نحوه ی تعمیر و تنظیم مشعل گازی


مشعل گازسوز (GAS BURNERS) چیست؟

این مشعل ها برای احتراق توسط گاز شهری طراحی شده اند. ابتدا گاز مصرفی توسط شیر برقی به داخل مشعل وارد میشود، ذرات خارجی و ناخالصی های جریان گاز بعد از عبور از فیلتر گاز گرفته می شود و با مخلوط شدن هوا آماده ی احتراق می شوند. مقدار دبی هوای ورودی نیز توسط دمپر هوا کنترل می شود تا مخلوط گاز و هوا مناسب ترین ترکیب برای احتراق را داشته باشند. بطور کلی این دستگاه ها از لحاظ نوع عملکرد به فن دار، بدون فن و دمنده ای تقسیم می شوند.

نحوه ی تعمیر مشعل گازی

مشعل ‌یکی از تجهیزات اصلی در موتورخانه ساختمان محسوب می‌شود. تعمیرمشعل و همچنین تنظیم آن از جمله امور مهمی ‌است که در سیستم گرمایشی ساختمان باید در اولویت قرار بگیرد. اهمیت تعمیرمشعل از آنجایی ناشی می شود که نقش مشعل در موتورخانه، تامین انرژی گرمایی است. روند ایجاد انرژی در مشعل با ترکیب سوخت و هوا صورت می‌گیرد که در بعضی مشعل‌ها هوا به وسیله فن تامین می گردد. و در مشعل‌های گازی از هوای طبیعی برای احتراق استفاده می‌شود.

 

نحوه ی تعمیر مشعل گازی
نحوه ی تعمیر مشعل گازی

افزایش غیر معمول  صدای مشعل گازی

وقتی صدای مشعل گازی نرمال نیست ممکن است ‌یکی از مشکلات زیر در مشعل رخ داده باشد:

  • تنظیم هوای مشعل توسط دریچه هوا به خوبی تامین نمی‌شود.
  • قطعه باد زن به درستی در جای خود نصب نشده است.
  • موتور و‌ یاتاقان‌های آن دچار مشکل شده باشند.
  • ریست شدن رله مشعل گازی

ریست شدن مشعل از جمله مشکلاتی است که معمولا در صورت معیوب بودن بعضی از اجزای مشعل که در ادامه بیان خواهیم کرد صورت می‌گیرد.

  • میله‌ یونیزاسیون دچار نقص شده است.
  • اتصال بدنه مشعل به زمین به صورت درست انجام نشده است.
  • سیم فاز و نول به طور اشتباهی به پایه مشعل وصل شده است.
  • خاموشی مشعل

هنگامی‌ که مشعل گازی در موتورخانه در حین انجام کار خاموش شد؛ قبل از تعمیر مشعل بهتر است موارد زیر را چک کنید.

  • شعله تنظیم نیست.
  • فاصله الکترود‌ها بیش از حد مجاز است.
  • گاز شیر مغناطیسی بسته است و ترانسفورمر جرقه نمی‌زند.

از جمله اقداماتی که می‌توانید برای تعمیر رادیاتورانجام دهید شامل موارد زیر می‌باشد:

  • تنظیم جریان گاز و هوا
  • تنظیم الکترود‌ها به فاصله استاندارد 1 تا 1. 5 میلیمتر
  • تقویت ولتاژ ورودی

آموزش نصب و تعمیر انواع مشعل

  • روند کار و تعمیر مشعل رادیاتور

اولین مرحله در راه اندازی مشعل تامین سوخت است،  سپس سوخت وارد فیلتر مخصوصی می‌شود. کاربرد این فیلتر برای اندازه گیری درجه خلوص و میزان سوخت می‌باشد و اگر استاندارد‌های موجود رعایت نشده باشد  و میزان سوخت از هوا کمتر باشد،  فیلتر به طور خودکار سیستم را قطع می‌کند.

در مرحله بعد سیستم جرقه زن فعال و باعث تشکیل شعله می‌شود. و در نهایت شعله توسط کانال‌هایی به سمت کوره هدایت می‌شود و با ایجاد حرارت،  انرژی گرمایی ساختمان را تامین می‌کند. در روند ایجاد حرارت میزان هوا و سوخت توسط ترموستات‌ها اندازه گیری می‌شود و با مشاهده کوچکترین مشکل چرخه سیستم قطع می‌گردد. همچنین رله کنترلی در صورتی که سیستم با افت فشار هوا روبرو شود توسط سنسورهای خود با خبر می‌شود و سیستم حرارتی را خاموش می‌کند.

رایج ترین مشکلات مشعل گازی

  • خام‌سوزی مشعل گازی

بوی بد موتورخانه ناشی از عملکرد نادرست مشعل موتورخانه است. این حالت زمانی رخ می‌دهد که میزان سوخت بیشتر از اکسیژن باشد. به دلیل وجود بیش از حد مواد سوختی، شعله بدلیل نرسیدن اکسیژن کافی دچار خفگی می‌شود و ایجاد دود و بوی بد می‌کند. به عبارتی دیگر خام سوزی مشعل گازی صورت گرفته است. در این حالت برای تعمیر مشعل گازی بهتر است ‌یا به کمک شیر مشعل، سوخت ورودی را کم کنید‌ یا با استفاده از دمپر مشعل، میزان اکسیژن را افزایش دهید.

از دیگر اجزای مشعل دریچه تنظیم هوا می باشد. بکار بردن این قطعه در مشعل از اتلاف و هدررفت انرژی جلوگیری می کند. نحوه ی عملکرد دمپرهای تنظیم هوا به این صورت است که به صورت خودکار با روشن شدن مشعل باز شده و زمانیکه دستگاه خاموش شود دمپر نیز به صورت بسته قرار می گیرد. که همین امر موجب شده هوای گرم ایجاد شده درون دستگاه به سرعت به بیرون منتقل نشود، و به این ترتیب از اتلاف انرژی مانع بعمل می آورد.

  • روشن نشدن مشعل گازی

یکی از مشکلات رایج در مشعل‌های گازی، روشن نشدن مشعل می‌باشد. در این حالت برای تعمیر مشعل گازی بهتراست در ابتدا نسبت به وصل بودن برق ورودی مطمئن شوید و سپس ورودی سوخت را چک کنید و سپس از فعال بودن کلیدهای مینیاتوری و ترموستات اطمینان حاصل کنید.

  • روشن نشدن شعله پیلوت

یکی از عیب‌هایی که ممکن است در مشعل گازی دیده شود، روشن نشدن شعله پیلوت می‌باشد که ممکن است‌یکی از مشکلات زیر عامل بوجود آمدن این عیب باشد:

  • اشکال در سیم کشی پايه‌ی رله است.
  • الکترود جرقه تنظيم نيست.
  • چينى الکترود شکسته است.
  • برق قطع است.
  • شير گاز بسته است.
  • جرقه زن خراب است.
  • مسير لوله كشي گاز داراى هواست.
  • سوراخ پيلوت گرفته است.

در این حالت برای تعمیر مشعل گازی انجام ‌یکی از اقدامات زیر کارساز می‌باشد.

  • اصلاح سیم کشی
  • تنظیم الکترود جرقه
  • تعویض الکترود جرقه
  • وصل کردن برق
  • تنظیم شیر گاز
  • تعویض کلی سیستم جرقه زن
  • هواگیری سیستم
  • رفع گرفتگی پیلوت

در این حالت برای تعمیر مشعل گازی بهتر است در جهت رفع عیب‌های زیر اقدامات لازم را انجام دهید.

  • مهره ترموکوپل شل شده است.
  • ترموستات کنترل بدنه دچار نقص شده است.
  • ترموکوپل خراب شده است.
  • بوبين شير مشکل پیدا کرده است.
  • شعله پيلوت  نمی‌تواند به صورت صحیح  با ترموکوپل تماس داشته باشد.

تنظیمات مهم مشعل گازی

  • تنظيم شعله‌ی پيلوت

برای زیاد شدن شعله پیلوت باید به وسیله آچار پیچ برنجی را در خلاف حرکت عقربه‌های ساعت بچرخانیم و اگر قصد داریم که شعله را کم کنیم در جهت حرکت عقربه‌های ساعت اقدام می‌کنیم. رنگ شعله تشکیل شده باید آبی کم رنگ باشد و نوک ترموکوپل در فاصله 10 تا 13 میلی متری آن قرار داشته باشد و از دهانه ونتوری به اندازه 5 میلی متر فاصله داشته باشد

  • تنظيم شعلۀ اصلى

برای تنظیم شعله‌ی اصلی ابتدا پیچ درپوش را بر می‌داریم و سپس پیچ پلاستیکی را برای زیاد شدن شعله در جهت عقربه‌های ساعت حرکت می‌دهیم.

  • خاموش کردن موقت  و دائم مشعل

برای خاموش کردن موقت کلید برق، تابلو را قطع کنید و در این حالت شعله پیلوت روشن می‌ماند ولی شعله اصلی خاموش می‌شود. با فشردن دکمه قرمز شعله اصلی خاموش خواهد شد.

عیب یابی مشعل موتورخانه

مشعل موتورخانه دارای تجهیزات مختلفی می باشد که تمامی این تجهیزات در کنار یکدیگر باعث عملکرد صحیح مشعل و در نهایت سیستم موتورخانه می شوند. مشکلات متعددی همچون گذر زمان می تواند باعث ایجاد مشکلات و اختلالاتی در روند و عملکرد مشعل موتورخانه شود که در این قسمت به بررسی راه حل های آنها می پردازیم.

ترکیب سوخت و هوا

داخل مشعل موتورخانه به منظور ایجاد احتراق باید ترکیب سوخت و هوا به میزان کافی انجام شود اگر این ترکیب به خوبی انجام نشود، شعله حاصل از احتراق کیفیت و کارایی لازم و کافی را نخواهد داشت. بنابراین تنظیم میزان ترکیب سوخت و هوا از اهمیت بالایی برخوردار است.

خاموش شدن مشعل

در برخی مواقع مشاهده می شود که پس از روشن شدن مشعل بلافاصله مشعل خاموش می شود. از عوامل موثر در وقوع این موضوع می توان به قطع شدن جریان سوخت ورودی و وجود نشتی در مشعل موتورخانه اشاره کرد. در چنین مواقعی ابتدا ورود جریان سوخت را بررسی کنید و چنانچه مشکل برطرف نشد به بررسی وجود نشتی در مشعل بپردازید.

پس زدن شعله مشعل

پس زدن شعله مشعل به معنای عدم شکل گیری کامل شعله در مشعل می باشد که عواملی همچون میزان سوخت ناکافی و مشکلات سیستم جرقه زنی در پیدایش این موضوع نقش دارند. به منظور رفع این مشکل باید ابتدا میزان ترکیب سوخت و هوا را بررسی کرد و اگر مشکل برطرف نشد به بررسی الکترودهای جرقه زن و اتصالات مربوط به آنها پرداخت.

تولید صدای غیر عادی از سمت مشعل

فرایند احتراق در مشعل موتورخانه همواره با تولید صدا همراه است اما در برخی مواقع این صدا از حالت عادی خارج می شود. بروز صداهای غیرعادی در مشعل موتورخانه در اثر عواملی همچون موقعیت نامناسب موتور، عدم تنظیم دریچه هوا و مشکلات مربوط به یاتاقان ها ایجاد می شود.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس بگیرید