لوله کشی چیست؟

به نصب لوله هایی از جنس پلاستیک، فلز،سیمان و… لوله کشی گفته می شود. لوله کشی برای انتقال مایعات، گازها و گاهی هم جامدات انجام می شود. لوله کشی در خانه ها برای انتقال آب و گاز به منازل و باغچه ها و همچنین تخلیه فاضلاب به کار می رود.

لوله کشی چیست؟
لوله کشی چیست؟

لوله کشی ساختمان چیست؟

لوله کشی ساختمان یا plumbing، نوعی لوله کشی است که برای تاسیسات گرمایش و سرمایش، آبرسانی و تخلیه فاضلاب ها به کار می رود. برای لوله کشی فاضلاب ساختمان باید به نقشه های لوله کشی  رجوع کرد. زیرا در غیر این صورت هزینه های زیادی به خاطر اصلاحات و تغییرات به وجود خواهد آمد.

اولین هدف از اجرای صحیح لوله کشی فاضلاب شهری و خانگی خارج کردن پساب آلوده از مناطق مسکونی و انتقال آن به تسویه خانه است. اگر نصب لوله فاضلاب بر پایه اصول خود صورت نگیرد باعث فرسودگی و کم شدن طول عمر مفید سیستم انتقال فاضلاب ساختمان می شود. به هم دلیل از جمله برجسته ترین مراحل ساخت و حتی بازسازی ساختمان می باشد.

لوله کشی فاضلاب ساختمان و مواردی که باید در آن رعایت شود:

1) شیب مناسب لوله ها

در لوله کشی فاضلاب ساختمان، لوله هایی که به صورت افقی نصب شده اند باید شیب مناسب داشته باشند تا مواد و آب که داخل لوله است به طور کامل خارج شود. کم یا زیاد بودن شیب لوله هم می تواند سیستم فاضلاب را خراب کند. به طوری که اگر شیب آن زیاد باشد آب های که در لوله هست سریع عبور می کند و در نتیجه باعث گرفتگی لوله می شود. اگر شیب بسیار کم باشد باز هم با کم شدن میزان جریان آب لوله دچار گرفتگی می شود.

2) استفاده از بست های مخصوص

برای جلوگیری از رها شدن لوله ها و نگه داشتن آن ها باید از بست های مخصوص استفاده کنید.

3) تست کردن

بعد از تمام شدن لوله کشی فاضلاب ساختمان باید آن را تست کنید. اگر اتصالات لوله کشی فاضلاب مشکل نشتی داشت آن را برطرف کنید. این یکی از مواردی است که بسیار مهم می باشد زیرا موجب جلوگیری از انتشار بو و آلودگی می شود.

4) رسوب گیری

از مخزن رسوب گیری باید استفاده شود تا گرفته گیری لوله ها به کمترین میزان برسد. زیرا سرعت تخلیه فاضلاب درعمر طولانی و عملکرد صحیح لوله ها موثر می باشد.

5) کفشو

تراس یا بالکن باید دارای کفشو باشد و کفشو ها نباید به صورت مستقیم به فاضلاب شهری متصل باشد.

6) فلاش تانک

همه وسایل بهداشتی باید دارای فلاش تانک یا همان سیفون باشند و هر سیفون باید هواکش داشته باشد. انتهای لوله هواکش باید تا بالاترین نقطه ساختمان ادامه پیدا کند و آب باران و فاضلاب هم نباید در یک چاه تخلیه شوند.

7) کنترل فشار نقطه

یک مقوا تا خورده در زیر لوله ها قرار دهید. زیرا فشار نقطه ای را کنترل و احتمال آسیب دیدن آن را کاهش می دهد.

8) تست کردن لوله با استفاده از آب نمک

در صورتی که در فصل زمستان لوله کشی فاضلاب ساختمان انجام می شود بهتر است برای تست آن از آب نمک استفاده کنید. و یا در صورت استفاده از آب برای جلوگیری از یخ زدگی لوله ها بعد از تست آب درون سیستم را تخلیه کنید.

9) قرار ندادن لوله در معرض نور مستقیم خورشید

لوله های پلیمری را نباید در معرض تابش مستقیم خورشید قرار دهید. زیرا این نوع از لوله ها در مقابل اشعه ماورای بنفش تا حدی آسیب پذیر هستند.

10) هواکشی لوله ها

در ساختمان هایی که بوی بد فاضلاب وارد ساختمان می شود لوله کشی به درستی انجام نشده و این میتواند به دلیل عملکرد نادرست هواکشی لوله های ونت باشد که بوی فاضلاب در آن دفع نشده است.

11) انبساط آب

در نصب تجهیزات بهداشتی مانند دستگاه های گرمایشی که از آب استفاده می کنند یا آبگرمکن  باید به این نکته توجه کنید که انبساط آب در اثر گرما باعث آسیب رسیدن به تجهیزات نشود.

12) مکان مناسب برای نصب لوله

لوله های آب گرم و سرد اصولا در مکانی نصب شوند که از خوردگی، سایش، انجماد، در امان باشند. لوله کشی و اتصالات آن باید غیر قابل نفوذ باشند. تا بتوان آن ها را از آلودگی ها دور نگه داشت و به راحتی مورد استفاده قرار گیرند. علاوه بر این باید مکان هایی که در مسیر لوله کشی قرار می گیرند در برابر نشتی مقاوم باشند و به آسانی بتوان آن ها را تمیز کرد.

لوله کشی فاضلاب ساختمان
لوله کشی فاضلاب ساختمان

روش های لوله کشی فاضلاب ساختمان

  • لوله کشی در کف : این روش یک روش قدیمی می باشد که به آن روش سنتی یا روبازهم میگویند و در حال حاضراستفاده چندانی ندارد. در این روش باید لوله کشی فاضلاب ساختمان روی سطحی که با مصالح پوشید شده اجرا شود. در روش کف به دلیل اینکه نیازی به اجرای اصول محاسباتی دقیق نیست، سرعت عمل در لوله کشی بیشتر است.
  • لوله کشی از زیر سقف : این روش بسیار رایج می باشد، در هنگام اجرای آن سر لوله ها را به مکان مشخصی هدایت می کنند و در این روش باید به شیب بندی مناسب لوله ها توجه کرد تا فاضلاب بدون برگشت به مکان اصلی روانه و تخلیه شود. بهترین روش لوله کشی فاضلاب ساختمان، روش زیر سقف می باشد. زیرا دسترسی به لوله ها در زمان تعمیر یا نوسازی بسیار راحت است. در روش زیر سقفی به دلیل اینکه مصالح یا جسم سنگینی بر روی لوله قرار نمی گیرد کمترین میزان فشار به سیستم فاضلاب وارد می شود. این روش به دلیل زمانبر بودن، لزوم اجرای دقیق، دستمزد بالا تر لوله کش و… هزینه های اجرای آن بالاتر است.
  • لوله کشی فاضلاب به روش تونلی : لوله های فاضلاب در این روش از درون تونل حفاری شده عبور می کنند.

مزایای انجام لوله کشی به صورت اصولی و استاندارد

  •  استفاده بهینه از تجهیزات مربوط به لوله کشی فاضلاب ساختمان
  • جلوگیری از اشتباهات به علت جلوگیری از اعمال سلیقه شخصی
  •  بهینه سازی و صرفه جویی اقتصادی در امر لوله کشی
  •  برآورد دقیق مقدار مواد و مصالح مورد نیاز اجرای پروژ لوله کشی فاضلاب ساختمان، که از خرید بیش از اندازه لوله و دیگر اتصالات پیشگیری به عمل آید که دور ریزی را کاهش و هزینه اجرا را به حداقل می رساند.

ویژگی لوله های مورد استفاده در لوله کشی فاضلاب ساختمان

انتخاب لوله مناسب یکی از اصول لوله کشی فاضلاب ساختمان است. در لوله کشی فاضلاب از انواع لوله های سفالی، پلاستیکی، پلی پروپلین، آزبست، پلی اتیلن، سیمانی و چدنی استفاده می شود که هر کدام از آنها مزایا و معایب خاص خود را دارند و توسط تکنسین باید مشخص شود که از چه لوله ای باید استفاده کرد. با این حال در انتخاب لوله برای لوله کشی فاضلاب ساختمان به موارد زیر دقت کنید:

  • مقاومت بالا در برابر ضربات احتمالی و شرایط آب و هوایی مختلف
  • مقاومت بالا در برابر فشار داخلی و فشار خارجی آب
  • آسان بودن نصب، سرویس، تعمیر، تعویض و نگهداری آنها
  • مقاوم در برابر خوردگی، پوسیدگی و زنگ زدگی
  • قیمت مناسب و مقرون بصرفه بودن
  • استاندارد و با کیفیت بودن

لوله کشی فاضلاب توالت فرنگی ساختمان

در زمان لوله کشی فاضلاب ساختمان برای توالت فرنگی باید خروجی های لوله های فاضلاب به درستی در مکان مناسب قرار بگیرند تا از ایجاد اختلالاتی اعم از مشکل در تخلیه توالت فرنگی جلوگیری شود.

اتصالات لوله های آب سرد و گرم توالت فرنگی و همچنین شیب لوله های افقی از موارد مهم در لوله کشی این توالت ها می باشد. لوله های فاضلاب توالت فرنگی باید به صورت موازی قرار داده شوند تا در صورت ایجاد خرابی و مشکل برای لوله ها بتوان به سادگی آنها را تعمیر کرد.

دسترسی به لوله های فاضلاب در روش لوله کشی در کف و زیر سقفی

یکی از بهترین و رایج ترین روش های لوله کشی فاضلاب ساختمان، لوله کشی به روش زیر سقفی می باشد. اگر لوله کشی به صورت زیر سقفی انجام شود در زمان تعمیرات می توان به راحتی به این لوله ها دسترسی داشت.

در روش لوله کشی در کف، لوله ها در کف ساختمان خوابانده می شوند و اگر به دلایل گوناگونی همچون یخ زدگی، ترکیدگی و نشتی خراب شوند و نیاز به تعمیر و یا تعویض داشته باشند، دسترسی به این لوله ها بسیار سخت می باشد.

لوله کشی فاضلاب ساختمان
لوله کشی فاضلاب ساختمان

 

در این مقاله سعی نموده ایم در رابطه با لوله کشی فاضلاب ساختمان و نکاتی که باید در آن رعایت شود مطالبی ارائه دهیم. شما میتوانید جهت خرید انواع لوله به وبسایت تاسیسات نوبهار مراجعه کرده و از نحوه ی خرید مطلع شوید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *