مقایسه کولر گازی و آبی

با آغاز فصل تابستان و شروع گرمای هوا بیشتر مردم برای خنک سازی محیط زندگی خود به خرید کولر فکر می کنند. سوالات بسیار زیادی قبل از خرید کولر به ذهن خریداران می رسد و آن ها سعی می کنند تا کولر گازی و آبی را به طور کامل با یکدیگر مقایسه کنند تا با توجه به شرایط اقلیمی و آب و هوا مناسب ترین کولر را خریداری کنند. عمل خنک سازی محیط با استفاده از کولر آبی با کمک آب انجام می گیرد در صورتی که عملیات خنک سازی کولر گازی با استفاده از گاز انجام می گیرد. در ادامه قصد داریم به مقایسه کولر گازی و آبی بپردازیم.

"مقایسه

کولر آبی

با سر زدن به پشت بام خانه های قدیمی در مناطق گرم و خشک کولرهای آبی و کانال های زیاد آن ها را مشاهده خواهید کرد. عملیات خنک سازی محیط با استفاده از کولر آبی به این صورت است که قطرات آب آمیخته شده با ذرات هوا تبخیر می شوند و این امرسبب خنک شدن هوای محیط اطراف می شود.

برای مناطق با آب و هوای خشک کولر آبی گزینه بسیار مناسبی می باشد اما استفاده از آن برای مناطق با رطوبت بالا همچون مناطق شمالی و جنوبی کشور توصیه نمی شود. کولرهای آبی در مقایسه با کولرهای گازی برق کمتری مصرف می کنند و گاهی اوقات قیمت آن ها نیز نسبت به مدل گازی آن کمتر است. اما لازم به ذکر است که کولر آبی دارای معایبی نیز می باشد و همین امر باعث می شود کولرهای گازی جایگزین آن ها شوند.

کولر آبی
کولر آبی

معایب استفاده از کولر آبی

از مهمترین‌ معایب این مدل از کولر می توان به این مورد اشاره کرد که این سیستم های سرمایشی در معرض ذرات گرد و غبار و آلودگی هوا قرار می گیرند و همین امر باعث می شود ذرات گرد و غبار، آلودگی و ویروس ها به راحتی وارد محیط خانه شوند. اکثر استفاده کنندگان از این مدل کولر اغلب در فصل تابستان دچار گلودرد، سرفه، آبریزش بینی و انواع حساسیت ها می شوند. دلیل اصلی ایجاد این مشکلات برای مصرف کنندگان این دستگاه، ورود ذرات گرد و غبار و آلودگی به محیط خانه می باشد.

پوشال این سیستم سرمایشی نیز سرشار از ذرات گرد و غبار و قارچ می باشد و از آنجایی که به صورت دائم مرطوب هستند و نور آفتاب به طور مستقیم به آن ها نمی تابد مکان بسیار مناسبی برای رشد قارچ ها و ورود ویروس ها می باشد. مشکلات این کولر در شهرهای بزرگ همچون تهران، تبریز و مشهد به دلیل آلوده بودن گسترده هوا شدیدتر می باشد.

کولر گازی

رایج ترین نوع کولر موجود در خانه های ایرانیان در عصر حاضر کولر گازی می باشد. در سال های اخیر خرید این مدل کولر در مقایسه با کولرهای آبی رواج بیشتری داشته است. کولر گازی در برندهای معتبر همچون سامسونگ، ال جی، جنرال، هایسنس، اسنوا، گری و شارپ در بازار موجود هستند که شما می توانید با توجه به نیاز و بودجه خود یکی از آن ها را خریداری نمایید. این برندهای کولر گازی امروزه توانسته اند در بین مردم‌ به جایگاه خوبی دست یابند زیرا نسبت به مشخصات و قدرت خود قیمت مناسبی دارند.

در مقایسه کلی کولر ابی و گازی می توان گفت که کولرهای گازی رطوبت داخل محیط را افزایش نمی دهند. از این رو استفاده از آن ها برای مناطق شرجی توصیه می شود. در گذشته از این مدل کولر تنها در مناطق جنوبی کشور استفاده می شد اما امروزه می توان این کولرها را در تمامی مناطق کشور یافت. این سیستم های سرمایشی هوای داخل محیط را به درون خود می کشند و باعث خنک شدن محیط اطراف می شوند. از این رو می توان گفت با استفاده از این مدل کولر می توان ورود ذرات آلوده به داخل منزل را تقریبا به صفر رساند.

کولر گازی

معایب استفاده از کولر گازی

یکی از مهمترین معایب استفاده از کولر گازی مصرف بسیار بالای برق در آن ها می باشد. البته در صورت نصب و نگهداری مناسب از این سیستم سرمایشی و انتخاب مناسب برند و مدل آن با توجه به ظرفیت برودتی محیط می توان میزان مصرف برق را تا حد قابل توجهی کاهش داد.

به طور کلی می توان گفت در کشور عزیز ما ایران دو نوع کولر گازی پنجره ای و اسپلیت وجود دارد. مدل پنجره ای آن نسبتا ارزان قیمت تر می باشد اما لازم به ذکر است که مصرف برق آن حدودا ۲.۵ برابر اسپلیت می باشد. از این رو می توان گفت هزینه گران قیمت تر کولر گازی اسپلیت در مدت زمان طولانی با کاهش هزینه برق مصرفی جبران خواهد شد. همواره توصیه می شود در صورت تمایل برای خرید یک کولر گازی مدل اسپلیت آن را خریداری نمایید.

مقایسه کامل کولر آبی و گازی از لحاظ هزینه

هزینه مهمترین تفاوت کولر آبی و گازی می باشد. کولرهای گازی نسبت به کولرهای آبی  ۴ تا ۵ برابر قیمت بالاتری دارند از این رو واضح است که قدرت خرید مشتریان در رابطه با خرید یک مدل کولر حرف اول را می زند. در دسترس بودن میزان بودجه کمتر در ابتدای خرید کولر شما را به سوی خرید کولر آبی هدایت می کند. هزینه مربوط به پرداخت قبوض نیز مورد بعدی در رابطه با تفاوت این دو نوع کولر می باشد. همچنین میزان مصرف برق در کولرهای گازی قدیمی سرسام آور است.

مقایسه کولر ابی و گازی از لحاظ اقلیم

محل زندگی شما یکی دیگر از موارد مهم می باشد که باعث ایجاد تفاوت در بین کولر گازی و آبی می شود. همواره توصیه می شود در محل هایی با اب و هوای خشک از کولر آبی استفاده شود زیرا این کولرها در محیط مقدار کمی رطوبت ایجاد می کنند. اما در مناطق جنوبی و شمالی بهتر است از کولر گازی استفاده شود زیرا این مدل کولرها برای آب و هوای شرجی گزینه مناسب تری می باشند.

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *