پمپ چیست؟

قبل ازتعریف پمپ این را بدانید تعمیر پمپ آب از تخصصی ترین کار ها در حوزه تاسیسات به شمار می رود.

تلمبه ای که به روش مکانیکی مایعات را جا به جا می کند پمپ می گویند. و به عبارت دیگر پمپ انرژی مکانیکی را از منبع خارجی گرفته و به مایعاتی که از آن در درحال عبور هستند منتقل می کند.

پمپ چیست؟
پمپ چیست؟

مشکلات رایج پمپ موتورخانه

  • قطع برق پمپ
  • گیرکردن پمپ
  • خرابی بلبرینگ
  • سوختن پمپ
  • خرابی سیم پیچ ها پمپ
  • نشتی پمپ
  • کاهش هد پمپ

در ادامه به توضیح برخی ازتعمیرات این مشکلات می پردازیم پس همراه ما باشید.

کاهش هد پمپ

هوای درون پمپ باعث کاهش هد آن می شود، که با هواگیری پمپ می توان مشکل را برطرف نمود.

گردش آب درون پمپ اگر به درستی انجام نشود، دچار افت هد شده که با تغییر جهت گردش می توانید آن را تعمیر کنید.

ممکن است صافی خط مکش پمپ کثیف شده باشد، که نیاز به تعمیر خاصی ندارد، و صافی را تمیزکنید.

نشتی پمپ

در صورت نشتی پمپ برای تعمیر آن باید به سراغ محفظه آب بندی بروید، که گاهی به دلیل نصب نادرست آن باعث می شود، مسیر ورود آب به درون آن مسدود شود و یا نشتی از محفظه را مشاهده کنید.

عوامل مختلف کارنکردن پمپ موتورخانه

کیفیت نامرغوب پمپ

در هنگام خرید پمپ باید دقت کنید، که پمپ های چینی تهیه نکنید زیرا بعد از مدتی کارایی خود را از دست میدهد و تعمیر آن ها مشکل ساز و یا غیر قابل تعمیر است.

تنظیم نبودن کلید اتوماتیک پمپ

کلیدهای اتوماتیک پمپ که کار آن ها کنترل فشار آب و روشن بودن پمپ است، در صورت خرابی نمی توان آن ها را تعمیر کرد و حتما باید تعویض شوند.

بسته بودن شیر منبع

اگر منبع آب خالی باشد، و تعداد استارت های پمپ زیاد شود باعث چسبیدن پلاتین و سوختن پمپ موتورخانه می شود.

تعمیر پمپ سیرکولاتور موتورخانه

در واقع پمپ انرژی را از موتور الکتریکی گرفته و به مایعی که از آن عبور می کند انتقال می دهد. در موتورخانه های مرکزی پمپ سیرکولاتور توسط دیگ سیال گرم را جابه جا می کند، و در صورتی که خراب شود نیاز به تعمیر پمپ سیرکولاتور موتورخانه دارد.

پمپ های موتور خانه معمولا از نوع سیرکواتور هستند، که دور موتور آن ها 1500 تا 3000 می اشدو از مهم ترین ویژگی های آن کم مصرف بودن آن است.

انواع پمپ های سیرکولاتور

  • پمپ مدار برج خنک کننده
  • پمپ سیرکولاتور مبدل ها
  • پمپ برگشت آب مصرفی
  • پمپ چرخش آبگرم در مدار گرمایش
  • پمپ فن کویل در سیستم گرایش و سرمایش

 

انواع پمپ های سیرکولاتور
انواع پمپ های سیرکولاتور

دسته بندی پمپ سیرکولاتور

پمپ زمینی

در این نوع از پمپ ها دهانه ورودی رو به بالا و مکش پمپ از انتها قرار داده شده است. هد تولیدی پمپ های زمینی بیشتر از پمپ های خطی می باشد. در صورت خرابی پمپ زمینی اگر مشکل از کوپینگ باشد، پیچ هایی که به کوپلینگ و پمپ را متصل کرده بازکنید ، به وسیله آچا آن ها را جدا کرده و کوپینگ را تعمیر کنید.

پمپ های خطی

در پمپ های خطی دهانه ورود و خروج در راستای خط لوله قرار دارد و در هنگام نصب کردن به فضای کمی نیاز دارد. پمپ های خطی که سایزشان کوچک است در تعمیر موتورخانه ها توسط لوله ها مهار می شوند. در صورتیکه برای پمپ ها با سایز بزرگ، تکه گاهی را بر روی زمین قرار می دهند.

در صورت خرابی پمپ موتورخانه از نوع خطی ممکن است کوپلینگ آن دچار مشکل شده باشد و برای تعمیر آن ابتدا باید برق دستگاه را قطع کنید، پیچ های متصل به پمپ را باز کنید و الکتروموتور را نگه داشته و به وسیله آچار آلن پیچ های هر دو سمت کوپینگ را باز کنید.کوپیگ را تعویض و یا تعمیر نمایید.

پمپ های سیرکولاتور دارای آب بندی

با وجود یک آب بند در این نوع از پمپ ها مانع از نشت آب از اخل و یا بیرون از موتور می شود. برای خنک کاری این نوع از پمپ فن هایی در پشت پمپ قرار داده شده است.

پمپ های سیرکولاتور بدون آب بند

موتور این نوع از پمپ ها آب درون پمپ داخل روتور را چرخانده و باعث خنک شدن موتور می شود. به هم دیل به آن ها روتور گفته می شود.

محفظه فولادی که روتور را درون خود جایی داده و از نفوذ آب به سیم ها جلوگیری می کند. و عدم نیاز به آب بندی در این نوع از پمپ ها باعث حذف مشکلات نشتی می شود.

پمپ سیرکولاتور دور ثابت

پمپ های دور ثابت کنترلی بر روی سرعت چرخش موتور ندارند، و به دلیل مصرف انرژی بالا سروصدای زیادی تولید میکنند، و نیاز به تعمیرات زیادی دارند.

نکات قابل توجه در رابطه با تعمیر پمپ موتورخانه

برای تعمیر پمپ موتورخانه اگر مهارت کافی در این زمینه ندارید از دست زدن به پمپ خوداری کنید وبا یک فرد متخصص در ارتباط باشید.

برای جلوگیری از خرابی های بیشتر به طور منظم از پمپ موتورخانه بازدید کنید.

برای تعمیر پمپ موتورخانه می توانید از دفترچه راهنمای آن کمک بگیرید.

و پیشنهاد ما به شما این است که از کمک گرفتن کارشناسان تاسیسات نوبهار استفاده نمایید.

پمپ سیرکولاتور دور ثابت
پمپ سیرکولاتور دور ثابت

کاربردهای پمپ سیرکولاتور

از پمپ سیرکولاتور در سیستم های زیر استفاده می شود:

  • سیستم های سرمایشی همچون چیلرها
  • آزمایشگاه های صنعتی
  • وان های شستشوی محصول در کارخانجات
  • سیستم های آبکاری
  • سیستم های حرارت مرکزی ساختمان های صنعتی و مسکونی
  • محیط های پرورش ماهی تزئینی و زینتی

با توجه به مواردی که در قسمت فوق به آنها اشاره کرده ایم، از پمپ سیرکولاتور در مکان هایی استفاده می شود که انتقال سیال نیاز باشد.

علت خرابی پمپ موتورخانه

عمر پمپ موتورخانه 10 تا 25 سال است. آلودگی های محیطی، مناسب نبودن لوله کشی، وارد کردن فشار های بیش از حد به پمپ، وجود هوای بیش از حد در لوله ها، تراز نبودن کوپینگ ها و… می تواند علت اصلی خراب شدن پمپ موتورخانه باشد.

هزینه تعمیر پمپ موتورخانه با توجه به خرابی های آن مشخص می شود. در مواردی مانند سرویس نمودن پمپ هزینه های آن بسیار ناچیز بوده و در مقابل آن خرابی ها و آسیب های شدید ممکن است هزینه های زیادی داشته باشد تاجایی که نیاز به تعمیر و یا تعویض پمپ به صورت کامل باشد.

به همین دلیل مشخص کردن هزینه های تعمیر پمپ موتورخانه به صورت دقیق امکان پذیر نمی باشد. کارشناس تاسیسات با بازدید از پمپ موتورخانه می تواند هزینه های جانبی و تعمیرات را به طور کامل ارائه دهد. یکی از مزیت های تاسیات نوبهار برای تعمیر پمپ موتورخانه این است که با هزینه های بسیار کم مشکل پمپ موتورخانه ساختمان را برطرف می کنند.

 

به طور کلی در بیشتر مواقع اگر پمپ موتورخانه دچار مشکل شود، ممکن است با سرویس کردن پمپ مشکل برطرف شود. در مواقعی به تعمیر و یا تعویض پمپ نیاز است که پمپ موتورخانه به صورت کامل کارایی خود را از دست داده باشد.

ایراداتی مانند خراب شدن برد پمپ آب، آسیب دیدگی های فیزیکی و یا تاب برداشتن محور پمپ با تعمیر آن ها مشکل برطرف می شود.

جلوگیری از خراب شدن پمپ موتورخانه

هر قطعه ای اعم از پمپ موتورخانه در اثر عوامل مختلفی خراب می شود و نیاز به تعمیر و در برخی مواقع نیاز به تعویض دارد. به این منظور می توان با رعایت نکاتی از خراب شدن پمپ موتورخانه جلوگیری کرد.

  • از دستکاری پمپ موتورخانه خودداری کنید.
  • از افراد متخصص و کار آزموده برای تعمیر پمپ موتورخانه کمک بگیرید.
  • سرویس های دوره ای موتورخانه را فراموش نکنید.
  • در صورت مشاهده کوچکترین مشکل در عملکرد موتورخانه و یا پمپ موتورخانه، آن را با یک تکنسین متخصص در زمینه تعمیرات موتورخانه در میان بگذارید.

هزینه تعمیر پمپ موتورخانه

هزینه دقیق تعمیر پمپ موتورخانه به میزان خرابی ها و مشکلات ایجاد شده برای این قطعه بستگی دارد. در برخی مواقع مشکلات جزئی و کوچک برای پمپ ایجاد می شود که می توان با یک سرویس و یا تعمیر ساده آن را برطرف کرد اما در مواقعی ممکن است آسیب های جدی به قطعات موتورخانه همچون پمپ آن وارد شود که در چنین مواقعی هزینه تعمیر افزایش می یابد. به منظور تعیین هزینه دقیق تعمیر پمپ موتورخانه، تکنسین های تاسیسات نوبهار به بررسی کامل و دقیق پمپ می پردازند و مشکلات و خرابی های آن را بررسی می کنند و سپس هزینه نهایی را به شما اعلام می کنند.

این نکته را نیز در نظر داشته باشید که تاسیسات نوبهار با 40 سال سابقه درخشان در زمینه تاسیسات ساختمانی همچون تعویض و تعمیر پمپ موتورخانه هزینه های منصفانه ای را به منظور ارائه خدمات در نظر گرفته است.

متخصصین تاسیسات نوبهار تعمیر انواع پمپ موتورخانه را با بهترین کیفیت و درکوتاه ترین زمان برای مشتریان انجام خواهند داد.

در این مقاله تعمیر انواع پمپ موتورخانه، راهنمای خرید پمپ آب و کاربرد آن ها توضیح داده شد. امیدواریم توانسته باشیم اطلاعات مفیدی در اختیار شما عزیزان قرارداده باشیم. تاسیسات نوبهار در این زمینه خدماتی از جمله تعمیر و تعویض اجزای مخنتلف موتورخانه، لوله کشی ساختمان، نصب و تعمیر انواع پکیج و… آماده خدمت رسانی به شما عزیزان می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *