نحوه لوله کشی آبگرمکن ایستاده

نحوه لوله کشی آبگرمکن ایستاده


نحوه لوله کشی آبگرمکن ایستاده

آبگرمکن ایستاده یکی از قدیمی ترین و بهترین نمونه های آبگرمکن است که هم در خانه های ویلایی و هم در آپارتمان ها ی بزرگ دیده می شود. آبگرمکن ایستاده با کمی مراقبت به یک وسیله تولید آب گرم بسیار مطمئن و پربازده تبدیل می شود که سال های سال با کمترین مشکل کار می کند. آبگرمکن های ایستاده یا مخزنی، در دومدل برقی و گازی تولید می شوند. مدل گازی این وسیله به دلیل هزینه های پایین تر سوخت و تامین فوری آب گرم، بیشتر مورد استقبال خریداران قرار می گیرد. نحوه عملکرد آبگرمکن ایستاده به این صورت می باشد که آب سرد ورودی از لوله آب ساختمان به درون خود را گرم می کند و تا زمانی که در تجهیزات متصل به آب گرم در منزل همچون شیرآلات آشپزخانه، ماشین ظرفشویی، ماشین لباسشویی و شیرآلات حمام نیاز به آب گرم باشد،  آب گرم را ذخیره می نماید.

"لوله

قبل از نصب آبگرمکن ایستاده به چه نکاتی باید توجه کرد؟

به جایگاه دودکش یا وجود فضایی مناسب برای آن که در نزدیکی آبگرمکن باشد توجه کنید. دقت کنید در نزدیکی محل نصب آبگرمکن ایستاده فضایی مناسب برای تهویه هوا وجود داشته باشد. آبگرمکن باید بین 120 تا 140 سانتی متر از سطح زمین و حداقل 40 سانتی متر هم از وسایل گازی یا نفتی فاصله داشته باشد. از نصب آبگرمکن ایستاده بر روی کفپوش هایی که قابل اشتعال هستند خوداری شود.

نکات مهم در خصوص نحوه لوله کشی آبگرمکن ایستاده

  •  از آنجایی که لوله های آب سرد ورودی و لوله های خروجی آب گرم آبگرمکن هر دو از قسمت بالای دستگاه عبور می کنند باید مراقب باشید که دستگاه های برقی در زیر مسیر حرکت لوله های آبگرمکن قرار نگیرند.
  •  لوله کشی این آبگرمکن را میتوان هم به روش توکار و هم به روش روکار انجام داد.
  • از به کاربردن اتصالات پلاستیکی برای بستن شیرهای قطع و وصل و شیر اطمینان  بر روی آبگرمکن ایستاده اجتناب کنید.
  • برای ایجاد تغییر مسیر در لوله کشی آبگرمکن از زانویی استفاده کرده و از به کار بردن سه راهی اجتناب کنید.
  • لوله های آب گرم خروجی و آب سرد ورودی به آبگرمکن رابه صورت موازی نصب کنید .

اجزای داخلی و خارجی آبگرمکن ایستاده چیست؟

  • مجرای سوخت
  • آب سرد ورودی
  • شیرقطع و وصل آب سرد ورودی
  • خط سطح آب
  • لایه عایق مخزن
  • لوله آب سرد
  • شیرتخلیه آب
  • مشعل گاز
  • خروجی آب گرم از آبگرمکن
  • شیر قطع و وصل گاز
  • خط تغذیه گاز
  • شیر اطمینان
  • لوله سرریز
  • کنترل مشعل

"اجزای

طریقه لوله کشی آبگرمکن ایستاده

لوله کشی آب سرد ورودی از خط لوله آب در سیستم لوله کشی آب ساختمان یک انشعاب گرفته می شود. و سپس شیر قطع و وصل  در همین نقطه قرار میگیرد و بعد از آن رگلاتور فشار دستگاه را مشاهده می کنید. لوله آب سرد ورودی با کمک زانویی حک شده و پس از آن به سمت ورودی آب سرد آبگرمکن  منتقل می شود. اما قبل از ورود به دستگاه به شیر یک طرفه وصل می شود. لوله آب گرم خروجی بیشتر به رنگ قرمز می باشد که این لوله از خروج آب گرم آبگرمکن یا مخزنی خارج می شود.

لوله آب سرد ورودی به آبگرمکن ایستاده

آب سرد مورد نیاز برای مخزن آبگرمکن توسط خط لوله آب ورودی تامین می شود. تنظیم میزان آب از طریق شیر قطع و وصل اصلی دستگاه صورت می گیرد.

لوله خروجی آب گرم از آبگرمکن ایستاده

انتهایی ترین لوله ای که در قسمت بالای آبگرمکن مخزنی مشاهده میکنید لوله خروجی آب گرم می باشد. این لوله آب گرم تولید شده در آبگرمکن را به تمام مصرف کننده ها از جمله سینک ظرفشویی، وان و دوش حمام و همه ی تجهیزات متصل به لوله آب گرم در ساختمان می رساند.

مزایای لوله کشی آبگرمکن ایستاده روکار

1) لوله کشی روکار از گوشه دیوارها اجرا میشود.

2) برطرف شدن افت فشار آب، در دسترس بودن لوله ها برای تغییرات بعدی و پیش بینی نشده، خراب نکردن دیوارها و کف از مزایای دیگر لوله کشی روکار می باشد.

3) با استفاده از لوله کشی روکار می توان سیستم گرمایش آب گرم مصرفی توسط آبگرمکن را به پکیج تغییر داد.

خطر ترک خوردگی لوله کشی آبگرمکن ایستاده توکاردر اثر گرما

اگر لوله ها در عمق نامناسبی از کف زمین باشند و یا مصالح به کار رفته در پوشش آنها ضعیف باشند. ممکن است در اثر گرمای بیش از حد، لوله ها دچار ترک خوردگی شوند. برای جلوگیری از آسیب دیدگی لوله ها با ید مسیر لوله کشی توکار را بررسی کنید. و هرگونه مصالح ساختمانی  مانند پوکه ها را از مسیر لوله کشی جمع کنید و نباید لوله ها را مستقیما بر روی کف ساختمان در حال ساخت قرار دهید.

چگونه از یخ زدگی لوله کشی آبگرمکن ایستاده توکار جلوگیری کنیم؟

در صورتی که لوله های توکار خارج از ساختمان و در عمق بسیار کمی از سطح زمین باشند ممکن است در فصل زمستان و در هوای بسیار سرد دچار یخ زدگی شوند. برای جلوگیری از این مشکل باید عمق یخبندان را برای اجرای این لوله ها رعایت کرد. در صورت عدم امکان اجرای لوله ها در عمق لازم، باید آن ها را با عایق های مناسب پوشاند.

نحوه تخلیه آبگرمکن ایستاده

1) آبگرمکن را خاموش کنید.

2) صبر کنید تا آب در آبگرمکن کاملا سرد شود.

3) آب درون لوله ها را تخلیه کنید.

4) آب داخل مخزن آبگرمکن را تخلیه کنید.

5) از پمپ آب کمک بگیرید.

6) آب خروجی از آبگرمکن را جمع آوری کنید.

7) میزان رسوبات در آب تخلیه شده از آبگرمکن را بررسی کنید.

8) داخل مخزن آبگرمکن را شستشو دهید.

9) آبگرمکن را به حالت اولیه خود بازگردانید.

10) حفظ و نگه داری همیشگی ازآبگرمکن را فراموش نکنید.

"

آبگرمکن ایستاده یکی از نیازهای اساسی هر خانه محسوب می شود. شما میتوانید جهت خرید و نصب آبگرمکن ایستاده به وبسایت تاسیسات نوبهار مراجعه کرده و از نحوه ی خرید و نصب آن مطلع شوید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *