تعویض و تعمیر ترموستات موتورخانه

ترموستات قطعه ای می باشد که به منظور تنطیم درجه حرارت در سیستم های سرمایشی و گرمایشی همچون موتورخانه قرار می گیرد.

اگر ترموستات وجود نداشته باشد آب گرم مصرفی سرد می شود. به همین دلیل وجود و عملکرد مناسب آن در موتورخانه اهمیت زیادی دارد.

در این مقاله مطالبی را در رابطه با تنطیم و تعمیر ترموستات موتورخانه و تعویض ترموستات موتورخانه ارائه می دهیم . پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا بتوانید با طرز کار و همچنین تنطیم این جز مهم از موتورخانه آشنا شوید.

تعویض و تعمیر ترموستات موتورخانه
تعویض و تعمیر ترموستات موتورخانه

تعمیر موتورخانه

موتورخانه دارای سیستمی بسیار پیچیده است که این سیستم در مواقعی ممکن است با مشکل مواجه شود. مجموعه های تاسیساتی بسیاری از جمله تاسیسات نوبهار به عیب یابی و تعمیر موتورخانه می پردازند.

از مشکلات رایج موتورخانه که نیازمند تعمیر و یا تعویض می باشند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

تعمیر مشعل موتورخانه

موتورخانه به منظور تامین گرمایش برای گرم کردن آب، از مشعل های بزرگ و پر قدرت استفاده می کند. در مواردی ممکن است مشعل موتورخانه با مشکل مواجه شود. در چنین مواقعی، تکنسین های ماهر و کار آزموده می توانند به تعمیر مشعل موتورخانه بپردازند و آن را به صورت بهیه سرویس کنند.

تعمیر پمپ آب موتورخانه

پمپ آب یکی از قطعات مهم در موتورخانه می باشد که وظیفه انتقال آب به طبقات مختلف ساختمان را بر عهده دارد. خرابی پمپ موتورخانه، مشکل کمبود آب ساختمان را به همراه دارد. معمولا خرابی هایی که برای پمپ موتورخانه رخ می دهد قابل تعمیر است.

تعمیر پمپ سیرکولاتور

پمپ سیرکولاتور یکی دیگر از انواع پمپ های مورد استفاده در موتورخانه می باشد که وظیفه پمپاژ و به گردش در آوردن آب در این سیستم را بر عهده دارد. اگر پمپ سیرکولاتور با مشکل مواجه شود، آب به خوبی نمی تواند در موتورخانه پمپاژ شود و در نهایت مشکلات عدم وجود گرمایش مناسب را به همراه خواهد داشت.

تعمیر ترموستات جداری

ترموستات جداری میزان دمای آب گردشی را در موتورخانه تنظیم می کند و بر روی پمپ سیرکولاتور قرار می گیرد. چنانچه پمپ ترموستات جداری خراب شود، موتورخانه نمی تواند عمل گرمایش را به خوبی انجام دهد.

 

تعمیر پره دیگ چدنی

یکی از قطعاتی که به گردش آب در دیگ بخار کمک می کند، پره دیگ چدنی است. این قطعه بسیار حساس می باشد و باید به صورت مداوم بررسی شود. از آنجایی که این پره ها در حرارت بسیار بالایی قرار دارند دچار مشکلاتی می شوند و نیازمند تعمیر و یا تعویض می باشند. تعمیر و یا تعویض پره های دیگ چدنی می تواند بر روی گرمایش آب تولید شده توسط موتورخانه تاثیرات مثبتی بگذارد.

تعویض لوله آتشخوار

دما در داخل موتورخانه ها بسیار زیاد است. لوله آتشخوار توانایی تحمل دماهای بالا را دارد. گاهی اوقات این لوله با خرابی هایی مواجه می شود و نیازمند تعویض می باشد.

انواع ترموستات موتورخانه

از انواع ترموستات های موتورخانه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

ترموستات جداری

همانطور که در قسمت قبل اشاره کرده ایم، ترموستات جداری در مسیر لوله های بازگشتی و بر روی پمپ سیرکولاتور نصب می شود.

البته این نکته را نیز در نظر داشته باشید که قبل از نصب ترموستات جداری باید لوله بازگشت را به وسیله سمباده کاملا صاف کنید و بر روی لوله از خمیرهای مخصوص استفاده کنید.

ترموستات جداری نسبت به ترموستات دیگ تقریبا از دمای کمتری برخوردار است و به منظور انتقال دستور بر روی پمپ سیرکولاتور نصب می شود.

اگر میزان درجه حرارتی تنظیم شده بر روی ترموستات جداری از میزان درجه تنظیم شده در ترموستات دیگ موتورخانه بیشتر باشد، پمپ سیرکولاتور به صورت یکسره روشن می ماند و این موضوع می تواند باعث خرابی پمپ و ترموستات شود.

ترموستات دیگ

ترموستات دیگ به منظور انتقال دستور برای تنظیم درجه حرارت مایعات مورد استفاده قرار می گیرد. این ترموستات میزان درجه حرارت را به مشعل های گازوئیلی و گازی صادر می کند.

ترموستات دیگ
ترموستات دیگ

ترموستات آکوستات حد

به منظور افزایش ایمنی و بهینه سازی سیستم موتورخانه نمی توان به ترموستات دیگ اکتفا کرد. در برخی مواقع ممکن است ترموستات دیگ به صورت 24 ساعته روشن باشد و این اتفاق می تواند باعث ایجاد اختلال و خرابی در موتورخانه و همینطور تعمیر و تعویض ترموستات  شود. همچنین در چنین شرایطی، مشعل نیز به صورت یکسره کار می کند و در نهایت آب درون دیگ به نقطه جوش خود می رسد. در چنین مواقعی ترموستات حد آکوستات روشن می شود و از روشن مانع یکسره مشعل جلوگیری می کند.

نحوه عملکرد ترموستات موتورخانه

ترموستات موتورخانه بر اساس میزان درجه ای که شما مشخص کرده اید عمل می کند. به این صورت که شما میزان درجه حرارت را روی عدد مشخصی تنظیم می کنید و مشعل موتورخانه شروع به کار می کند، زمانی که درجه آب به میزانی که شما تعیین کرده بوده اید برسد، ترموستات به مشعل دستور می دهد که خاموش شود. این روش به همین روال ادامه می یابد و زمانی که دمای آب کم می شود، ترموستات به صورت اتوماتیک به مشعل دستور می دهد که روشن شود و آب را گرم کند.

تنظیم ترموستات موتورخانه

یکی از بهترین و اصلی ترین روش هایی که با استفاده از آن می توان میزان دمای آب و مشعل موتورخانه را کنترل و مدیریت کرد، ترموستات می باشد. تنظیم و عملکرد صحیح ترموستات باعث افزایش میزان کارایی و طول عمر مفید موتورخانه می گردد.

تنظیم ترموستات معمولا در زمان تغییر فصل انجام می شود. به این صورت که در فصول سرد سال که استفاده از آبگرم بیشتر می باشد، ترموستات در دمای بالاتری نسبت به فصول گرم سال تنظیم می شود.

محل نصب ترموستات موتورخانه

به منظور عملکرد صحیح و مناسب موتورخانه، ترموستات باید در مکانی به دور از نور آفتاب، باد سرد، زیر پنجره و راهرو نصب شود. همچنین در محل نصب ترموستات باید چرخش جریان هوای گرم و سرد وجود داشته باشد.

 

نصب ترموستات موتورخانه
نصب ترموستات موتورخانه

در این مقاله مطالبی در رابطه با تعویض و تعمیر ترموستات موتورخانه و همچنین مشکلات رایج موتورخانه ارائه داده ایم.

در تاسیسات نوبهار می توانید از خدماتی همچون نصب انواع سرویس بهداشتی، نصب فلاش تانک، نصب شوفاژ و گرمایش از کف، نصب انواع شیرآلات، نصب انواع کولر گازی و کولر آبی، نصب موتورخانه و…بهره مند شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید به صورت رایگان با مشاوران ما در تماس باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *