آشنایی با شیر و مغزی رادیاتور شوفاژ

رادیاتور شوفاژ برای گرم کردن فضاهای بزرگ بسیارمناسب می باشد. این وسیله گرمایشی در ظرفیت ها و سایز های متفاوت در بازار عرضه می شود. این وسیله از طریق اتصال به سیستم حرارت مرکزی یا همان پکیج آب گرم تولید شده در پکیج را توسط سیستم لوله کشی شوفاژ دریافت کرده، و سپس گرمای حاصل ازآب گرم دریافتی را از بدنه خود به محیط پیرامون ارسال می کند.

شیر و مغزی رادیاتور شوفاژ
شیر و مغزی رادیاتور شوفاژ

مشکلاتی که در شیر و مغزی رادیاتور وجود دارد چیست؟

این مشکلات می توانند ناشی از هرز شدن مغزی شیر رادیاتور، از بین رفتن نوار آب بندی مغزی و شیر، پوسیدگی و زنگ زدگی شیر و مغزی، گیر کردن شیر رادیاتور  باشد. علت اصلی این مشکلات در مغزی و شیر رادیاتور به حرکت مداوم آب گرم از شیر رفت رادیاتور و در نتیجه تماس دائمی آن با حرارت بالای آب مربوط می شود. البته دلایل دیگری در گذر زمان می تواند باعث خراب شدن شیر شود. مانند این که با گذر زمان و خورد شدن بدنه فلزی شیر رادیاتور به دلیل واکنش با ترکیبات درون آب باعث خرابی شیر میشوند.

علامتی که در خراب شدن شیر و مغزی رادیاتور شوفاژ خود را نشان می دهد، نشتی آب از محل شیر و مغزی می باشد. اگر به رفع این مشکل نپردازید باعث سرد بودن بدنه رادیاتور شوفاژ و حتی نم زدگی دیوار و کف زمین می شود.

ابزارات مورد نیاز برای تعویض شیر و مغزی رادیاتور شوفاژ

  •  دو عدد آچار فرانسه
  •  انبردست
  •  نوار تفلن
  • حوله آبگیر
  • ظرف خالی
  •  آچار هواگیر رادیاتور
  •  دستمال پارچه ای

نحوه ی تعویض شیر و مغزی رادیاتور

1) تشخیص محل دقیق نشتی

نشتی ازمغزی و شیر رادیاتور از سه قسمت بر روی این قطعه مشخص می شود. این سه قسمت شامل نشتی از مغزی در زیر در پوش شیر رادیاتور، نشتی از مغزی در بین شیر رادیاتور و بدنه رادیاتور، نشتی از مغزی در بین لوله رفت و شیر پایین رادیاتوراست.

2) تخلیه آب رادیاتور شوفاژ

یکی از مراحلی که در تعویض مغزی شیر رادیاتور وجود دارد. این است که باید برای تخلیه آب رادیاتور اقدام کنید. برای این کار ابتدا باید پکیج را خاموش کنید و شیر آب ورودی از پکیج به سمت رادیاتور را ببندید. صبر کنید تا آب سرد شود و سپس هر دو شیر رفت و برگشت رادیاتور را در حالت بسته قرار دهید. سپس واشر دور شیر پایین یا رفت را دیاتور را با کمک آچار فرانسه باز کنید. یک ظرف خالی جهت جمع آوری آب تخلیه شده در زیر شیر قرار دهید. شیر هواگیری رادیاتور را با کمک آچار هواگیر کمی باز کنید. تا با تخلیه هوا از این شیر جریان آب در حال تخلیه از شیر پایین رادیاتور با سرعت بیشتری صورت بگیرد.

3) باز کردن شیر رادیاتور شوفاژ

برای باز کردن شیر رادیاتور از دو آچار فرانسه استفاده کنید. به این صورت که با یک آچار فرانسه بدنه شیر رادیاتور را گرفته و با آچار دیگر اتصال بین شیر و بدنه رادیاتور را باز کنید.

4) اقدام به تعویض مغزی شیر رادیاتور شوفاژ

شیر رادیاتور را بادقت مشاهده کنید اگر خوردگی یا زنگ زدگی در داخل و بدنه شیر دیده شد بهتر است شیر رادیاتور را به طور کامل تعویض کنید. اما اگر بدنه شیر کاملا سالم باشد. تنها کافی است برای تعویض مغزی شیر رادیاتور اقدام کنید. برای این کار باید مغزی درون شیر را از داخل آن با کمک آچار مناسب خارج کرده و سپس مغزی جدید را داخل شیر بگذارید.

5) روشن کردن پکیج و اقدام به هواگیری رادیاتور شوفاژ

بعداز تعویض مغزی و یا شیر رادیاتورنوبت به روشن کردن پکیج می رسد. به این منظور سیستم راه اندازی را روشن کرده و شیر آب رفت و برگشت رادیاتور را باز کنید. سپس اقدام به هواگیری رادیاتور کنید. تا از این طریق هوای درون سیستم تخلیه شده و روند کار رادیاتور با مشکل مواجه نشود.

نحوه تعمیر شیر و مغزی رادیاتور شوفاژ

1- یافتن شیر رادیاتورشوفاژ : به این منظور اقدام بعد، تعمیر یا رفع نشتی شیر رادیاتور شوفاژ مربوط به یافتن محل دقیق شیر رادیاتور شوفاژ می باشد.

2- پیدا کردن محل نشتی : بعد از یافتن شیر رادیاتور شوفاژ، نوبت به پیدا کردن محل نشتی میرسد. باید تمام قسمت های بدنه خارجی شیر رادیاتور شوفاژ را خشک کنید سپس بایک دستمال یا پارچه محل نشتی را مشخص کنید.

3- سفت کردن واشر آب بندی شیر : اگر آب از داخل بدنه شیر رادیاتور شوفاژ نشتی می کند باید واشر آب بندی آن را سفت کرد. زیرا ممکن است بر اثر جریان آب شل شده باشد.

4- سفت کردن مهره دنباله : اگر آب ریزی شیر رادیاتور شوفاژ از قسمت مهره دنباله آن باشد باید با آچار فرانسه آن را سفت کنید. سپس آن را خشک کنید تا نشتی یا عدم نشتی در این قسمت را چک کنید.

تعمیر شیر و مغزی رادیاتور شوفاژ
تعمیر شیر و مغزی رادیاتور شوفاژ

علت آب دادن رادیاتور شوفاژ

رادیاتورهای آلومینیومی به دو دلیل نشتی آب پیدا می کند. اول این که از بدنه رادیاتور و مابین پرده ها نشتی دارد و یا این که از سر شیر بالایی  یعنی شیر ورودی رادیاتور یا رفت رادیاتور نشتی دارد. در این صورت با باز کردن در پوش پلاستیکی سر شیر مهره ناکافی شیر را کمی به سمت راست بچرخانید و سفت کنید تا آب بندی شود.

مشکلات رایج شوفاژ

اگر در ساختمان تعداد زیادی شوفاژ وجود دارد و همگی سرد هستند، مشکل از سیستم گرمایشی است. ممکن است لوله دچار شکستگی شده باشد و یا قسمتی از سیستم لجن یا رسوب گرفته باشد. اگر برخی از رادیاتورها گرم می شوند ولی رادیاتورهای دیگر سرد هستند سیستم گرمایشی در فشار مطلوب کار نمی کند و در این شرایط فشار آب برای چرخش در سیستم به اندازه کافی نیست. اگر سمت ورودی شوفاژ گرم و سمت دیگر آن سرد باشد نشان دهنده آن است که رادیاتور نیاز به هواگیری دارد یا این که لوله ها دچار گرفتی است.

مشکلات رایج شوفاژ
مشکلات رایج شوفاژ

در این مقاله درباره ی شیر و مغزی رادیاتور شوفاژ ، مطالبی را ارائه کرده ایم. شما می توانید جهت خرید شیر و مغزی و قطعاتی از این قبیل به وبسایت تاسیسات نوبهار مراجعه کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *