دیگ موتورخانه چیست؟

دیگ موتورخانه مخزن پرفشاری است که برای گرم کردن آب ویا به وجود آوردن بخار تولید می شوند. نقش اصلی دیگ در موتورخانه گرم کردن آب مصرفی و گرمایش محیط ساختمان می باشد.

برای گرمایش بیشتر مجتمع های تجاری منبع گرمای موتورخانه مشعل ها هستند که با گاز طبیعی کار می کنند. و علاوه بر آن از مشعل های گازوئیلی به ندرت استفاده می شود.

دیگ های موتورخانه یکی از بخش های اصلی و مهم ساختمان به شمار می رود. دیگ ها بزرگ ترین مصرف کننده های انرژی در ساختمان هستند.

دیگ موتورخانه در نوع چدنی و فولادی تولید می شود. از دیگ های فولادی برای مصرف آب داغ و یا بخار کم فشار استفاده می شود. و در مصارف بخار فشار بالا برای مصارف گرمایشی از آن استفاده می شود.

دیگ های چدنی در گرمایش مکان های تجاری بسیار کاربرد دارند. در این نوع از دیگ ها از لوله استفاده نمی شود، زیرا دارای مقطع های چدنی با آب و گاز احتراقی هستند.

 

تعویض دیگ موتورخانه

یکی از اجزای مهم موتورخانه دیگ آبگرم آن می باشد. تعویض دیگ آبگرم در برخی موارد مانند ایجاد شدن سوراخ های بزرگ که قابل تعمیر نمی باشند باید صورت گیرد.

دیگ آبگرم در سیستم، مرکز موتورخانه داخل یک سیکل است که با وارد شدن آب به داخل سیکل توسط مشعل آب را گرم می کند، و سپس از دیگ خارج می شود، و از طریق لوله ها به بخش های مختلف ساختمان سرایت می کند.

پس از چند سال استفاده از دیگ موتورخانه اگر پوسیدگی و خرابی دیگ بسیار گسترده باشد، و آب را به دمای مورد نظر نرساند باید آن را تعویض نمود.

برای تعویض دیگ اگر ورودی موتورخانه و راه پله های ساختمان بزرگ بود از دیگ فولادی و اگر ورودی کوچک بود از دیگ پره ای استفاده کنید، که به صورت پره پره وارد موتورخانه و در آن به یک دیگر متصل می شوند.

ابزار تعویض دیگ موتورخانه

فازمتر: برای آزمایش کردن وجود یا عدم وجود ولتاژ الکتریکی در دیگ موتورخانه از فاز متر استفاده می شود.

آچارآلن: در دیگ موتور خانه از پیچ های آلن استفاده شده است، بنابراین برای سفت و شل نمودن این پیچ ها باید از آچار آلن که به شکل …… می باشد استفاده کرد.

آچار تخت: برای جلوگیری از چرخیدن انواع پیچ های دیگ موتورخانه از آچار تخت استفاده می شود.

آچارفرانسه: برای برخی از پیچ های دیگ موتورخانه که شش گوش و یا چهار گوش هستند آچار فرانسه کاربرد دارد.

مراحل تعویض دیگ موتورخانه

برای تعویض دیگ موتورخانه در ابتدا باید کلید برق مشعل را قطع کنید، رله مشعل را از پایه آن جدا کرده و سیم های فاز را باز کنید، و سر سیم ها را با چسب برق بپوشانید.

شیرفلکه

شیرفلکه گازوئیل را بسته و شیلنگ های آن را جداکنید. پیچ هایی که به وسیله آن ها مشعل به دیگ متصل شده را باز کنید. لوله های رابط بین دیگ و دودکش را جدا نموده و تمام دریچه های بالا و پایین دیگ را باز کنید.

شیرفلکه در موتورخانه از نظر جنس به انواع شیرفلکه فولادی، برنجی، آلومینیومی، چدنی، پلیمری و… تقسیم می شوند.

محفظه احتراق

مواد زاید داخل محفظه احتراق را به وسیله یک برس دستی به طور کامل تمیز نمایید. از طریق دریچه بالا، فضای بالای پره های دیگ را تمیز کنید. تمام بخش های دیگ را شست و شو دهید.

دودکش عمودی را به طور موقت از داخل موتورخانه قطع نمایید، مقداری ماسه درون گونی بریزید، کلاهک دودکش که بر روی پشت بام قرار دارد را برداشته و گونه را از درون کلاهک به سمت بالا و پایین حرکت دهید، تا جایی که دودکش عمودی تمیزشود و سپس قسمت پایین که بسته اید را باز و دودهای آن را تخلیه کنید.

قسمت جلویی

دریچه پشت و قسمت جلویی دیگ را با خمیر و نخ نسوز در محل خود بگذارید و پیچ های آن را محکم کنید. در بین دیگ و دودکش عمودی، لوله های دودکش افقی را نصب کنید. سپس مشعل را بر روی دیگ قرار دهید و اتصالات الکتریکی آن را بسته و محل موتورخانه و روی دیگ را تمیز کنید.

سوراخ شدن دیگ موتورخانه

یکی از مشکلات رایج دیگ موتورخانه، سوراخ شدن و نشتی آن می باشد که این موضوع می تواند عملکرد دیگ و در نهایت موتورخانه را با اختلال مواجه کند. دلایل زیادی در سوراخ شدن دیگ موتورخانه نقش دارند که برخی از مهمترین آنها عبارتند از:

فشار زیاد آب

اگر فشار آب در دیگ بیش از حد مشخص شده باشد احتمال سوراخ شدن دیگ وجود دارد. بنابراین یکی از موارد مهم در هنگام نصب دیگ موتورخانه این می باشد که فشار آب تنظیم شود.

خوردگی و فرسودگی

خوردگی و فرسودگی یکی دیگر از عواملی می باشد که باعث ایجاد سوراخ و نشتی در دیگ موتورخانه می شود. خوردگی معمولا با افزایش طول عمر موتورخانه ایجاد می گردد.

انفجار در محفظه احتراق

زمانی که در محفظه احتراق کوچک ترین جرقه ای ایجاد شود، انفجار رخ می دهد که به منظور جلوگیری از بروز این مشکل باید مشعل استاندارد برای موتورخانه انتخاب کرد و با سرویس های دوره ای موتورخانه از عدم برخورد شعله با پره های دیگ اطمینان حاصل نمود.

زمان تعویض دیگ موتورخانه

دیگ موتورخانه ها اغلب تا 15 سال عمر می کنند، و گاهی بعضی از آن ها پیش از رسیدن به این عدد کارایی خود را از دست می دهند. برای عمر طولانی دیگ موتورخانه بهتر است، سالانه سرویس هایی بر روی آن انجام شود، که خرابی آن را به حداقل برساند.

برای تعویض دیگ باید به نوع برند آن دقت کافی داشته باشید، که یکی از برندهای معروف از جمله تاسیسات نوبهار میتواند با کیفیت ترین دیگ موتورخانه را در اختیار شما عزیزان قرار دهد.

هزینه تعویض دیگ موتورخانه

دیگ های موتورخانه ظرفیت های مختلفی دارند که هزینه تعویض آنها بر اساس ظرفیت دیگ متفاوت می باشد. به مراتب هرچه میزان ظرفیت دیگ بیشتر باشد هزینه آن نیز افزایش می یابد. بنابراین برای تعیین هزینه دقیق تعویض دیگ باید موتورخانه بررسی شود و متناسب با آن دیگی با ظرفیت مشخص انتخاب شود.

تعویض لوله های دیگ موتورخانه

لوله های دیگ فولادی بر اثر تماس آتش و آب دچار آسیب و نشتی می شوند. در برخی موارد نشتی به قدری زیاد می باشد که به جای تعمیر باید آن ها را تعویض نمود.

برای کم شدن هزینه ها برخی از افراد به جای برش لوله های قبلی و جایگزین نمودن لوله های جدید، از طریق ورود لوله با سایز کوچکتر از لوله قبلی لوله را به داخل لوله قبلی برده و جایگزین می کنند.

تعویض لوله های دیگ موتورخانه
تعویض لوله های دیگ موتورخانه

 

دلایل زیادی برای تعویض دیگ موتورخانه وجود دارد، در بیشتر مواقع علت اصلی تعویض، تنظیم نبودن دیگ موتورخانه و وجود نقص و مشکلدر دیگر اجزای سیستم بوده به به مرور زمان باعث خرابی دیگ شده و مجبور به تعویض نمودن آن می شوید.

پیشنهاد ما به شما عزیزان این است که برای تعویض دیگ های فرسوده با متخصصین تاسیسات نوبهار در ارتباط باشید، و به منظور کاهش یافتن مصرف انرژی در سیستم های گرمایشی و غیر استاندارد، از برنده های معروف تاسیسات نوبهار استفاده کنید.

و برای ایجاد آسایش و حفظ سلامتی محیط زیست دیگ های چدنی و فولادی تولید شده این تاسیسات را استفاده نمایید.

در این مقاله نحوه تعویض دیگ موتورخانه، انواع آن مانند دیگ بخار و..، مراحل تعویض، تعمیر موتورخانه و… ارائه گردید. می توانید با مراجعه به این مقاله اطلاعات خود را در زمینه تعویض دیگ موتورخانه گسترش دهید.

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *