نحوه تنظیم کولر

نحوه تنظیم کولر


تنظیم کولر

همانطور که می دانید از اواخر فصل تابستان یا اوایل پاییز کولرها خاموش می شوند و برای حدود 7 تا 9 ماه بدون استفاده باقی می مانند. اکثر کولرهای آبی روی پشت بام و یا فضای باز قرار داده می شوند. و این امرسبب جذب گرد و غبار هوا به کولر می شود. از این رو توصیه می شود قبل از راه اندازی مجدد کولر آن را بشویید. البته لازم به ذکر است که تنظیم کولر قبل از راه اندازی مجدد آن در فصول گرم سال نیز از اهمیت قابل توجهی برخوردار می باشد.

بعد از این که استفاده از کولر به اتمام برسد معمولا مقداری آب در داخل دستگاه باقی خواهد ماند که بدون شک بستر مناسبی برای رشد انواع باکتری ها و میکروب ها ایجاد خواهد کرد. در صورتی که قبل از راه اندازی کولر آن را نشویید و تنظیم کولر را به درستی انجام ندهید انواع باکتری ها به محل زندگی شما وارد می شوند. وقتی به سراغ سرویس کولر بروید بدون شک متوجه خواهید شد که هزینه هایی به شما تحمیل شده است. تمامی وسایل مکانیکی الکتریکی دارای بازه عمر مفید هستند و به منظور استفاده بهینه از آن ها به تعویض قطعات و یا تعمیر نیاز خواهید داشت. در ادامه نحوه تنظیم کولر را به شما آموزش خواهیم داد.

تنظیم کولر
تنظیم کولر

تنظیم کولر و تسمه آن هنگام راه اندازی مجدد این دستگاه

قبل از راه اندازی مجدد کولر ابتدا بهتر است موتور آن را مورد بررسی قرار دهید. و پس از این که خیال شما از این بابت راحت شد بهتر است به سراغ تنظیم کولر و تنظیم تسمه آن بروید. همواره باید مطمئن باشید که تسمه این دستگاه دارای سفتی کافی است. در صورتی که تسمه خیلی شل باشد حرکت موتور به خوبی به پروانه منتقل نخواهد شد و این امر کارایی دستگاه را تا حد قابل توجهی کاهش خواهد داد.

فشار وارده به موتور و افزایش مصرف برق نیز در این شرایط افزایش خواهد یافت. برای تنظیم کولر در این صورت کافی است پیچ هایی که موتور را روی حلزونی مستقر کرده اند اندکی شل کنید. این پیچ ها معمولا دارای چند سانتی متر رگلاژ هستند. سپس می توانید موتور را جابجا نمایید و دوباره در سر جای خود محکم کنید. لازم به ذکر است که تنظیم تسمه کولر خرجی ندارد اما برای سرویس کولر از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

نحوه ی صحیح شستشوی کولر

توصیه می شود قبل از راه اندازی مجدد کولر در فصول گرم سال حتما آن را بشویید. بهتر است آن را به طور کامل تمیز کنید. و گرد و خاک موجود روی بدنه دستگاه را با استفاده از آب و دستمال تمیز کنید. در مواقع نیاز نیز بهتر است از اسپری پاک کننده استفاده شود. یکی از روش های صحیح برای شستشوی کولر قبل از راه اندازی مجدد آن آچار کشی پیچ و مهره های دستگاه می باشد. از این موضوع که هر چیزی سر جای خود قرار گرفته است و محکم ایستاده اطمینان حاصل نمایید.

به منظور تمیز کردن کف دستگاه توصیه می شود از فرچه پلاستیکی استفاده شود. اگر برای تمیز کردن کف دستگاه از ابزارهای سیمی و فلزی استفاده کنید ممکن است رنگ کف دستگاه خورده شود. از آنجا که کف کولر به صورت دائم با آب در تماس می باشد اگر رنگ دستگاه خورده شود کولر شما به سرعت دچار فرسودگی خواهد شد. هرچه میزان خاک باقی مانده در کولر شما کمتر باشد برای دستگاه و ریه های شما بهتر خواهد بود.

یک شیر تخلیه در کف کولر تعبیه شده است که برای جمع آوری جرم و مواد زائد مکان خوبی است از این رو توصیه می شود هنگام شستشوی کولر حتما شیر ایمنی را باز کنید و آن را به خوبی تمیز کنید. تمامی خاک های موجود روی بدنه دستگاه نیز باید از آنجا خارج شود. پس از اتمام شستشوی کولر حتما باید شیر تخلیه دوباره بسته شود. در صورتی که دیواره های دستگاه شما شوره زده است می توان با انجام کارهای ساده این شوره ها را رفع کرد. توصیه می شود هنگام راه اندازی مجدد کولر این مشکل را نیز به طور کامل رفع نمایید.

نحوه ی صحیح شستشوی کولر
نحوه ی صحیح شستشوی کولر

تنظیم کولر و شناور آن

یکی از اجزای ساده و تقریبا بیکار کولر شناور آن می باشد. تکنسین های متخصص در زمینه تنظیم کولر توصیه می کنند به ظاهر ساده این قطعه نگاه نکنید زیرا این قطعه در حقیقت اختراعی نبوغ آمیز می باشد. که با استفاده از قوانین فیزیک طراحی شده است و در عملکرد صحیح کولر نقش مهمی را ایفا می کند. شناور کولر باید از جمع شدن آب به میزان کافی در کف دستگاه اطمینان حاصل کند. در صورت عدم وجود شناور هر ده دقیقه باید برای بستن شیر باید به پشت بام می رفتید و دوباره باید آن را باز می کردید.

تنظیم کولر و شستشوی آن

اکثر شناورها به طور معمول از یک گوی پلاستیکی توخالی و سبک و میله فلزی تشکیل شده اند که اهرم نامیده می شود. در سر دیگر شناور معمولا مقداری پیچ، مهره و واشر به چشم می خورد. وظیفه این گوی پلاستیکی این است که باید از آب سبک تر باشد تا بتواند روی آب باقی بماند. وقتی سطح آب بالا آمد این گوی پلاستیکی نیز بالا خواهد آمد و اهرم را نیز با خود به سمت بالا حرکت می دهد. وقتی اهرم به سمت بالا حرکت می کند مسیر دریچه ورود آب به داخل دستگاه گرفته خواهد شد.

تنظیم کولر و شناورهای قدیمی اندکی دشوار است و به زور بازو نیاز دارد. شما باید شناور را به گونه ای تنظیم کنید که سطح آب از نخستین شیار خروجی آب کولر 1 سانت پایین تر قرار گیرد. در شناورهای جدید روی گوی پلاستیکی برای تنظیم درجه وجود دارد که با چرخاندن گوی به راحتی تنظیم می شوند. در صورتی که شناور کولر شما قدیمی است و قابل تنظیم نیست بهتر است اقدامات لازم را برای تعویض این قطعه انجام دهید.

مقالات پیشنهادی ما عبارتند از :

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *