فواید و مضرات وجود موتور خانه

فواید و مضرات وجود موتور خانه


موتورخانه چیست؟

موتورخانه به فضایی در داخل یا خارج ساختمان ها گفته می شود که تمامی ابزارها و سیستم های مکانیکی و الکتریکی تولید گرما ، سرما و آب گرم در آن تعبیه شده است. این وسایل بزرگ و سنگین هستند  در نتیجه حتما باید در فضایی جداگانه از ساختمان نگهداری شوند تا هم استفاده از آنها بهینه و بهتر باشد و هم اینکه خطرات کمتری را برای ساکنین ایجاد کنند. اما هر سیستمی که برای تولید آب گرم یا هوای گرم داخل ساختمان ها اعم از مسکونی یا اداری و یا تجاری استفاده می شود، قطعا معایب و مزایایی خواهد داشت که موتورخانه ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند و مانند همه دستگاه ها و سیستم هایی دیگر می توانند در برخی مواقع مفید و برخی موارد هم دردسرساز باشند.

موتور خانه
موتور خانه

فواید وجود موتورخانه

اولین مزیتی که برای موتورخانه مرکزی در نظر گرفته می شود، طول عمر بیشتر آنها است یعنی استفاده درست و تعمیرات و نگهداری به موقع از آنها می تواند شما را تا سال ها از هزینه های زیاد و متعدد محفوظ داشته در عین حال همیشه آب گرم و سیستم گرمایش مطبوعی در ساختمان  در اختیار دارید.

موتورخانه مرکزی

اگر موتورخانه مرکزی را برای سه واحد یا بیشتر استفاده شود، به لحاظ انرژی مقرون به صرفه تر بوده و هزینه های کمتری را برای ساکنین ساختمان به همراه خواهد داشت. علت اینکه گفته می شود تعداد واحد ها سه یا بیشتر باشد به لحاظ تراکم بیشتر است و همان تقسیم میزان مصرف انرژی که در تعداد واحد های بیشتر این میزان مصرف انرژی هم کمتر خواهد شد.

هزینه های کمتر برای راه اندازی موتورخانه مرکزی

 برای نصب و راه اندازی موتورخانه مرکزی هزینه های اولیه کمتری نسبت به دستگاه هایی با کاربرد مشابه لازم است. البته همانطور که گفته شد این موضوع برای ساختمان هایی با حداقل سه واحد صدق می کند.

 مزیت دیگر موتورخانه مرکزی ایمن تر بودن آن است. موتورخانه مرکزی به دلیل اینکه در فضایی خارج از محل مسکونی یا ساختمان تعبیه می شود به لحاظ ایمنی بهتر بوده و خطرات کمتری را برای ساکنین به همراه خواهد داشت.

راه اندازی موتور خانه مرکزی
راه اندازی موتور خانه مرکزی

تجمع همه تجهیزات لازم در موتورخانه مرکزی

 همه دستگاه های مورد نیاز برای این سیستم مانند تجهیزات برودتی و حرارتی و تاسیسات بهداشتی، آتش نشانی، برق اضطراری، تابلو برق ها و هر چیز دیگری که در این خصوص لازم است در یک مکان جمع شده و علاوه بر اینکه فضای کمتری اشغال می کنند، نگهداری از آنها ساده تر و مقرون به صرفه تر است.

 اجرای سیستم دودکش متمرکز برای این سیستم مرکزی از مزایای دیگر آن محسوب می شود. همچنین هوای لازم برای سوخت و احتراق از هوای آزاد بیرون تامین می شود، کیفیت هوای داخل ساختمان ها هم بهتر شده و دچار کمبود اکسیژن نخواهند شد.

 مزیت تجهیزات موتورخانه

مزیت دیگری که برای موتورخانه مرکزی در نظر گرفته می شود، این است که چون این سیستم به صورت متمرکز بوده و همه تجهیزات الکتریکی و مکانیکی مورد نیاز آن در یک محل جمع شده اند، ضریب همزمانی میزان ظرفیت کلی دستگاه های حرارتی هفتاد درصد از سیستم هایی که به صورت غیر متمرکز استفاده می شوند، کمتر است. در سیستم های غیر متمرکز دستگاه بر اساس پیک بار هر واحد انتخاب می شود.

 مزیت و نکته حائز اهمیت برای موتورخانه مرکزی این است که برای تعبیه و نصب دستگاههای مربوط به آن نیاز نیست از فضاهای مفید ساختمان ها استفاده شود و استفاده از فضاهای بدون استفاده مانند زیرزمین و پارکینگ هم امکان پذیر خواهد بود. بنابراین در ساختمان های امروزی که متراژ پایینی دارند به راحتی قابل استفاده است.

برای ساختمان های با متراژ پایین تر پکیج گزینه بهتری می باشد. زیرا از نظر هزینه های نصب، تعمیر و راه اندازی نسبت به موتورخانه مقرون بصرفه تر است.

سیستم  پشتیبانی

به دلیل استفاده همه ساکنین از سیستم موتورخانه مرکزی استفاده می کنند، نگهداری این سیستم با دقت بیشتری توسط مدیریت انجام می شود و در طراحی نیز همواره سیستم پشتیبان در نظر گرفته می شود و به همین دلیل در زمانهای خرابی سیستم، مشکلی برای استفاده کنندگان پیش نخواهد آمد. همچنین هزینه تعمیرات نیز به نسبت استفاده کنندگان تقسیم خواهد شد.

در سامانه موتورخانه مرکزی به دلیل وجود مخزن ذخیره آبگرم مصرفی، همواره میزان قابل ملاحظه ای آب گرم یکنواخت برای مصرف وجود دارد.

معایب موتورخانه مرکزی

 از معایب موتورخانه مرکزی می توان به استفاده از فضای بیشتر اشاره کرد. این سیستم نسبت به وسایل گرمایشی دیگر، فضای بیشتری را اشغال می کند.

 تغییرات مورد نیاز برای بار حرارتی واحد ها با تاخیر بیشتری انجام خواهد شد. از معایب دیگر موتورخانه مرکزی ایجاد اختلاف نظر در میزان حق شارژ بین ساکنین است که عموما اتفاق می افتد.

موتورخانه مرکزی
موتورخانه مرکزی

اتصال به مصرف کنندگان

زیاد بودن هزینه های اتصال مصرف کنندگان به سیستم توزیع موجب می گردد که در برخی موارد مصرف کننده از اتصال به سیستم سرمایش و گرمایش مرکزی منصرف شود و از سیستم های با موتورخانه کوچک استفاده کند.

شما میتوانید جهت نصب و تعمیر موتورخانه به وبسایت تاسیسات نوبهار مراجعه کرده و از نحوه ی تعمیر و نصب آن مطلع شوید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *