کلکتور موتورخانه سیستمی است که در لوله کشی موتورخانه استفاده می شود. در واقع کلکتور وسیله ای می باشد که دارای ظاهری همانند میله است و دارای تعدادی خروجی می باشد که با اتصال لوله های مخصوص کلکتوری به این خروجی ها، آب به مسیرهای مختلف هدایت می گردد. از آنجایی که کلکتور در نزدیکی حرارت قرار دارد ممکن است پس از گذشت زمان فرسوده گردد. از این رو باید نسبت به تعمیر کلکتور موتورخانه اقدام کرد.

کلکتور از فولاد ساخته می شود و اگر در معرض رطوبت و آب قرار بگیرد پس از مدتی دچار پوسیدگی و یا زنگ زدگی می شود و عملکرد صحیح خود را از دست می دهد و عملکرد سایر قطعات موتورخانه را نیز با اختلال مواجه می کند.

یکی از مشکلاتی که معمولا برای کلکتور موتورخانه اتفاق می افتد، نشتی کلکتور است که عواملی همچون تجمع رسوبات و فرسودگی در نشتی کلکتور تاثیر گذار است. اولین مرحله در تعمیر کلکتور موتورخانه که به منظور برطرف کردن نشتی انجام می شود، بررسی و تعویض فیتینگ های اتصال دهنده و همچنین تعویض شیرآلات فرسوده موتورخانه می باشد.

تعمیر کلکتور موتورخانه
تعمیر کلکتور موتورخانه

اهمیت تعمیر کلکتور موتورخانه

عملکرد و کارکرد صحیح سیستم های گرمایشی و حرارتی ساختمان در افزایش سطح رفاه و آسایش ساکنان نقش کلیدی ایفا می کند. از موتورخانه و تجهیزات آن با عنوان مرکز اصلی و قلب تاسیسات ساختمانی یاد می کنند زیرا از اهمیت ویژه ای برخوردار است. کلکتور یکی از تجهیزات مهم موتورخانه می باشد که وظیفه تنظیم، توزیع و فشار آب را بر عهده دارد. بنابراین خرابی این قطعه می تواند عملکرد کل سیستم موتورخانه را با اختلال مواجه کند.

مشکلات رایج کلکتور موتورخانه

از رایج ترین مشکلاتی که برای کلکتور موتورخانه ایجاد می شود و باید نسبت به تعمیر کلکتور موتورخانه اقدام کرد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

پوسیدگی کلکتور موتورخانه

با توجه به مکان قرار گیری کلکتور در موتورخانه، احتمال پوسیدگی این قطعه نسبت به سایر قطعات موتورخانه بیشتر است. پوسیدگی کلکتور موتورخانه را می توان یکی از مشکلات رایج کلکتور بحساب آورد که دارای عوامل گوناگونی می باشد که در ادامه به بررسی این عوامل می پردازیم.

پوسیدگی کلکتور موتورخانه
پوسیدگی کلکتور موتورخانه

عوامل پوسیدگی کلکتور موتورخانه

عواملی که باعث پوسیدگی کلکتور موتورخانه می شوند عبارتند از:

  • نشتی آب از درزها که در مدت زمان کوتاهی باعث پوسیدگی کلکتور موتورخانه می شود.
  • نصب نادرست و غیر اصولی کلکتور موتورخانه
  • تحت فشار قرار گرفتن کلکتور موتورخانه
  • پوسیدگی و خرابی لوله کشی موتورخانه به دلیل استفاده طولانی مدت از آن

نشتی آب

نوسانات جوی، گرم و سرد شدن زیاد لوله می تواند باعث ایجاد خوردگی و در نهایت در گذر زمان باعث ایجاد سوراخ و نشتی در کلکتور موتورخانه شود. سوراخ های ایجاد شده در کلکتور موتورخانه معمولا با جوشکاری برطرف می شوند. اما این نکته را نیز باید مد نظر قرار داد که جوشکاری های متعدد می تواند احتمال ایجاد زنگ زدگی را در این سیستم افزایش دهد.

تعویض کلکتور موتورخانه

در برخی مواقع خرابی و آسیب های ایجاد شده در کلکتور موتورخانه را نمی توان تعمیر کرد و حتما باید نسبت به تعویض کلکتور موتورخانه اقدام نمود. از مهمترین علائمی که تعویض کلکتور موتورخانه را هشدار می دهند می توان به سوراخ شدن لوله ها و رسوب گرفتگی آنها اشاره کرد. ایجاد رسوب می تواند تعادل میان توزیع آب بین واحدهای ساختمان را با اختلال مواجه کند. در چنین مواقعی کلکتور موتورخانه باید تعویض گردد.

نصب کلکتور موتورخانه

از آنجایی که کلکتور یکی از بخش های حساس موتورخانه می باشد نصب و راه اندازی آن نیز از حساسیت بالایی برخوردار است. نصب و مونتاژ درست و اصولی کلکتور موتورخانه در عملکرد صحیح موتورخانه تاثیر دارد.

در زمان نصب کلکتور موتورخانه به موارد زیر توجه کنید:

  • کلکتور باید در قسمت پشت مخزن بخار موتورخانه نصب شود.
  • کلکتور باید در ارتفاع مناسبی نصب شود تا دسترسی به فشار سنج، دما سنج و شیرها امکان پذیر باشد.
  • در قسمتی از پشت مخزن بخار موتورخانه که کلکتور نصب می شود نباید هیچ گونه نشتی و یا چکه آب وجود داشته باشد در غیر اینصورت نشتی باعث پوسیدگی کلکتور می گردد همچنین این قطعه نباید در مکانی نصب شود که در آن مکان رطوبت وجود دارد.

دلایل استفاده از کلکتور موتورخانه

از مهمترین دلایل استفاده از کلکتور موتورخانه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جلوگیری از اتلاف و هدر رفتن انرژی
  • دسترسی آسان به لوله ها به منظور تعمیر و یا تعویض لوله
  • تنظیم و کنترل فشار آب خروجی واحدهای ساختمان
  • امکان کنترل و دسترسی به واحدها به صورت جداگانه
  • کاهش هزینه های نصب و راه اندازی و همچنین تعمیر و تعویض سیستم لوله کشی
  • کاهش افت و کم شدن فشار آب از موتورخانه به سمت واحدهای ساختمان
  • کاهش مصرف لوله به منظور راه اندازی شبکه لوله موتورخانه
  • توزیع آب گرم به مقدار کافی و توزیع یکسان آن میان واحدهای ساختمان
  • افزایش سرعت جمع آوری و همچنین توزیع آب در لوله کشی آب موتورخانه

قیمت کلکتور موتورخانه

قیمت کلکتور موتورخانه به عوامل مختلفی بستگی دارد. به عنوان مثال ساختمان های بزرگی که دارای چندین واحد می باشند به کلکتورهای قوی با قطر زیاد نیاز دارند. همچنین علاوه بر تعداد واحدهای ساختمان از دیگر عوامل تاثیر گذار در قیمت کلکتور موتورخانه می توان به جنس کلکتور، اندازه کلکتور، برند و کارخانه سازنده کلکتور و ارتفاع ساختمان اشاره کرد.

قیمت کلکتور موتورخانه
قیمت کلکتور موتورخانه

هزینه تعمیر کلکتور موتورخانه

هزینه تعمیر کلکتور موتورخانه به میزان خرابی لوله ها وابسته است. طبیعتا زمانی که میزان پوسیدگی و خرابی لوله ها بیشتر باشد هزینه تعمیر کلکتور موتورخانه نیز بیشتر می شود. تکنسین های تاسیسات نوبهار با بررسی میزان خرابی و پوسیدگی های ایجاد شده، هزینه دقیق تعمیر کلکتور موتورخانه را اعلام می کنند.

بهترین مجموعه تعمیر کلکتور موتورخانه

مجموعه تاسیسات نوبهار با 40 سال سابقه درخشان در زمینه تاسیسات ساختمانی یکی از بهترین مجموعه های تعمیر کلکتور موتورخانه می باشد. چنانچه موتورخانه ساختمان شما با اختلال مواجه شده است می توانید با مشاوران تاسیسات نوبهار به صورت رایگان در تماس باشید. تکنسین های کار آزموده تاسیسات نوبهار به بررسی موتورخانه می پردازند و چنانچه مشکل از سمت هر یک از قطعات موتورخانه همچون کلکتور باشد نسبت به تعمیر و یا تعویض آن اقدام می کنند.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *