انواع سیستم تهویه مطبوع

انواع سیستم های تهویه مطبوع با توجه به عملکرد و کاربردی که دارند در مکان های مختلف استفاده می شوند. در این مقاله قصد داریم شما را با انواع سیستم های تهویه مطبوع آشنا کنیم.

به طور کلی سیستم های تهویه مطبوع به دو دسته سیستم تهویه مطبوع مرکزی و سیستم تهویه مطبوع مستقل تقسیم می شوند.

سیستم های تهویه مطبوع مرکزی

چیلر جذبی و چیلر تراکمی

چیلرها یکی از انواع سیستم های برودتی در صنعت تهویه مطبوع می باشد. چیلر جذبی از انرژی گرمایی برای تولید برودت استفاده می کند و چیلر تراکمی نیز گرمای یک محیط را جذب کرده و در یک محیط دیگر دفع می کند. امروزه به دلیل پیشرفت علم و تکنولوژی چیلرهای تراکمی بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند. چیلرهای تراکمی در مکان هایی همچون صنایع پلاستیک، جوشکاری، داروسازی، بهداشت و درمان و راهسازی استفاده می شوند.

بسیاری از افراد مینی چیلرها را در مکان هایی همچون بالکن منزل نصب می کنند که نصب و راه اندازی آن نیز نسبت به اسپلیت آسان تر می باشد.

چیلر جذبی و چیلر تراکمی
چیلر جذبی و چیلر تراکمی

سیستم VRF

سیستم VRF شامل یک یونیت خارجی که در فضای آزاد و چند یونیت داخلی است که در فضا های مختلف در داخل محیط سر بسته نصب می شود. این سیستم علاوه بر سرمایش محیط وظیفه تهویه مطبوع را نیز بر عهده دارد.

سیستم VRF
سیستم VRF

سیستم های تهویه مطبوع مستقل

داکت اسپلیت

داکت اسپلیت یکی دیگر از انواع سیستم های تهویه مطبوع می باشد. از داکت اسپلیت ها در فضاهایی همانند آپارتمان ها و یا دفاتر کوچک استفاده می کنند. داکت اسپلیت از دو یونیت داخلی و خارجی تشکیل شده است که یونیت خارجی در مکانی بیرون از محل نصب، قرار می گیرد. نحوه عملکرد داکت اسپلیت و مینی چیلر مشابه است. اما داکت اسپلیت ها انرژی بیشتری در مقایسه با مینی چیلرها مصرف می کنند.

داکت اسپلیت
داکت اسپلیت

فن کویل

فن کویل نمونه دیگری از سیستم های تهویه مطبوع است که در مکان هایی همچون ساختمان های تجاری، صنعتی و مسکونی نصب می گردد. فن کویل شامل یک مبدل حرارتی و یک فن است که با مکش هوای اطراف، باعث تنظیم هوا در محیط می شود. فن کویل ها دارای انواع گوناگونی از جمله فن کویل کاستی، فن کویل کاستی یک طرفه، فن کویل کاستی چهار طرفه، فن کویل سقفی توکار، فن کویل کانالی و فن کویل زمینی می باشند که هرکدام از آنها با توجه به نیاز و عملکردی که دارند در مکان های مختلف به عنوان سیستم تهویه مطبوع مورد استفاده قرار می گیرند.

فن کویل
فن کویل

دستگاه زنت

از دیگر انواع سیستم های تهویه مطبوع که علاوه بر تامین سرمایش و گرمایش محیط وظیفه تنظیم رطوبت را نیز بر عهده دارد، می توان به دستگاه زنت ( Zent ) اشاره کرد.

سیستم سرمایشی این دستگاه عملکردی مانند کولرآبی دارد و باید برای استفاده از آن در مکان های مشخص شده دستگاه، پوشال استفاده کرد. سیستم گرمایشی آن نیز از کویل های آب گرم استفاده می کند. از جمله مزایای این دستگاه نسبت به انواع دیگر سیستم های تهویه مطبوع می توان به مواردی همچون وزن پایین دستگاه زنت، ابعاد کوچک و قیمت مناسب آن اشاره کرد.

دستگاه زنت
دستگاه زنت

دستگاه ایرواشر

دستگاه ایرواشر یکی دیگر از انواع وسایل سرمایشی و گرمایشی است که وظیفه پاکسازی هوای محیط و تنظیم رطوبت را بر عهده دارد. دستگاه ایرواشر را می توان یکی از ساده ترین دستگاه ها در صنعت تهویه مطبوع دانست. این دستگاه جهت رطوبت زنی در دستگاه های هوا ساز نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

دستگاه ایرواشر
دستگاه ایرواشر

کولر آبی

کولر آبی یکی از سیستم های سرمایشی تبخیری است. کولر آبی در شهرهایی که هوای معتدلی دارند مورد استفاده قرار می گیرد. کولر آبی دارای انواع گوناکونی همچون کولر آبی ثابت، قابل حمل و سلولزی می باشد.

تفاوت کولر آبی و کولر گازی را می توانید در مقاله ای تحت عنوان مقایسه کولرگازی و آبی، در وبسایت ما مشاهده کنید.

کولر آبی
کولر آبی

برج خنک کننده

برج خنک کننده نوعی مبدل انرژی است که وظیفه خنک کردن آب بازگشتی تجهیزاتی همچون چیلر را بر عهده دارد. برج های خنک کنند در صنعت تهویه مطبوع وظیفه دفع گرماهای دستگاه های صنعتی در فصول مختلف سال و خنک کردن چیلرهای تهویه مطبوع در ساختمان ها در تابستان را بر عهده دارد.

برج خنک کننده
برج خنک کننده

دستگاه هواساز

دستگاه هواساز وظیفه تنظیم دما، تنظیم رطوبت و توزیع هوای ورودی به ساختمان را بر عهده دارد. هواساز به دو دسته هواساز ساختمانی و هواساز صنعتی تقسیم می شود. دستگاه هواساز صنعتی در تهویه هوا سوله های صنعتی، تهویه هوا سالن های بزرگ همچون سالن های ورزشی و تهویه هوای انبارها مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین از هواساز ساختمانی در مکان هایی همچون ساختمان های مسکونی، تجاری و اداری استفاده می کنند.

دستگاه هواساز
دستگاه هواساز

مزایای استفاده از سیستم تهویه مطبوع مرکزی

  • به دلیل استفاده از چند فن کویل در این سیستم ها، قابلیت توزیع هوای یکسان در محیط های مختلف را دارد.
  • دارای تنوع ظاهری می باشد و می توان در مکان های مختلف با توجه به دکوراسیون آن مکان یکی از انواع آن را انتخاب کرد.
  • نحوه کار کردن با آن بسیار راحت می باشد.
  • از آنجایی که این سیستم ها در بیرون از ساختمان مانند پشت بام نصب می گردد، برای ساکنان داخل ساختمان مزاحمتی ایجاد نمی کند.
  • انرژی کمی مصرف می کند.
  • در مقایسه با سیستم های تهویه مطبوع مستقل، آلوگی صوتی کمتری ایجاد می کند.
  • سیستم تهویه مطبوع مرکزی در مقایسه با سیستم تهویه مطبوع مستقل طول عمر بالاتری دارد.

مزایای استفاده از سیستم تهویه مطبوع مستقل

  • در مقایسه با سیستم تهویه مطبوع مرکزی، نصب راحت تر و کم هزینه تری دارد.
  • متراژ لوله کشی آن کم می باشد و نیاز به پرداخت هزینه های گزاف برای لوله کشی های طویل ندارید.
  • برای هر واحد ساختمان می توان از یک سیستم مجزا استفاده کرد بنابراین هزینه برق هر واحد به صورت مجزا محاسبه می گردد.
  • نیازمند لوله کشی کلی از موتورخانه به هر واحد نمی باشید.

 

تاسیسات نوبهار در این مقاله شما را با انواع مختلف سیستم های تهویه مطبوع آشنا کرده است. جهت تهیه سیستم های تهویه مطبوع می توانید به وبسایت ما مراجعه کنید و یا با ما در تماس باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *