منبع کویل دار چیست؟

این نوع منبع از یک مخزن و یک کویل ساخته می شود، و آب سرد به صورت غیر مستقیم گرم می شود. منبع کویل دار به عنوان مبدل حرارتی در تامین آبگرم و نگهداری آن برای مصرف خانگی و… اهمیت زیادی دارد.

منبع کویلی به دو دسته ایستاده و خوابیده تقسیم می شود. هر نوع از این منبع ها برای موتورخانه های مختلف مناسب می باشد، و از لحاظ شستشو و اسیدزدایی با یک دیگر متفاوت هستند.

منبع کویل ایستاده همان طور که از نامش مشخص است، به صورت ایستاده در موتورخانه قرار داده می شود. در اکثر موتورخانه ها این نوع منبع را قرار می دهند. زیرا محل نصب آن جایی برای شستشوی منبع کویل دارد، و کار شستشو را راحت تر می کند.

منبع کویل خوابیده باید بر روی دیوار و پایه هایی که برای آن ساخته شده است نصب شود، و شستشوی آن به دلیل کمبود جا سخت تر از منبع کویل ایستاده می باشد.

منبع کویل دار
منبع کویل دار

اجزای منبع کویل دار

  • بدنه: بدنه کویل از ورق گالوانیزه با ضخامت های متفاوتی ساخته می شود. که این ضخامت بر اساس ظرفیت دمای آب و فشار سیستم متفاوت می باشد.
  • کویل: از کویل های مسی برای انتقال حرارت با انتقال گرما بالا استفاده می شود.
  • دریچه باز: در بدنه منبع و هم تراز با کویل دریچه ای وجود دارد، که توسط آن داخل منبع قابل مشاهده می باشد، و تعمیرات منبع از طریق دریچه انجام می شود.
  • لوله های ارتباطی: لوله های ارتباطی شامل لوله های آب سرد، آب گرم و لوله های گرمایش کویل است.
  • بوشن ها: بوشن ها قطعه ای پیچ دار که در دو حالت فلزی و پلاستیکی تولید می شوند، و وظیفه ی آن ها متصل نمودن دو لوله ارتباطی به یک دیگر می باشد.

مراحل شستشوی کویل منبع آبگرم موتورخانه

شستشوی منبع کویل باید توسط متخصصین کاردان انجام شود، پیشنهاد ما به شما این است، که از متخصصین تاسیسات نوبهار در این زمینه کمک بگیرید.

  • در ابتدا شیر آب سرد و آب گرم کویل را ببندید، سپس شیر تخلیه را باز و آب داخل مخزن را به طور کامل خارج نمایید.
  • پمپ ارسال آب را خاموش کنید، پیچ ها را باز کرده و کویل را بیرون آورید.
  • کویل را در یک بشکه قرار دهید، به آرامی اسید ها را بر روی کویل بریزید.
  • به فاصله زمانی 10 دقیقه یک بار بشکه را تکان دهید، تا رسوبات از آن جدا شوند.
  • برای شستشو و رسوب زدایی داخل کویل با استفاده از یک قیف مقداری اسید به داخل آن وارد کنید، و سپس شستشو دهید.
  • پس از اتمام کار اسیدشویی کویل را به طور کامل با آب شستشو دهید، این کار باعث می شود، فلز کویل با اسید واکنش نشان ندهد، و دچار آسیب نشود.
  • زائده هایی که داخل محفظه کویل باقی مانده را با استفاده از یک فرچه تمیز کنید.
  • کویل را با واشر که معروف به ورد ممنوع است، با استفاده از مقداری چسب آب بندی نمایید.
  • دهانه عدسی را به چسب آغشته کنید. و قبل از این که چسب خشک شود، کویل را جایگزین کنید، پیچ های عدسی را به صورت ضربدری بسته و سعی کنید، کویل را به سمت جلو حرکت ندهید.
  • مجدد لوله های شیر هوا و مدار گرمایشی را نصب کنید، و کلکتور رفت و برگشت را باز نمایید تا آب دورون کویل به جریان در آید.
  • هوای درون مبدل را با استفاده از شیر هواگیری خارج کنید. و در آخر شیر آب شهر را باز کنید، تا منبع کویل وظیفه خود را انجام دهد.

مزایای شستشوی منبع کویل موتورخانه

  • منبع کویل به عنوان یک آبگرمکن در موتورخانه قرار دارد. شستشوی آن به طورمداوم باعث افزایش کارایی کل سیستم می شود.
  • شستشوی منبع کویل آبگرم معمولا با روش اسیدشویی یا مکانیکی بسیار کاربردی می باشد، به گونه ای که رسوب های داخل کویل را به طور کامل می زداید.
  • رسوبات کویل باعث افزایش مصرف سوخت موتورخانه و کاهش راندمان سیستم کویل می شود، و اگر مدت زمان شستشوی کویل زیاد شود، باعث کاهش انتقال حرارت بین دیگر اجزای موتورخانه خواهد شد.
  • عدم خرابی مخزن و خراب شدن کویل ها باعث شده منبع کویل دار آب گرم به تعمیرات کمتری نیاز داشته باشد، همچنین باید به اسیدشویی و یا شستشوی کویل بیشتر توجه شود.

    شستشوی منبع کویل موتورخانه
    شستشوی منبع کویل موتورخانه

نکات مهم در رابطه با شستشوی شیمیایی منبع کویل دار موتورخانه

  • در ماده شیمیایی، مواد بازدارنده خورندگی برای شستشوی منبع کویل الزامی می باشد. در غیر این صورت آسیب های جبران ناپذیری بر روی فلز منبع تاثیر گذار است.
  • در حین کار استفاده از تجهیزات ایمنی مانند ماسک، چکمه، دستکش، عینک و… ضروری می باشد.
  • پس از اتمام کار شستشوی منبع کویل آبکشی آن را فراموش نکنید. مواد های شیمیایی باید به طور کامل شسته شوند، که باقی مانده مواد باعث خورندگی و آسیب دیدن تجهیزات موتورخانه نشود.

زمان شستشوی منبع کویل

با ایجاد رسوب بر روی منبع کویل مقدار آب گرم مصرفی کاهش می یابد، که مصرف کنندگان به راحتی می توانند متوجه این موضوع شوند. در اوج مصرف آب سرد شدن آن دلیل بر رسوب گیری کویل نمی باشد، و در صورتی که آبگرم به سادگی پاسخگوی مصرف خانوارها بوده و به تازگی توان آن کم شده باشد میتواند دلیل مجکمی برای رسوب گیری منبع باشد.

زمان شستشوی کویل در بازده زمانی یک الی دو سال زمان مناسبی می باشد، اما بر اساس مصرف این بازده زمان آن قابل تغییر است، به صورتی که از 6 ماه تا 4 سال مشاهده شده است.

شستشوی کویل در مدت زمان کم مانند 6 ماه باعث آسیب رساندن به آن می شود، زیرا آب ورودی بیش ازحد و کم بودن ظرفیت منبع کویل برای کل سیستم مضر خواهد بود.

هنگام روشن کردن پکیج به خوبی، روشن می شود اما آب آن گرم نمی شود، و یا مدت زمان زیادی طول می کشد تا گرم شود. و هنگامی که پکیج روشن می شود صدای تق تق می هد، فشار پکیج بی دلیل بالا و پایین می رود.

اسید مورد استفاده در شستشوی کویل موتورخانه

برای شستشوی منبع کویل آبگرم از اسیدهایی که دارای اینهیبیتورمی باشد، بهتر است استفاده شود، که مانع از خوردگی فلز کویل در زمان شستشو شود. اسید ها را باید کم کم و بر اساس میزان رسوب های باقی مانده به آب اضافه کنید. زیرا فرو بردن یکباره کویل به اسیدهای قوی باعث سوراخ شدن آن می شود.

تمام سطح کویل به یک مقدار رسوب ندارند، و اسیدهای قوی محل رسوبات کمتر را سریع تر از بین می برد و شروع به خراب کردن لایه های فلز می کند. به این نکته باید توجه کنید، که اینهیبیتورها باعث کاهش خوردگی فلز کویل خواهد شد و به طور کامل از آن محافظت نمی کند.

هزینه شستشوی منبع کویل

هزینه رسوب زدایی و شستشوی منبع کویل نسبت مسائل فنی دیگر منبع کویل پیچیده تر می باشد. در هزینه شستشوی کویل عواملی از جمله ظرفیت منبع کویل دار، اتصالات مورد استفاده، فضای موتورخانه موثر می باشد.

شستشو کویل های قدیمی نسبت به کویل های جدید هزینه های بیشتری نیاز دارند، زیرا ممکن است وسایل مورد استفاده نظیر پیچ و مهره و… از بین رفته باشد و در زمان اسید شویی و شستشو کارایی خود را به طور کامل از دست دهند، و نیاز به تعویض آن ها باشد.

شستشوی منبع کویل به روش مکانیکی

در رسوب زدایی و شستشو به روش مکانیکی کویل را با آب یخ و سپس با آب جوش سرد و گرم کنید، و کویل را درون آن قرار دهید. با استفاده از این روش ممکن است، رسوبات به اندازه کافی از روی کویل برداشته نشوند.

رسوب زدایی و شستشوی منبع دو جداره

به ندرت رسوب زدایی منابع دو جداره انجام می شود. زیرا عمر این منبع ها ده تا دوازده سال است. و به دلیل تبادل بالای مخزن دو جداره نسبت به منبع کویل دار در صورت رسوب گرفتگی تبادل حرارتی کاهش نمی یابد.

اگر منبع های دو جداره ضخامت بسیار بالایی داشته باشند و سوراخ بر روی آن ها ایجاد نشده باشد با روش رسوب زدایی میتوان راندمان منبع را افزایش داد. برای رسوب زدایی منبع های دوجدا یا با تخلیه از قسمت زیر آن رسوبات را به صورت کامل خارج کنید و یا با استفاده از پمپ و مقداری اسید منبع را شستشو دهید.

دلیل تشکیل رسوب روی کویل چیست؟

آب شهری دارای مواد محلول زیادی می باشد که هر یک از این مواد رسوباتی را بر روی کویل ایجاد می کنند. در واقع این گونه می توان بیان کرد که گرم کردن آبی که حاوی یون های منیزیم و کلسیم است موجب تشکیل رسوب بر روی این کویل ها می گردد.

به هر میزان که اختلاف دما میان آب داخل کویل و آب سرد ورودی به آن بیشتر باشد، میزان تولید رسوبات نیز بیشتر است. همچنین میزان آب مصرفی و سختی آن نیز در تشکیل این رسوبات نقش موثری دارد.

چگونه از تشکیل رسوب بر روی کویل جلوگیری شود؟

در آب های شهری که آب ورودی کویل هستند محلول زیادی وجود دارد، که برخی از این مواد باعث ایجاد رسوب در کویل می شوند. سختی آب یکی از عوامل اصلی ایجاد رسوب می باشد. هرچقدر بین آب سرد ورودی و آب داخل کویل اختلاف دما بیشتر باشد، باعث افزایش رسوب ها می شود. برای جلوگیری از کم شدن رسوبات در زیر به دو مورد اشاره خواهیم کرد.

  • با کم نمودن دمای آب موتورخانه در تابستان می توان اختلاف دما را کاهش داد وتولید رسوبات را کم نمود.
  • در صورت استفاده از بخار برای گرمایش کویل فشار بخار را کاهش دهید، که دمای بخار هم کاهش یابد.
چگونه از تشکیل رسوب بر روی کویل جلوگیری شود؟
چگونه از تشکیل رسوب بر روی کویل جلوگیری شود؟

به طور خلاصه می توان گفت منبع کویل دار در تامین آب گرم مصرفی به کار برده می شود. این منبع انواع مختلفی دارد، که به صورت عمودی، افقی، تک کویل، دو کویل تولید می شوند. و از نظر جنس مخزن، فرم کویل، نوع سیال گرم کننده با یک دیگر متفاوت می باشند.

شستشوی منبع کویل که از نظر عمودی و افقی بودن و جنس آن ها با یک دیگر متفاوت است. و برای این کار باید با افراد که در این زمینه تخصص دارند در ارتباط باشید. می توانید از طریق راه های ارتباطی مختلف با کاربران تاسیسات نوبهار در ارتباط باشید.

در این مقاله شستشوی کویل منبع آبگرم موتورخانه ارائه گردید. امیدواریم که اطلاعات مفیدی در اختیار شما عزیزان قرار داده باشیم. تاسیسات نوبهار در زمینه شستشوی کویل منبع آبگرم، لوله کشی ساختمان های مسکونی، صنعتی و…، نصب و تعمیر انواع موتورخانه، نصب و تعویض انواع شیرآلات و… آماده خدمت رسانی به شما عزیزان خواهد بود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *