یکی از اصلی ترین و مهمترین بخش های موتورخانه، منبع موتورخانه است که به عنوان آبگرمکن غیر مستقیم نیز شناخته می شود. در واقع منبع یک جز جدا نشدنی از موتورخانه می باشد که در صورت خرابی می تواند تامین آب گرم توسط موتورخانه را با مشکل مواجه کند. در ادامه به بررسی بیشتر تعمیر منبع موتورخانه می پردازیم.

تعمیر منبع موتورخانه
تعمیر منبع موتورخانه

نحوه عملکرد منبع موتورخانه

منبع موتورخانه از دو استوانه داخلی و خارجی تشکیل شده که یکی از این استوانه ها محاط بر استوانه دیگر است. نحوه عملکرد منبع موتورخانه به این صورت می باشد که آب توسط مشعل گرم می شود و به داخل سیستم منتقل می گردد. این آب گرم در داخل استوانه داخلی و فضای بین استوانه داخلی و خارجی جریان می یابد. در واقع آب گرمی که در استوانه داخلی در جریان است برای سیستم گرمایشی ساختمان و آب گرمی که میان دو استوانه در جریان است برای لوله کشی آب شرب ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد.

عوامل خرابی منبع موتورخانه

عوامل اصلی خرابی منبع موتورخانه عبارتند از:

  • جریان آب نامناسب و تصفیه نشده که حاوی رسوبات سنگین و کاتیون های سنگین است یکی از رایج ترین عوامل خرابی منبع موتورخانه می باشد.
  • اگر از جوشکاری غیر اصولی در منبع موتورخانه استفاده شده باشد، در زمانی که منبع تنش های زیادی را تحمل می کند می تواند مشکلاتی را به وجود بیاورد. از جمله این مشکلات می توان به عملکرد ضعیف چرخه های رفت و برگشت دمایی اشاره کرد.
  • سوراخ شدن منبع یکی دیگر از عوامل خرابی منبع موتورخانه می باشد که این مورد معمولا زمانی اتفاق می افتد که ورق ها به صورت چند تکه و با عدم رعایت فاصله استاندارد جوشکاری شوند.
  • ایجاد رسوب در جداره های منبع می تواند یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار در خرابی منبع موتورخانه باشد که این مشکل زمانی ایجاد می شود که آب گرم برای مدت طولانی به صورت ساکن در منبع بماند.
  • اگر منبع به خوبی عایق بندی نشود تبادل حرارتی میان منبع و محیط رخ می دهد که این تبادل حرارتی می تواند باعث اتلاف حرارت و بازدهی حرارتی پایین شود.

اگر هر یک از عوامل فوق برای منبع موتورخانه رخ دهد، منبع موتورخانه نیاز به تعمیر دارد. تاسیسات نوبهار با سال ها سابقه در زمینه تعمیر اجزا موتورخانه می تواند در تعمیر منبع موتورخانه به شما کمک کند.

هزینه تعمیر منبع موتورخانه

هزینه تعمیر منبع موتورخانه به عوامل مختلفی همچون میزان خرابی منبع وابسته است. به منظور تعیین هزینه دقیق تعمیر منبع موتورخانه، تکسنین های تاسیسات نوبهار به بررسی مشکل منبع می پردازند و سپس هزینه را با توجه به مشکل ایجاد شده تعیین می کنند. اگر مشکل جزئی برای منبع موتورخانه به وجود آمده باشد، هزینه تعمیر منبع موتورخانه کمتر از زمانی می شود که مشکلات بزرگ برای منبع به وجود آمده باشد.

هزینه تعمیر منبع موتورخانه
هزینه تعمیر منبع موتورخانه

تعویض منبع موتورخانه

زمانی که مشکل به وجود آمده برای منبع موتورخانه بسیار پیچیده باشد و نتوان آن را تعمیر کرد باید نسبت به تعویض منبع موتورخانه اقدام کنید. در برخی موارد که منبع سوراخ می شود می توان با جوشکاری، سوراخ ایجاد شده را پوشش داد اما جوشکاری متعدد در یک محل می تواند باعث کاهش ضخامت ورق شود. در چنین مواقعی بهتر است که منبع تعویض گردد. به منظور بررسی اینکه آیا منبع موتورخانه نیاز به تعویض دارد یا خیر می توانید با تکنسین های تاسیسات نوبهار در ارتباط باشید.

هزینه تعویض منبع موتورخانه

هزینه تعویض منبع موتورخانه به عوامل گوناگونی بستگی دارد که عبارتند از:

  • حمل منبع: اولین هزینه ای که به منظور تعویض منبع باید پرداخت شود، هزینه حمل منبع می باشد که این هزینه معمولا به عهده مشتری است با این حال برخی از فروشندگان به عنوان تخفیف این هزینه را به عهده می گیرند.
  • خرید لوله و اتصالات: تعویض منبع موتورخانه نیازمند لوله و اتصالات جدید می باشد که ابعاد آنها نیز توسط تکنسین مشخص می شود.
  • دستمزد تکنسین: یکی دیگر از عواملی که در هزینه تعویض موتورخانه تاثیر گذار است، دستمزد تکنسین می باشد.
هزینه تعویض منبع موتورخانه
هزینه تعویض منبع موتورخانه

چرا منبع موتورخانه سوراخ می شود؟

سوراخ شدن منبع یکی از رایج ترین خرابی هایی است که در منبع موتورخانه رخ می دهد. معمولا سوراخ در محل عدسی ها ایجاد می شود. در واقع زمانی که آب شهری داخل منبع به جریان در آورده می شود و برای مدت طولانی در آن باقی می ماند منجر به خوردگی و سوراخ شدن منبع می گردد. سوراخ ایجاد شده در منبع موتورخانه اگر کوچک باشد می توان با جوشکاری آن را ترمیم و برطرف نمود. با این حال در بسیاری از مواقع سوراخ ایجاد شده بزرگ و یا در قسمتی می باشد که با استفاده از جوشکاری نمی توان آن را ترمیم کرد و باید منبع موتورخانه را عوض کرد.

جوشکاری منبع موتورخانه

فرایند جوشکاری انواع منبع آبگرم موتورخانه با استفاده از تکنولوژی قوس الکتریکی در حرارت بالا انجام می شود. جوشکاری یک قسمت از منبع موتورخانه باعث سیاه شدن آن قسمت می شود زیرا در اثر حرارت ورق گالوانیزه سیاه می گردد.

به طور کلی جوشکاری یک فرایند مفید برای منبع موتورخانه نمی باشد زیرا پس از مدت زمان کوتاهی قسمت جوشکاری شده زنگ می زند و باعث ورود آب زنگ زده به مدار آبگرم می شود.

عایق کاری منبع موتورخانه

به منظور جلوگیری از اتلاف انرژی گرمایی منبع موتورخانه، این منبع را عایق کاری می کنند. در فرایند عایق کاری منبع موتورخانه از پلی اتیلن، پشم شیشه و پشم سنگ استفاده می شود. اگر عایق کاری به صورت اصولی و صحیح انجام شود، علاوه بر جلوگیری از اتلاق انرژی، بازده منبع موتورخانه نیز افزایش می یابد و در نتیجه تمامی این موارد باعث کاهش هزینه های تحمیل شده به ساختمان می گردد.

عایق کاری منبع موتورخانه
عایق کاری منبع موتورخانه

خدمات تعمیر منبع موتورخانه توسط تاسیسات نوبهار

خدماتی که تاسیسات نوبهار در زمینه تعویض و تعمیر منبع موتورخانه انجام می دهند عبارتند از:

  • تعمیر و تعویض منبع دوجداره موتورخانه
  • نصب منبع
  • لوله کشی منبع
  • جوشکاری منبع
  • عایق کاری منبع

 

تاسیسات نوبهار در این مقاله به بررسی تعمیر منبع موتورخانه، تعویض منبع موتورخانه، عوامل موثر در خرابی منبع موتورخانه و مواردی از این قبیل پرداخته است. تاسیسات نوبهار با سال ها سابقه در زمینه تاسیسات ساختمانی، آماده خدمت رسانی به شما عزیزان در زمینه نصب و تعمیر منبع موتورخانه می باشد. علاوه بر آن کلیه کارهای مربوط به تاسیسات ساختمان توسط گروه تاسیسات نوبهار انجام می شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید با مشاوران ما به صورت رایگان در تماس باشید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *