مشخصات پمپ های سیرکولاتور

مشخصات پمپ های سیرکولاتور


پمپ سیرکولاتور چیست؟

بسیاری از افراد عقیده دارند که استفاده از پمپ ها و تلمبه ها تنها در پمپ بنزین و خدمات مربوط به باد کردن انواع تایر و چرخ ها رایج می باشد. اما پمپ ها دارای انواع مختلفی هستند که هر یک از آن ها دارای ویژگی ها و کاربردهای متفاوت می باشند. یکی از متداول ترین پمپ ها که در صنایع کاربرد بسیار زیادی دارد پمپ سیرکولاتور می باشد.

پمپ های دارای انواع مختلفی هستند که هر یک از آن ها دارای ویژگی ها و کاربردهای متفاوت هستند. از رایج ترین پمپ ها که دارای کاربرد بسیار زیاد در صنایع هستند می توان به پمپ های سیرکولاتور اشاره کرد. به طور کلی می توان گفت سیرکولاتور به معنای چرخش و گردانیدن می باشد از این رو پمپ های سیرکولاتور موظف هستند تا سیال را در سیستم های مختلف همچون سیستم حرارت مرکزی ساختمان و یا سیستم تهویه مطبوع به گردش درآورند.

پمپ سیرکولاتور چیست؟
پمپ سیرکولاتور چیست؟

پمپ سیرکولاتور 

به پمپی که از آن برای به گردش درآوردن سیال داخل سیکل بسته استفاده می شود پمپ سیرکولاتور گفته می شود. این پمپ به عنوان زیرمجموعه پمپ های سانتریفیوژ شناخته می شود که قادر به پمپاژ کردن سیالات تا دمای 100 تا 130 درجه سانتی گراد هستند. اغلب از این الکتروپمپ ها برای تامین آب داغ در داخل سیستم های گرمایش مرکزی و منطقه ای، گردش آب داغ داخل سیستم های آب گرم خانگی همچون مدار آب گرم شوفاژ و یا در نهایت برای سیرکوله سازی آب مورد استفاده می شود.

بدنه پمپ های سیرکولاتور خطی اغلب از چدن و یا استیل ساخته می شوند. پروانه آن ها نیز از استیل، چدن و یا برنج تولید می شوند. هر یک از انواع پمپ های سیرکولاتور با توجه به جنس بدنه و پروانه آن برای کاربری های مشخص و مصارف خاص مورد استفاده قرار می گیرند. عملکرد پمپ های سیرکولاتور اغلب بسیار کم صدا است. دور موتور آن ها نیز بین 1500 تا 3000 دور می باشد.

پمپ سیرکولاتور دارای مکش منفی نیست و مصرف انرژی نیز در آن به صورت بهینه است. اغلب این پمپ ها در رده بندی مصرف A,B قرار می گیرند. نصب این پمپ ها بسیار ساده است و هزینه نگهداری از آن ها نیز بسیار پایین است. تنوع در مدل و سایز پمپ های سیرکولاتور بسیار زیاد است. این پمپ ها همچنین با نام های پمپ آب در گردش، پمپ آب گرم، پمپ خطی و پمپ سیرکوله شناخته می شوند.

پمپ سیرکولاتور 
پمپ سیرکولاتور

آشنایی با انواع پمپ های سیرکولاتور

پمپ های سیرکولاتور در انواع مختلف در بازار موجود هستند که شما می توانید با توجه به نیاز خود یکی از آن ها را انتخاب کرده و سپس خریداری نمایید. شما همچنین می توانید با مراجعه به سایت فروشگاهی تاسیسات نوبهار با انواع پمپ های سیرکولاتور آشنا شده و پمپ مورد نیاز خود را با صرف هزینه کمتر خریداری کنید. همچنین می توانید انواع تاسیسات ساختمان را از این فروشگاه خریداری کنید. از انواع پمپ های سیرکولاتور می توان به موارد زیر اشاره کرد:

پمپ آب گرم

در صورتی که برای تامین آب گرم مصرفی خود از یک منبع کویلی آب گرم ایستاده و یا مبدل حرارتی استفاده کنید باید برای سیرکولاسیون آب گرم شوفاژ نیز از یک پمپ آب گرم استفاده کنید.

پمپ برگشت آب مصرفی

این پمپ ها آب گرم را داخل لوله ها و مخزن آب گرم به گردش در می آورند و این امر باعث می شود آب گرم همیشه در نزدیک ترین نقطه در دسترس شما باشد.

پمپ گردش آب شوفاژ

از این پمپ های سیرکولاتور در مواقعی استفاده می شود که به گردش آب گرم در سیستم گرمایش مرکزی و منطقه ای و یا به گردش آب در سیستم آب گرم خانگی نیاز داشته باشید.

پمپ های سیرکولاتور که برای ساختمان های کوچک و یا متوسط مناسب هستند در انواع خطی و زمینی و دور 1450 در بازار موجود هستند. البته لازم به ذکر است که این پمپ ها در آب رسانی در مقایسه با پمپ های مشابه خود از توان کمتری برخوردار هستند. همچنین انواع پمپ های سیرکولاتور کوپلینگ دار یا با واسطه، واتاترم یا موتور خشک و در نهایت بدون واسطه در بازار موجود هستند.

انواع پمپ سیرکولاتور
انواع پمپ سیرکولاتور

کاربرد پمپ های سیرکولاتور

پمپ سیرکولاتور با توجه به نوع و جنس خود دارای کاربردهای متفاوت می باشد. از کاربردهای مهم و قابل توجه این تجهیزات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • این پمپ ها موظف هستند تا آب گرم و آب سرد را در دماهای منفی 10 تا 130 درجه سانتی گراد را سیرکوله نمایند.
  • برای سیرکوله سازی آب گرم و آب سرد در سیستم تهویه مطبوع، رادیاتورها، سیستم گرمایش از کف و همچنین سیستم گرم کردن آب نیز اغلب از پمپ های سیرکولاتور استفاده می شود.
  • از نوع خطی این پمپ ها که جنس بدنه و پروانه آن ها از استیل می باشد اغلب برای جابجایی انواع سیالات شیمیایی، صنعتی و سیستم شستشو در صنعت استفاده می شود.
  • در سیستم های تاسیساتی و تهویه مطبوع برای سیرکوله سازی آب داغ اغلب از پمپ سیرکوله استفاده می شود.
  • پمپ سیرکولاتور همچنین در سیستم شستشوی صنعتی، سیستم گرمایش خانگی، سیستم سرمایش خانگی، سیستم گرمایش و سرمایش صنعتی قابل استفاده می باشد.
  • از دیگر کاربردهای این پمپ می توان به انتقال آب از سیستم گرمایش مرکزی و تهویه هوا در محیط های اداری، تجاری و صنعتی اشاره کرد.
  • این پمپ ها به عنوان یکی از پر مصرف ترین و محبوب ترین پمپ ها در صنعت تاسیسات شناخته می شوند.
  • پمپ آب در گردش موظف است تا آب تا دمای 140 درجه سانتی گراد را در سیستم های گرمایش و حرارت مرکزی به گردش درآورد.
  • این پمپ ها همچنین در استخرها، پکیج ها و شوفاژها قابل استفاده هستند.

مشخصات پمپ های سیرکولاتور

از مهمترین ویژگی های پمپ های سیرکولاتور می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • یکی از مهمترین ویژگی های این نوع الکتروپمپ ها کارکرد آن ها با صدای بسیار کم می باشد.
  • اندازه این پمپ ها معمولا از نیم اینچ تا شش اینچ می باشد.
  • دور موتور این نوع از الکتروپمپ ها معمولا بین 1500 تا 300 است.
  • جنس بدنه این نوع از الکتروپمپ ها اغلب از چدن و استیل می باشد و جنس پروانه آن ها نیز ممکن است چدن، استیل و یا برنج باشد.
  • این نوع پمپ ها دارای مکش منفی نیستند و این بدین معناست که برای جابجایی سیال باید سیال بر این نوع از پمپ ها سوار باشد.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *