منبع آبگرم یک جز جدایی ناپذیر از موتورخانه می باشد که در دو نوع منبع دوجداره و منبع کویل دار نصب می گردد. این منابع نیز همانند سایر لوازم و قطعات موتورخانه در مواردی با مشکل مواجه می شوند و نیازمند جوشکاری منبع آبگرم موتورخانه یا تعمیر می باشند. در این مطلب قصد داریم نکاتی در رابطه با جوشکاری انواع منبع آبگرم موتورخانه در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

جوشکاری انواع منبع آبگرم موتورخانه
جوشکاری انواع منبع آبگرم موتورخانه

جوشکاری منبع آبگرم

در بسیاری از موارد نواحی زنگ زده و یا سوراخ شده بر روی منبع آبگرم زیاد می باشد. در چنین مواقعی جوشکاری مقرون بصرفه نیست. در مقابل، زمانی که ناحیه آسیب دیدگی کوچک باشد با استفاده از ورق های فولادی می توان آن ناحیه را جوشکاری کرد. به طور کلی می توان گفت جوشکاری منبع آبگرم موتورخانه زمانی انجام می شود که سوراخ یا پوسیدگی ایجاد شده عمیق نباشد.

در جوشکاری و تعمیر منبع آبگرم موتورخانه به این نکته باید توجه کنید که معمولا این منابع به صورت ورق های چند لایه می باشند و این ورقه ها باید بدون فاصله از یکدیگر جوش داده شوند.

اگر جوشکاری منبع به درستی انجام نشود، ممکن است خطوط جوشکاری ورق ها چند تکه شود و سوراخ منبع آبگرم را تشدید کند. بنابراین در صورت عدم توجه کافی به جوشکاری منبع آبگرم موتورخانه، انرژی زیادی هدر می رود و بازدهی سیستم حرارتی کم می شود.

تعویض منبع آبگرم موتورخانه

در مواردی ممکن است میزان پوسیدگی و آسیب دیدگی منبع زیاد باشد، در چنین مواقعی بهترین راه تعویض منبع است. زمانی شما مجبور به تعویض منبع آبگرم موتورخانه می شوید که لایه درونی منبع سوراخ شده باشد و آب گرم مصرفی به راحتی نتواند به نقاط مختلف ساختمان برسد. در چنین مواقعی معمولا به هواگیری موتورخانه می پردازند اما پس از مدت زمان کوتاهی این وضعیت به حالت اولیه خود باز می گردد و منبع نیازمند تعویض می باشد.

هزینه تعویض منبع آبگرم موتورخانه

هزینه تعویض منبع آبگرم موتورخانه به عواملی همچون نوع و ابعاد لوله ها و اتصالات، حمل منبع از کارخانه به محل نصب و همچنین ظرفیت منبع و تغییراتی که در لوله کشی آن اتفاق می افتد، بستگی دارد.

سوراخ شدن منبع آبگرم موتورخانه و جوشکاری آن

در برخی مواقع ممکن است ساکنان ساختمان با مشکل کمبود و یا عدم وجود آب گرم رو به رو شوند که در چنین مواقعی معمولا منبع آبگرم موتورخانه سوراخ شده است. سوراخ شدن منبع آبگرم قابل رویت نمی باشد و به راحتی نمی توان سوراخ را مشاهده کرد.

منابع آبگرم موتورخانه معمولا در اثر فشار زیاد آب سوراخ می شوند. از دیگر دلایل سوراخ شدن منبع آبگرم موتورخانه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در مواردی ممکن است به دلیل عدم نصب صافی، مواد و ذرات مختلفی از سمت دیگ وارد منبع آب گرم شوند.
  • عدم انتخاب منبع آب مناسب و تعداد برفل هایی که روی آن قرار می گیرد از دیگر دلایل سوراخ شدن منبع آبگرم موتورخانه می باشد.
  • ساییده شدن لوله های متصل به منبع و لرزش بیش از حد پمپ از دیگر دلایل سوراخ شدن منبع آبگرم موتورخانه است.
سوراخ شدن منبع آبگرم موتورخانه و جوشکاری آن
سوراخ شدن منبع آبگرم موتورخانه و جوشکاری آن

جلوگیری از سوراخ شدن منبع آبگرم موتورخانه

با رعایت موارد زیر می توان از سوراخ شدن و در نهایت جوشکاری منبع آبگرم موتورخانه جلوگیری کنید:

  • به منظور جلوگیری از ورود رسوب به منابع آب گرم، از سختی گیر رزینی استفاده کنید.
  • تا حد امکان از منابع آب گرمی که ضخامت 9/0 و تحمل تنش بالایی دارند استفاده کنید.
  • در مسیر برگشت موتورخانه از شیر سه راه موتوری دایورتینگ استفاده کنید تا آب در دماهای بالا بتواند به راحتی وارد دیگ شود.

اسید شویی منبع آب گرم موتورخانه

در قسمت قبل به بررسی راه های جلوگیری از سوراخ شدن منبع آبگرم موتورخانه پرداخته ایم. در این قسمت اسید شویی این منابع که یکی دیگر از راه های جلوگیری از سوراخ شدن منبع می باشد را بررسی می کنیم.

با استفاده از اسیدشویی منبع آبگرم موتورخانه و پاک زدایی منبع از رسوب و مواد مختلف می توان از سوراخ شدن و جوشکاری منبع آبگرم موتورخانه جلوگیری کرد.

در اسیدشویی منابع آبگرم، موتورخانه باید در حالت خاموش باشد و شیر فلکه های آن قطع شود. سپس داخل منبع با استفاده از اسید شستشو داده می شود. با این روش می توان رسوبات جمع زده شده را از منبع آبگرم جدا کرد.

این نکته را در نظر داشته باشید که کار کردن با اسید بسیار خطرناک می باشد و اینکار باید توسط تکنسین های ماهر و حرفه ای انجام شود.

منبع کویل دار

منابع کویل دار یکی دیگر از انواع منابع آبگرم موتورخانه ها می باشند که در دو حالت عمودی و افقی ساخته می شوند و دارای ظرفیت های مختلفی می باشند.

از منابع کویل دار می توان در ساختمان های مسکونی، اداری، تجاری، آموزشی و ورزشی استفاده کرد. منبع کویل دار دارای یک لایه بیرونی از جنس مس می باشد که این لایه وظیفه انتقال حرارت را بر عهده دارد.

در برخی مواقع ممکن است بر اثر ناهماهنگی میان سایز لوله ها و فشار آب، منبع سوراخ شود. تجمع رسوب و ذرات مختلف یکی دیگر از دلایل سوراخ شدن منبع کویل دار می باشد.

شستشوی مکانیکی یا اسیدشویی می تواند از تجمع این ذرات داخل لوله های منبع کویل دار جلوگیری کند. سوراخ های کوچک ایجاد شد بر روی بدنه منابع کویل دار را می توان با استفاده از جوشکاری برطرف کرد.

تفاوت منبع دوجداره و منبع کویل دار

از تفاوت های میان منابع دوجداره و منابع کویل دار می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در ظرفیت های بزرگ از منابع کویل دار استفاده می شود. زیرا ظرفیت منابع کویل دار معمولا پنج برابر ظرفیت منابع دوجداره است.
  • در منابع کویل دار میزان تلفات حرارتی کمتر از منابع دوجداره می باشد. زیرا در منابع کویل دار، کویل داخلی هیچ گونه تماسی با محیط بیرون ندارد. این در حالی است که در منابع دوجداره لایه بیرونی با محیط اطراف در تماس می باشد و تلفات حرارتی بسیار است.
  • اگر منابع دوجداره دچار نشتی شوند به راحتی نمی توان آنها را جوشکاری و یا تعمیر کرد. اما از آنجایی که منابع کویل دار تک لایه می باشند، امکان جوشکاری و تعمیر آنها وجود دارد.
  • در منابع کویل دار، کویل های مسی به صورت رفت و برگشتی می باشند در نتیجه میزان افت فشار آب بیشتر از منابع دوجداره است. همچنین منابع کویل دار به پمپ سیرکولاتور با هد بیشتر نیاز دارند.
  • ضخامت عدسی ها در منابع کویل دار بیشتر از منابع دوجداره است.
  • منابع دوجداره در ارتفاعی بالاتر از کلکتور آب نصب می شوند.

رسوب زدایی منبع آبگرم موتورخانه

یکی از شایعترین خرابی هایی که در منابع آبگرم بخصوص منابع کویل دار اتفاق می افتد، جمع شدن رسوب است. جمع شدن رسوب در اطراف کویل های مسی داخل منبع، مشکلاتی از جمله کمبود آب گرم را به همراه دارد.

یکی از راه های رسوب زدایی منابع آبگرم موتورخانه، اسید شویی می باشد. اسیدشویی منابع آبگرم موتورخانه نیز به دو روش انجام می شود. در روش اول اسیدشویی به صورت دستی و در روش دوم اسید شویی با استفاده از پمپ شستشو انجام می گردد. معمولا برای منابعی که حجم کوچکی دارند از اسیدشویی دستی استفاده می کنند.

یکی دیگر از روش های رسوب زدایی منابع آبگرم موتورخانه، وارد کردن شوک حرارتی به منبع می باشد. این روش بیشتر برای منابع کویل دار مورد استفاده قرار می گیرد. به این صورت که کویل از داخل منبع خارج می شود و رسوبات آن با استفاده از شوک حرارتی از بین می رود.

با توجه به مواردی که در این مقاله بیان کرده ایم، منابع آبگرم موتورخانه به دو دسته منابع کویل دار و منابع دوجداره تقسیم می شوند. هر کدام از این منابع دارای ظرفیت ها و ابعاد مختلفی می باشند. همچنین جوشکاری کردن در منابع کویل دار به دلیل تک لایه بودن آسانتر از منابع دوجداره است.

در مواقعی که منابع آبگرم کویل دار سوراخ می شوند، با استفاده از یک تکه ورق فولادی می توان ناحیه سوراخ شده را جوشکاری کرد. جوشکاری منابع آبگرم موتورخانه کاری تخصصی می باشد و به تکنسین های ماهر و کار آزموده نیاز دارد.

امیدواریم با ارائه این مطالب توانسته باشیم اطلاعات مفیدی در رابطه با جوشکاری انواع منابع آبگرم موتورخانه در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *