نقاط مسکونی ساختمان کم می باشد.

لوله فاضلاب بی صدا یا سایلنت
لوله فاضلاب بی صدا یا سایلنت

استانداردهای لازم اتصالات لوله های فاضلاب

استفاده از مصالح استاندارد و مرغوب و همچنین طراحی و اجرای صحیح لوله های فاضلاب از اهمیت بالایی برخوردار است. در لوله کشی فاضلاب ساختمان بهتر است از اتصالات 45 درجه استفاده کنید. معمولا برای لوله کشی فاضلاب از لوله های پلاستیکی و یا پلیمرها استفاده می شود زیرا مقاوت نسبتا بالایی در مقایسه با انواع لوله ها دارند.

معمولا لوله های فاضلاب از قسمت طول به یکدیگر متصل می شوند که به منظور اطمینان از محکم بودن آنها از چسب استفاده می گردد.

از مفاصل فشاری در لوله کشی حمام، روشویی و سینک ظرفشویی استفاده می شود. در این روش مفاصل لوله ها به یکدیگر متصل می شوند و به منظور اطمینان از به هم متصل شدن آنها از رینگ پلاستیکی و واشر می توان استفاده کرد.

در برخی از اتصالات لوله کشی فاضلاب ساختمان از روش پوش فیت استفاده می شود. نکته مهم در استفاده از این روش این است که لوله صاف باید به راحتی و با کمی فشار در داخل سوکت قرار بگیرد.

محدودیت های استفاده از لوله و اتصالات سایلنت در فاضلاب ساختمان

عدم امکان تست سیستم فاضلاب لوله و اتصالات سایلنت در چندین طبقه زیرا این اتصالات قابلیت تست نشت بیش از یک طبقه را ندارند. مشکلات آب بندی در طول زمان که هر بستی به وسیله اورینگی آب بندی میشود. که در طول زمان احتمال از دست دادن کیفیت وجود دارد. و در نتیجه سیستم فاضلاب پوشفیت بعد از مدتی از آب بند خارج می شود. مقاومت ساختاری به دلیل وجود تعداد زیاد قطعاتی که به وسیله واشر آب بندی می شوند و باید کاملاهمسو بسته شوند. اتصالات پلی اتین پوشفیت توانایی تحمل حرکات ساختمانی ناشی از نشست یا زلزله بسیار کم می باشد. نیاز به مهارت کلیه اتصالات در هر سربست که لوله و اتصالات سایلنت به وسیله بست فلزی در هر نقطه اتصال مهار شوند. در نتیجه هزینه سیستم را چه از نظر نصب و چه از نظر لوازم بالا می برد.

نکات مهم در هنگام خرید و اتصالات لوله کشی فاضلاب

قبل از خرید با یک تکنسین یا لوله کش ماهر مشورت کنید. سعی کنید در فصل زمستان لوله کشی فاضلاب را انجام ندهید. زیرا باعث یخ زدن یا ترکیدن لوله ها می شود. برای محکم تر شدن اتصالات از سیم مناسب استفاده کنید.

شما میتوانید جهت خرید لوله های با کیفیت به وبسایت فروشگاهی تاسیسات نوبهار مراجعه کنید و از نحوه ی خرید مطلع شوید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *